یکی از دغدغه های افرادی که روی تخت میخوابند نحوه تمیز کردن تشک تخت است. پس از خرید تشک برای منزل، اغلب افراد نمیدانند که چگونه این تشک را تمیز کنند تا عاری از هرگونه آلودگی باشد. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.
انسان ها بیش از یک سوم از عمر خود را به طور میانگین در خواب میگذرانند و بستر نامناسب میتواند منبعی برای بروز بیماری های مختلف مانند انواع الرژی ها و دردهای عضلانی باشد.
لذا باید همواره تشک و تخت خود را عاری از هر گونه باکتری و الودگی نگه دارید تا خوابی مناسب و مفید داشته باشید و در سلامت کامل به سر ببرید.

شستوشوی تشک تخت در یک نگاه

ابتدا باید تمام بالشت ها، ملحفه ها و رو تختی ها و پتو ها را جمع کنید. هر چیز دیگری را به جز تخت جمع کنید. حال با آب داغ و یک شوینده، چهارچوب تخت را از الودگی ها و گرد و خاک پاک کنید.
اگر به گرد و خاک یا ماده شوینده الرژی دارید بهتر است تا بینی و دهان خود را با یک دستمال بپوشانید بعد اقدام به تمیز کردن تخت کنید.
اکنون با جاروبرقی شروع به جارو کردن گرد و خاک ها و آشغال های روی تشک کنید تا کاملا تمیز شود. سپس مخلوط جوش شیرین و روغن معطر (میتوانید از اسطوخودوس نیز استفاده کنید) را روی تشک بریزید.
این کار باعث میشود تا تشک تخت ضدعفونی شود و هیچ گونه باکتری و الودگی ای روی ان باقی نماند. هم چنین روغن معطر به تشک بوی خوبی اضافه میکند و بوی جوش شیرین را از بین میبرد.
حال تشک را در محلی قرار دهید تا نور خورشید به آن بتابد و آن را به صورت کامل خشک کند. اگر تابستان است کافی است تا پنجره را باز کنید و پرده ها را کنار بزنید. پس از خشک شدن، دوباره تشک را جارو بکشید.

پاک کردن انواع لکه تشک تخت

شاید این سوال که چگونه تشک را تمیز کنیم از اصلی ترین سوالات پیرامون شست و شوی منزل شما نیز باشد. خب حالا مهم ترین مورد برای شست و شو در منزل پاک کردن لکه هاست که در ادامه به صورت ریز به ریز به آن پرداخته ایم.

پاک کردن لکه ها

ممکن است روی ملحفه ها یا تشک، لکه های خون، ادرار یا عرق بدن باقی مانده باشد. برای پاک کردن هر کدام باید مرحله ای جداگانه را طی کنید.

پاک کردن لکه خون

برای پاک کردن لکه خون باید محلولی چسبناک تهیه کنید و آن را روی لکه بمالید تا کاملا پاک شود. این محلول شامل ¼ فنجان آب اکسیژنه، یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق غذاخوری نمک طعام است.
پس از آن که این ماده فوم مانند را روی لکه مالیدید آن را با یک دستمال مرطوب پاک کنید یا روی آن را جاروبرقی بکشید. اگر فکر میکنید نیاز است آن را بشویید.

مطلب دیگر :   کتونی بنددار مردانه ورزشی سفید از بیگ کینگ Big King (ساخت ترکیه)

پاک کردن لکه ادرار

اغلب کسانی که بچه های کوچک یا حیوان خانگی دارند با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند. قبل تر برای این مشکل تنها تشک را در افتاب پهن میکردند اما همه میدانیم که این کار باعث از بین رفتن جای لکه نمیشود.
برای پاک کردن لکه ادرار از دو روش میتوانید استفاده کنید:
محلول 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین، 3 درصد آب اکسیژنه و میزان کمی مایع ظرفشویی را تهیه کنید و با آن لکه را بشویید اگر این روش جواب نداد محلول 3 قاشق غذاخوری پودر ماشین لباسشویی و یک قاشق آب را تهیه کنید و آن را نیم ساعت روی لکه بگذارید. پس از ان اب اکسیژنه را اضافه کنید و جاروبرقی بکشید. این روش حتما پاسخگو خواهد بود و لکه را از بین خواهد برد.

پاک کردن لکه عرق

برای پاک کردن لکه عرق از روی تشک تخت میتوانید یک یا دوقطره مایع ظرفشویی را با آب مخلوط کرده و روی لکه اسپری کنید سپس با دستمال مرطوب آن را پاک کنید.
در نهایت با امونیاک گوشه های تخت را تمیز کنید و پس از ان با استفاده از جوش شیرین رد امونیاک را از بین ببرید تا قارچ های موجود در تخت نیز از بین بروند.

سایر نکات برای شستشوی تشک تخت

برای شستن باقی موارد مانند ملحفه ها، بالشت ها و پتو بهتر است تا ماشین لباسشویی را روی درجه ای با اب داغ قرار دهید و با توجه به جنس ملحفه ها درجه مناسب را تنظیم کنید و بگذارید تا خوب آن ها را بشوید.
پودر ماشین لباسشویی مناسبی را نیز خریداری کنید تا کاملا آن ها را بشوید و تمام الودگی ها را از سطح ملحفه ها و بالشت ها پاک کند.
دقت کنید که میتوانید بالشت ها را همراه با ملحفه و رو بالشتی درون ماشین لباسشویی بیندازید تا کاملا شسته شود چرا که اگر در خواب اب دهان رفته باشد حتما درون بالشت نفوذ کرده است.
دقت کنید که تمام این مراحل را در صورتی انجام دهید که تشک تخت شما تشک فنری نباشد چرا که اگر تشک فنری باشد ریختن اب و شستن ان موجب زنگ زدن فنرها میشود.
اگر فرصت این کارها را ندارید و یا به نظر برایتان سخت میرسد همواره میتوانید از مراکز مربوطه کمک بگیرید و به راحتی با پرداخت هزینه ای، تشک تخت خود را تمیز تحویل بگیرید.
یا اگر مدت بسیار زیادی است که از لکه ها خسته شدید و به دنبال یک تشک جدید هستید به گروه تخصصی تشک نفیس سری بزنید و از انواع تشک های موجود دیدن کنید.