در چند دهه‌ی گذشته مهاجرت به عمان یکی از گزینه‌های مورد تقاضا برای افرادی بوده که مایل به مهاجرت به کشورهای نزدیک به ایران بوده‌اند. یکی از مسیرهای ممکن و موجود برای انجام این خواسته، ثبت شرکت در عمان است. به همین علت در این نوشته که به قلم مدیر تولید محتوای یک موسسه مهاجرتی تقدیم‌تان می‌شود قصد داریم شما را با مسیرها و مزیت‌های مهاجرت به عمان و ثبت شرکت در عمان آشنا سازیم.
در بین همه‌ی کشورهای عربی همسایه و حاشیه خلیج همیشه فارس، عمان کشوری است به‌غایت شکوفا، با اقتصادی بسیار مطلوب و آینده‌ای بسیار درخشان. شاهد مثال این اقتصاد شکوفا و رو به‌رشد را می‌توانید در اعتبار واحد پول این کشور (ریال عمان) مشاهده کرد. ریال عمان در حال حاضر یکی از پرارزش‌ترین ارزهای جهان است و در تمام سال‌ها و سنوات پیشین، توانسته ارزش و اعتبار خود را حفظ نماید، تا جایی که در حال حاضر هر یک ریال عمان بیش از دو و نیم‌برابر دلار آمریکا ارزش دارد.
مسیرهای بسیار مختلفی برای مهاجرت به عمان در دسترس است. سه نمونه از رایج‌ترین مسیرهای موجود برای این امر را می‌توان چنین بیان کرد:

  • مهاجرت به عمان با سرمایه گذاری
  • مهاجرت به عمان با ثبت شرکت
  • مهاجرت به عمان با شغل و تخصص

مهاجرت به عمان با طریق سرمایه گذاری
شکی نیست که سرمایه گذاری در عمان مزایت‌های فراوانی دارد. اطلاع از این مزیت‌ها می‌تواند برای افرادی که قصد و نیت سرمایه‌گذاری در کشوری خارجی را دارند و در عین حال، به دنبال کشوری امن و نزدیک برای سرمایه گذاری هستند بسیار جالب و جذاب باشد.
از اصلی‌ترین دلایل جذابیت سرمایه‌گذاری در کشور عمان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آینده‌ی شکوفای اقتصادی: در دو سه دهه‌ی اخیر، کشور عمان همیشه و با شیبی ثابت، از نظر اقتصادی در حال ترقی بوده است. همین ثبات موجود در رشد اقتصادی کشور عمان و عدم مشاهده‌ی رکود اقتصادی، باعث شده است این کشور محلی جذاب برای سرمایه گذاران باشد پس به همین علت، مهاجرت به عمان برای سرمایه ‌گذاران خارجی جذابیت بسیار زیادی دارد. بعلاوه، این نکته نیز مهم است که بازگشت سرمایه در اقتصاد آتیه‌دارِ کشور عمان بسیار سریع‌تر از اکثر کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد. در کنار همه‌ی این‌ها؛ امکانات و تسهیلاتی که دولت این کشور در اختیار سرمایه ‌گذاران می‌گذارد نیز یکی دیگر از دلیال جذابیت مهاجرت به عمان با روش‌های سرمایه‌گذاری است.
  • همجواری عمان با ایران: خیلی از سرمایه ‌گذاران مایل‌اند سرمایه‌ی خود را به کشوری ببرند که فاصله‌ی زیادی با ایران نداشته باشد. دلیلش نیز بدیهی به نظر می‌رسد: اکثر سرمایه ‌گذاران دلشان می‌خواهد دارند هر وقت خواستند، این امکان میسر باشد که در سریع ‌ترین زمان ممکن به ایران سفر کنند. این تمایل و خواسته اگرچه شاید برای سرمایه‌گذاران در مقیاس جهانی و حرفه‌ای محلی از اِعراب نداشته باشد اما شک نکنید که در عمل، یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های عمان برای سرمایه گذاران، همین بحث همجواری کشور عمان با ایران است.
  • موقعیت مکانی کشور عمان: موقعیت مکانی کشور عمان و جغرافیای این کشور سبب شده عمان راه‌ها و مسیرهای آبی متعددی با کشورهای آسیایی، افریقایی و اروپایی داشته باشد. یعنی عملا با مهاجرت به عمان، شما به بازارهای بی‌انتهای جهانی متصل می‌شودی. این مزیت بزرگ، مخصوصا برای کسانی که در صادارت و واردات فعالیت می‌کنند بسیار مهم خواهد بود و موفقیت‌شان را تضمین خواهد کرد.
