در اصول آموزش کابینت سازی آشپزخانه یکی از مکان های پر رفت و آمد در هر خانه ‌ای به شمار می‌رود و عموما خانم‌ها اکثر وقت خود را در آشپزخانه می گذرانند. داخل آشپزخانه لوازم کوچک و بزرگ متعددی وجود دارد که  به متراژ خانه، میزان فضای کاربردی و سبک دکور مد نظر شما، چیدمان آن حائز اهمیت است در ادامه می‌خواهیم راهنمای کاملی برای چیدمان استاندارد آشپزخانه را به شما ارائه خواهیم کرد و ایده‌های جذابی را برای چیدمان آشپزخانه به ‌ویژه آشپزخانه‌های کوچک به شما خواهیم گفت.

 

مثلث طلایی

آموزش کابینت سازی یکی از نکات مهمی که افراد برای چیدن آشپزخانه ای استاندارد باید رعایت کنند دقت خاص به  حالت مثلثی وسایل معروف به مثلث طلایی است که در این جا از اهمیت بالایی برخوردار است این مثلث در واقع میان یخچال فریزر، سینک آشپزخانه و اجاق گاز به وجود می آید؛

به این شکل که در گوشه ها از آشپزخانه مثلث طلایی یخچال، گاز و سینک جای می گیرد. البته آگاه باشید که چیدن آشپزخانه در این قسمت دارای استانداردهای مخصوصی است برای مثال بهترین محل برای قرار گرفتن یخچال فریزر نزدیک به ورودی آشپزخانه است و بهترین محل برای قرار گرفتن اجاق گاز باید در فضای آشپزی و  در نزدیکی محل غذاخوری باشد. در نهایت با قرارگیری این دو وسیله در محل خود می‌توان مکان سینک را نیز در ضلع سوم این مثلث و در فضای کاربردی میان یخچال و اجاق گاز تعیین کرد.

دو فضای مهم در در کل آشپزخانه را که حائز اهمیت هستند را بشناسید فضای کنار فضایی است که خانم‌ها طی چندین بار سراغ آن می روند چرا که در طول روز نیاز دارند از ظرف های مختلف استفاده کنند. در آموزش طراحی کابینت این فضا باید کمی خلوت تر باشد و تا چیدن ظروف، تمیزکاری یا حتی قراردادن ماشین ظرفشویی به راحتی امکان پذیر باشد.

استفاده بهینه از فضا

البته استفاده‌ مناسب از فضا به منظور آماده‌ کردن یا تمیزکردن با اندازه‌ آشپزخانه‌ شما مستقیما در ارتباط است و به آن بستگی دارد زیرا اگر آشپزخانه شما  دارای متراژ بزرگ تری باشد به آسانی ماشین ظرفشویی را می توانید در جای دیگری بگذارید یا از جزیره‌ها به عنوان فضای کافی برای کارهای آشپزخانه استفاده کرد. سایر فضاهای آشپزخانه فضایی است که در اطراف گاز موجود می باشد که باید از آن استفاده مناسبی کنید چرا که این فضا دارای اهمیت خاصی است. در آموزش طراحی کابینت این فضا به کلی نباید بیش از حد شلوغ باشد تا دست و پاگیر نبوده و این امکان را به شما بدهد که کارهای تان را به راحتی انجام دهید و به راحتی وسایل و مواد غذایی مخصوص پخت‌ وپز را روی آن بگذارید و بعد از این که غذا آماده شد بتوانید آن را در ظروف مورد نظر سرو کنید. از آن جایی که این فضای خالی در نزدیکی گاز قرار دارد پس بهترین گزینه این است وسایلی را که دست و پاگیر هستند و موجب می شوند که روغن بر روی آن ها پاشیده شود و نیاز به تمیز کردن داشته باشند را رو قرار آن قرار ندهید.

مطلب دیگر :   معرفی لینک های مفید

دسترسی راحت به وسایل موردنیاز

اگر شما بتوانید یک کابینت را نزدیکی  گاز و فضای کناری آن قرار دهید به ظرف ها و وسایل مورد نیاز تا حدودی راحت‌ تر دسترسی خواهید یافت. یکی دیگر از نکات ویژه آموزش کابینت سازی و در این قسمت که باید رعایت شود این است که لوازم برقی کوچک و پرکاربرد مانند همزن، آسیاب برقی، تستر یا حتی چای‌ساز و قهوه ‌ساز را در نزدیک ترین مکان قرار دهید تا به راحتی آن ها را مورد استفاده قرار دهید با اینکه ادویه‌ها باید نزدیک اجاق گاز باشند ولی بهتر است  آن ها اندکی با فاصله‌ از گرما مناسب و استاندارد باشد تا کیفیت آن ها به مرور زمان تغییر خاصی نکند.  در این مدل ازطراحی برای چیدمان لوازم داخل آشپزخانه، دو یا سه دیوار برای چیدن لوازم و قرارگیری کابینت‌ها کاربرد بسیاری دارند. البته این سبک از چیدمان لوازم آشپزخانه که اکثر برای آشپزخانه‌های بزرگ به کار برده می شود به طوری است که حتی می توان محیط غذاخوری را از آشپزخانه جدا نمود.

طراحی جزیره ای

آموزش کابینت سازی اگر آشپزخانه‌ی شما  دارای فضای کافی و بزرگی است می‌توانید از طرح های جزیره‌ای در طراحی آن استفاده کنید در واقع فضای جزیره‌ای می‌تواند در وسط آشپزخانه و برای کارهای گوناگونی نظیر سرو غذا، آماده‌ کردن مواد غذایی برای طبخ  یا فضای دکوراسیونی مورد استفاده قرار گیرد. در زمان چیدمان وسایل آشپزخانه باید مدنظر قرار دهید که باید رفت و آمد به راحتی  امکان پذیر باشد.

 

مواد غذایی مورد استفاده وسایل برقی و غیربرقی بسته به کارایی شان در دسترس باشند،  تا فرد به راحتی در هنگام استفاده و آشپزی از سمت راست به چپ حرکت کند و وسایل بزرگ مانند اجاق گاز یا یخچال فریزر به نوعی در آشپزخانه جای گرفته باشند که زیاد مزاحمت ایجاد نکرده و دست و پا گیر نباشند یکی از رایج ترین اشکال چیدمان استاندارد آشپزخانه به صورت راهرویی در دو طرف آشپزخانه و به صورت موازی است. در این حالت ماشین ظرف شویی، سینک و اجاق گاز در یک سمت و یخچال در طرف مقابل قرار می‌گیرد تا مثلث طلایی نیز شکل گرفته باشد.