چه چیزهایی برای بواسیر مضر است؟ خوردن چه مواردی می‌تواند بیماری بواسیر را تشدید کند؟ برای هر بیماری، تغذیه یکی از فاکتورهای مهم در بهبودی یا بدتر شدن بیمار است. فاکتور دوم برای بیمار رفتارهای پرخطر یا رفتارهای بهبود دهنده است. در این مقاله برای شما چند عادت ساده که ممکن است بیماری بواسیر را بدتر کند را توضیح می‌دهیم.
به یک معنا، همه افراد بواسیر یا هموروئید دارند، یعنی خوشه‌های بالشتک مانند از رگ‌هایی که درست در زیر غشاهای مخاطی نزدیک رکتوم قرار دارند و در پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد قرار دارند. حالتی که اکثر ما بواسیر یا هموروئید می‌نامیم، هنگامی ایجاد می‌شود که آن وریدها متورم و منبسط می‌شوند، مانند رگ‌های واریسی در پاها. از آنجا که رگهای خونی درگیر باید به طور مداوم با نیروی جاذبه مبارزه کنند تا خون به قلب برسد، برخی از صاحب نظران معتقدند یکی از دلایل این بیماری راست قامت بودن انسان‌هاست!
بواسیر دو نوع است: بواسیر داخلی که در راست روده پایین اتفاق می‌افتد و بواسیر خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد (رکتوم) ایجاد می‌شود. هموروئید خارجی ناراحت‌ترین نوع هموروئید است، زیرا پوست روی آن تحریک شده و با محیط خارجی، مثل لباس زیر یا شلوار، سایش ایجاد می‌کند که بسیار دردناک است. اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، درد می‌تواند ناگهانی و شدید باشد. ممکن است یک توده در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. لخته معمولاً حل می‌شود و پوست اضافی (skin tag) باقی می‌ماند که ممکن است دچار خارش یا التهاب شود.

هموروئید داخلی نوعی بیماری نهان است، حتی بدون ایجاد خونریزی و بدون درد است. به عنوان مثال، ممکن است قطرات خونی قرمز روشن بر روی دستمال توالت، یا هنگام دفع و یا شستشو ببینید و یا این قطرات را در حال چکه زدن در کاسه توالت مشاهده کنید. هموروئید داخلی نیز ممکن است افتادگی پیدا کند، یا فراتر از مقعد گسترش یابد و باعث چندین مشکل احتمالی شود. هنگامی که بواسیر برجسته می‌شود، می‌تواند مقادیر کمی مخاط و ذرات ریز مدفوع را جمع آوری کند که ممکن است باعث تحریکی به نام «خارش داخلی» شود. پاک کردن و شستشوی مداوم برای رفع خارش می‌تواند مشکل را بدتر کند !

دلیل هموروئید(بواسیر)چیست؟

قبل از آن که بپردازیم به آن که چه چیزهایی برای بواسیر مضر است لازم است که رابطه با دلیل هموروئید بیشتر بدانیم. معمولا، هموروئید با «یبوست مزمن»، «کشیدگی هنگام حرکات روده» و «نشستن طولانی مدت در توالت» همراه است .همه اینها با جریان خون از منطقه به داخل و خارج از آن تداخل می‌کند و باعث جمع شدن عروق و بزرگ شدن آن می‌شود.

یکی دیگر از دلایل می‌تواند سرما زدگی و یا سایش مقعد با عوامل سخت باشد. برای مثال اگر لباس زیر مناسب برای محافظت از رکتوم وجود نداشته باشد هوای سرد و یا نشستن روی جای سرد، مثل نیمکت‌های پارک در یک روز زمستانی، می‌تواند خون را در محل مقعد لخته کند. این همان چیزی است که به هموروئید منجر می‌شود.

چه چیز‌هایی برای بواسیر مضر است؟

واقعا چه چیزهایی برای بواسیر مضر است؟ خوردن چه مواردی می‌تواند بواسیر را تشدید کند؟ سیستم بدن، مانند چرخ دنده‌های یک دستگاه، نیاز رسیدگی و روغنکاری مناسب دارد. تغذیه نامناسب و استفاده از هر غذایی می‌تواند مشکلات مختلفی را برای بدن شما ایجاد کند. داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است. این رژیم زمانی که از یک بیماری رنج می‌برید بسیار مهم خواهد بود.

هموروئید مانند هر بیماری دیگری به تغذیه مناسب و پرهیز از برخی مواد نیاز دارد. اجتناب از مواردی که در ادامه برای شما نام خواهیم برد، روند بهبودی را تسریع می‌کند و بنابراین بیماری را در زمان کمتری درمان می‌کند.