  • منابع و ذخایر طبیعی: هرچند پایه‌های اصلی اقتصاد عمان بر نفت و گاز بنا نهاده شده، اما جدای از این موهبت‌های طبیعی، عمان منابع و ذخایر طبیعی فراوان دیگری نیز دارد که استخراج و صادرات این منابع، از سودآورترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در این کشور برای سرمایه گذاران خارجی محسوب می‌شود. .
  • پشتیبانی‌های بی‌وقفه‌ی دولت: یکی از اصلی‌ترین دلایل شکوفا بودن اقتصاد عمان، پشتیبانی‌های بی‌وقفه‌ای است که عمان از سرمایه‌ گذاران خارجی به عمل می‌ آورد. این پشتیبانی‌های مستمر را می‌توان در سهولت اعطای وام‌ها و تسهیلات کم‌بهره و بلندمدت گرفته و در سادگی اعطای اقامت عمان به سرمایه‌‌گذاران خارجی مشاهده نمود.
  • روابط دوستانه با کشورهای همسایه و منطقه: در تمام سی‌چهل سال گذشته، عمان همیشه از روابطی بسیار دوستانه و حسنه با تمام کشورهای همسایه و منطقه برخوردار بوده است. به همین دلیل نیز هست که این کشور در هیچ یک از جنگ‌ها، تنش‌ها و منازعات سیاسی منطقه درگیر نبوده و افزون بر آن، در مناقشات بین کشورهای منطقه، نقش میانجی را ایفا کرده است. همه‌ی این‌ها سبب می‌شود عمان از امنیتی بسیار بالا برای سرمایه‌گذاری و برای زندگی برخوردار باشد. نیازی به گفتن نیست که امنیت، برای سرمایه گذاران خارجی از درجه‌ی بسیار بالای اهمیت برخوردار است.
  • به‌صرفه بودن سرمایه گذاری: برای مهاجرت به عمان و سرمایه‌ گذاری در این کشور، نیاز به سرمایه دارید. اما سرمایه‌ی لازم برای این امر، در قیاس با بسیاری از کشورهای دیگر جهان، رقمی پایین‌تر است. بنابراین می‌توان سرمایه‌گذاری در عمان را گزینه‌ای مقرون به صرفه دانست. این صرفه‌ی اقتصادی تا حدی است که حتی افراد با سرمایه‌های متوسط نیز قادر به انجام آن هستند.
مطلب دیگر :   دلایل محبوبیت پریز توکار نسبت به پریز معمولی

ثبت شرکت در عمان
اولین و بدیهی‌ترین گام در راستای ثبت شرکت د رعمان این است که مشخص سازید هدف‌تان، تاسیس چه نوع شرکتی در عمان است. در عمان نیز مانند هر کشور دیگری، انواع مختلفی از شرکت‌ها (مانند سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، تضامنی،…) وجود دارد. تاسیس برخی از این انواع شرکت‌ها برای متقاضیان خارجی در عمان عملا و قانونا امکان‌پذیر نیست زیرا فقط به خود شهروندان عمانی اجازه تاسیس داده می‌شود. اما بسیاری از انواع شرکت‌ها نیز برای خارجیان و سرمایه گذاران غیرعمانی باز هستند و می‌تواند اقدام به تاسیس آن‌ها نمود. اجازه دهید در پایان بحث، فقط به مزیت‌های ثبت شرکت در عمان اشاره کنیم.
مزیت‌های ثبت شرکت در عمان

  • مقایسه مراحل ثبت شرکت در عمان و ثبت شرکت در کشور خودمان نشان می‌دهد که ثبت شرکت در عمان، به‌هیچ‌وجه با دشواری‌ها و محدودیت‌های ثبت شرکت در ایران همراه نیست. به بیان دیگر، فرایند ثبت شرکت در عمان، بسیار راحت و غیرپیچیده‌تر از ایران است و می‌توان خیلی راحت، مراحل ثبت شرکت در عمان را پشت سر گذاشت و آن‌گاه، شروع به مبادلات تجاری از عمان با دیگر کشورهای جهان نمود.
