قالب بندی و قالب بتن خاص یکی از مهم ترین قسم های انجام پروژه های ساختمانی و عمرانی می باشد. در واقع بخش قالب بندی تاثیر بسزایی در روند و پروسه کار داشته و از لحاظ اقتصادی در حین اجرا اهمیت فراوانی دارد. در این فرایند انجام کارها به صورت اصولی حرف اول را می زند و زمانی که حرف از اصول می زنیم منظورمان دقیقا وجود یک ناظر یا پیمانکار تخصصی و حرفه ای، کارگران با تجربه و نگهداری و تمامی نکات اجرایی است.

در قالب بندی باید از بهترین نوع قالب ها استفاده شود، چراکه تاثیر بسزایی بر روی کلیات پروژه خواهد گذاشت. در ادامه با ما همراه باشید تا تمامی نکات لازمه را در مورد اینکه اصلا قالب بندی به چه معناست و بتن ریزی به نحوی صورت می گیرد را برای تان شرح دهیم.

تعریف قالب بندی

به طور کلی اگر بخواهیم یک تعریف کلی و دقیق از قالب بندی برای تان شرح دهیم باید گفت که قالب بندی به چندین دسته تقسیم می شود و اولین مرحله و اصلی ترین مرحله آن اجرای پی کنی ساختمان می باشد. در این مرحله تنها از مصالحی استفاده می شود که تعیین کننده انواع قالب باشند و به همین دلیل برای قالب بندی ساختمان ها از چند روش و دسته بندی استفاده می شود. برای مثال قالب بندی به روش فلزی، چوبی و آجری از نوع رایج قالب بندی هستند. که معمولا از روش آجری بیشتر استفاده می شود. قالب بندی آجری بیشتر برای دیوارهاست و پروسه چینش آن بستگی به نوع چیدن دیوارد دارد.

نحوه بتن ریزی چگونه است؟

اولین مرحله بتن ریزی فونداسیون

اگر قصد خرید قالب بتن را دارید باید این خرید را نزد بهترین کارخانه جات انجام دهید. از این رو با ما همراه باشید تا اطلاعاتی در خصوص نحوه بتن ریزی در اختیارتان قرار دهیم. همانطور که می دانید اولین در این فرایند، بتن ریزی فونداسیون می باشد. البته بسیاری از متخصصین معتقد هستند که این مرحله جزء مراحله اولیه اجرای سازه و اسکلت ساختمان نیست! با این حال از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

برای این فرایند باید از بهترین و حرفه ای ترین پیمان کاران کمک بگیرید، چراکه بتن ریزی فوندانسیون بسیار مرحله حساسی می باشد. اولین مرحله ای بتن ریزی به روش فوندانسیون مسطح کردن زمین می باشد. این روش برای سازه هایی از جنس فلز و پروسه گود برداری و خاکریزی هم یکسان می باشد. پس اگر می خواهید بتن را اجرا کنید، باید اول از همه سطح زمین را آماده و هموار سازید. سپس باید محدوده قالب گیری را به وسیله ابزاری همچون ریسمان و دوربین های مخصوص و اسپری تعیین نمایید. اگر درز انقطاع پشت پی مشخص شود باید زمانی که نوار های پی را روی زمین می کشند، درز موجود را هم فراموش نکرده و آن را هم در نظر داشته باشند.

مطلب دیگر :   سایت هواداران تیم پرسپولیس

در مرحله بعدی برای بتن ریزی از قالب گیری استفاده می کنند. این قالب گیری هم با استفاده از قالب هایی از جنس پلاستیک صورت می پذیرد. سپس داربست های چوبی یا فلزی را برای اینکه اسکلت کار محکم شده و سطح امنیت آن بالا رود به کار می برند. معمولا پیشنهاد مهندسین در این زمینه این است که از قالب های آجری که بسیار هم پر مصرف هستند، استفاده شود، زیرا وقتی که آجرها به وسیله پلاستیک پوشانده می شوند بتن دیگر چسبندگی پیدا نمی کند و در مراحل بعد، بتن خیلی راحت  جدا خواهد شد.

در مرحله بعدی از فوم های مخصوصی استفاده می کنند تا محلی برای رد شدن آب و فاضلاب یا داک باز شود. به این دلیل از فوم استفاده می کنند که در آن رطوبت و آب نفود پیدا نمی کند و اگر بتن ریزی انجام شود خیلی راحت تخریب می شود. بعد از اینکه قالب ها اجرا شدند، آماتور بندی صورت می گیرد. در این مرحله هم با استفاده از میلگرد شبکه ای مستحکم داخل قالب های بتنی می سازند. به این مرحله آماتور بندی گفته می شود و به همین خاطر تمرکز بیشتر بر روی این است که محل قطع آماتور ها در یک نقطه نباشد.

زمانی که تمامی اقدامات لازم برای بتن ریزی فراهم شد، باید مالک ساختمان و یا مهندس یا پیمانکار برای بازدید کارشناسان شرایط را مهیا کنند. در بیشتر عملیات های بتن ریزی به روش فونداسیون معمولا از بتن های آماده استفاده می کنند.

زمانی که بتن ریزی شروع می شودیک شیره سیمانی را به صورت مستقیم وارد پمپ می شود. این شیره به هیچ وجه نباید به صورت مستقیم وارد پمپ شود. یکی دیگر از نکات بتن ریزی این است که قبل از انجام عملیات محل مورد نظر را کاملا مرطوب کنند تا آب نتواند سیمان را به خود جذب کند. این رطوبت نه باید آنقدر زیاد باشد که کار خراب شود و نه آنقدر کم که سیمان جذب گردد.

در فرایند بتن ریزی فونداسیون قانون و روش به این صورت است که در هر سی سانتی متری که بتن را می ریزند از ویبراتور استفاده کنند تا بتن مستحکم تر گردد. به طور کلی میزان تخمین بتن اهمیت بسیاری دارد زیرا این پروسه باید به قدری بی نقص و بی عیب باشد که کل سازه استحکام لازمه را داشته باشد.