مطلب دیگر :   سازه ابتکار خط تولید زغال

سمت گوشت گوساله نروید!

یکی از غذاهایی که می‌تواند درمان بواسیر را پیچیده کند و برای آن مضر است، استفاده از گوشت گاو است. وجود برخی از آنتی بیوتیک‌هایی که به دام‌ها تزریق می‌شود تا از آلوده شدن آن‌ها جلوگیری کند، باعث می‌شود معده درست کار نکند و مدفوع را سفت می‌کند، ممکن است گاهی به صورت یبوست ظاهر نشود ولی یقینا تاثیر خود را روی عملکرد روده راست می‌گذارد.
بنابراین توصیه می‌شود تا زمان بهبودی کامل هموروئید، از مصرف گوشت گاو خودداری کنید.

اگر بواسیر دارید خوردن فست فود ممنوع

استفاده از غذا‌های آماده می‌تواند خطر بواسیر را افزایش دهد، بنابراین توصیه می‌شود در طول درمان هموروئید از این مواد غذایی به هیچ وجه استفاده نکنید. مهم نیست که چه غذایی را سفارش می‌دهید، از پیتزا گرفته تا فلافل، مشکل اصلی در نحوه طبخ آن و وجود مواد افزودنی زیادی در این غذاها است که می‌تواند روند بهبودی شما را مختل کند و یا حتی آن را متوقف کند!

خوراکی‌هایی که باعث یبوست می شود!

برخی از غذاها و همچنین داروها می‌توانند باعث یبوست شوند و یا مدفوع را سفت‌تر از حالت عادی بکنند. فرد مبتلا به هموروئید به سختی اجابت مزاج می‌کند، اما اگر یبوست داشته باشد، کار دفع برای او جدا دردسر ساز می‌شود و بیماری او را بدتر می‌کند. برای کسب اطلاعات در مورد داروهایی که باعث یبوست می‌شوند، می‌توانید با دکتر معالج خود مشورت کنید.

دارو‌های ملین زیاد مشکل ساز برای بواسیر

خوردن غذاهایی که باعث نرمی معده می‌شوند و یا خوراکی‌ها و دارو‌های ملین ممکن است در مقادیر کم، خوب باشد، اما اگر مقدار زیادی از این غذاها و داروها را بخورید، می‌تواند باعث از بین رفتن بیش از حد رطوبت دستگاه گوارش از بدن شود که منجر به بی‌حالی می‌شود. بیمار ضعف جسمی پیدا می‌کند. بهتر است ماده غذایی را مصرف کنید که برای هموروئید مفید باشد تا از ضعف جسمی جلوگیری کرده و از شدت آن بکاهید.

مواد غذایی چرب و مشکلی که برای افراد بواسیری ایجاد می‌کنند

مواد غذایی چرب باعث ترشح بیشتر اسید می‌شود و در نتیجه سوزش معده افزایش می‌یابد و این افزایش در افراد سالم بسیار دردآور و مضر است، حال بیایید لحظه‌ای تصور کنیم که چه بلایی به سر بیمار مبتلا به بواسیر می‌آورد! بنابراین اگر خیال دارید بواسیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان کنید، باید تا مدتی از این مواد غذایی دوری کنید!

موادی که دفع را برای شما سخت می‌کند

مواد شور و ادویه‌جات و بیشتر لبنیات برای دفع مناسب نیستند. در کل موادی که باعث می‌شود آب بدن شما از دست برود و یا مدفوع از حالت عادی خودش خارج شود (یبوست یا اسهال) می‌تواند باعث بدتر شدن بواسیر شده و بیماری شما عود کند.
ممکن است معده شما به خوبی نتواند لاکتوز را هضم کند که در این صورت سیستم گوارشی شما با مشکل روبرو می‌شود.
مواد غذایی فیبر دار مثل میوه‌ها برای هموروئید بسیار مناسب است و دفع را آسان می‌کند، اما یک موضوع مهم وجود دارد و آن هم این است که اگر میوه‌ای که مصرف می‌کنید نارس باشد نه تنها بهبودی حاصل نمی‌شود بلکه اوضاع را برای شما بغرنج‌تر می‌کند.
در ضمن اگر تصور کرده‌اید فلفل، قهوه، و یا مواد فراوری شده از میوه‌ها و گیاهان برای بواسیر مناسب است سخت در اشتباهید. موادی مثل قهوه که کافئین قابل توجهی در خود دارند می‌توانند به روند درمان هموروئید صدمه بزنند.