  • از نظر موقعیت مکانی و جغرافیایی، عمان موقعیت یکتایی دارد؛ زیرا از یک سو مرزهای آبی پهناوری در خلیج فارس، دریای عمان، اقیانوس هند، دریای سرخ، و در خلیج عدن دارد؛ و از سوی دیگر، فرودگاه‌ های بین ‌المللی‌ عمان در جهت تحقق سیاست‌های توسعه‌طلبانه‌ی این کشور، همراهی و همکاری بسیار خوبی با سرمایه‌ گذاران و با صاحبان شرکت‌ها و صنایع داشته‌اند.
  • عمان عضو «سازمان تجارت جهانی» (WTO) است و از این حیث، ثبت شرکت در عمان می‌تواند افق‌های تازه‌ای در برابر دیدگان صاحبان شرکت‌ها بگشاید.
  • مزیت مهم بعدی آن است که ثبت شرکت در عمان منجر به اخذ اقامت این کشور می‌شود.
  • یکی دیگر از مزیت‌ های بسیار مهم و بزرگ ثبت شرکت در عمان آن است که متقاضی می‌تواند یک حساب بانکی بین ‌المللی برای خود باز کرده و از تمام مزایای حساب‌های بانکی بین ‌المللی در نقل و انتقال وجوه ارزی و دریافت تسهیلات بانکی بهره‌مند شود.
  • عمان چهار منطقه‌ی آزاد تجاری دارد که با ثبت شرکت در هر یک از این مناطق آزاد تجاری می‌توانید تا 50 سال از پرداخت مالیات معاف شوید و از پشتیبانی‌های فراوان دولت عمان بهره ببرید.
  • با ثبت شرکتی از نوع «مسئولیت محدود» (یا همان LLC) می‌توانید از پرداخت انواع مختلف مالیات‌ها (از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر دارایی‌ها، مالیات بر سود سهام، و…) معاف شوید.
  • دولت عمان برای پیشبرد سیاست‌های توسعه‌ایِ خود، بودجه قابل توجهی را در زمینه‌ی توسعه‌ی اقتصادی این کشور صرف کرده است؛ به دلیل همین سیاست‌هاست که اگر یک نفر بتواند پس از ثبت شرکت، قراردادی با دولت عمان برای انجام پروژه‌های دولتی منعقد کند، سود بسیار خوبی کسب خواهد کرد. عقد این نوع قراردادها اصلا عجیب و بعید نیست زیرا سال‌هاست که دولت عمان پروژه‌های مختلف و خرد و کلان خود را به شرکت‌های غیرعمانی محول می‌کند.
  • هزینه‌های ثبت شرکت در عمان (اعم از هزینه‌های رسمی و اداری برای ثبت شرکت، و هزینه‌های جاری برای اداره آن شرکت) بسیار کمتر از هزینه‌های شرکت‌داری در دیگر کشورها، بویژه در سایر کشورهای عربی است. پس بیراه نیست اگر ادعا کنیم که ثبت شرکت در عمان برای سرمایه گذاران، واقعا گزینه‌ای به‌صرفه و اقتصادی است.
  • قوانین عمان صراحتاً بیان کرده‌اند که هر شخص خارجی که با آوردن سرمایه‌ی خود اقدام به ثبت شرکت در این کشور کند، در مقام یک سرمایه گذار خارجی مستحق اعطای اقامت این کشور خواهد بود. این اقامت، در ابتدا یک‌ساله صادر می‌شود و مادامی که فرد، سهام آن شرکت را در اختیار داشته باشد، اقامتش تمدید خواهد شد.
  • متقاضیان فوق‌الذکر نه تنها می‌توانند برای خود اقامت بگیرند، بلکه این اقامت برای اعضای خانواده‌ی آن‌ها، برای شرکایشان، و برای خانواده‌ِ شرکایشان نیز صادر می‌شود..
  • افرادی که از روش ثبت شرکت در عمان اقامت این کشور را می‌گیرند خواهند توانست با اتکا به همان اقامت عمانی خود، به‌راحتی درخواست ویزای شینگن، ویزای آمریکا یا سایر کشورها را بدهند و ویزاهای مربوطه را دریافت کنند.
  • متقاضیانی که با ثبت شرکت در عمان مقیم این کشور می‌شوند محدودیتی برای رفت و آمد به کشورهای عربی (کویت، قطی و امارات عربی متحده) نخواهد داشت.