چرا کشور انگلستان یکی از مقصدهای مطلوب برای دانشجویان خارجی است؟ آیا شما هم به دنبال تحصیل در انگلستان هستید ولی اطلاعات کافی در این زمینه ندارید؟
نگران نباشید! این مقاله یک راهنمای جامع برای تحصیل در کشورانگلستان می‌باشد که همه اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ پس با ما همراه باشید.
education in england
جای تعجب نیست که کشور انگلستان همواره در بین ۳ کشور برتر جهان در زمینه جذب دانشجویان بین‌المللی قرار دارد؛ چرا که این کشور تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی معتبر و مشهور جهان را به خود اختصاص داده و از کیفیت آموزشی و امکانات رفاهی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
کشور انگلستان دارای بیش از یک میلیون دانشجوی بین‌المللی می‌باشد و برای آن‌ها فرصت‌های ارزشمندی را جهت کسب دانش و مهارت‌های لازم فراهم نموده است.

مزایای تحصیل در انگلستان

ردیف مزایای تحصیل در انگلستان در یک نگاه
۱. دارا بودن دومین سیستم آموزش برتر در سطح جهانی
۲. بیشترین تعداد دانشگاه های بین المللی با رتبه ی جهانی
۳. هزینه ی پایین تحصیل در برابر ایالات متحده (آمریکا)
۴. کیفیت تحصیلی بسیار بالا
۵. مدت زمان تحصیل پایین در مقاطع عالی
۶. فاصله مکانی و زمانی پایین به ایران
۷. تضمین آینده ی شغلی شما

 
کشور انگلستان به واسطه قدمت زیادی که در زمینه آموزش داشته است، دارای مدارس و دانشگاه‌های برتر در سطح بین‌المللی می‌باشد. در واقع بیشترین تعداد دانشگاه‌های بین‌المللی که دارای رتبه جهانی هستند، در این کشور قرار دارند.
نکته مورد توجه دیگری که در خصوص تحصیل در انگلستان وجود دارد، هزینه‌های تحصیلی مقرون به صرفه انگلستان در مقایسه با کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکاست.
فاصله کم انگلستان از ایران نیز زمان و هزینه رفت‌وآمد شما و خانواده‌تان را کاهش می‌دهد و زندگی حین تحصیل را برایتان خوشایندتر می‌کند.
از دیگر مزایا و دلایل تحصیل در انگلستان می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

سیستم آموزشی انگلستان

کشور انگلستان یکی از بهترین و منسجم‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان را به خود اختصاص داده است. این سیستم شامل مقاطع پیش‌دبستانی تا دکتری می‌باشد و به طور کلی با سیستم آموزشی اغلب کشورهای جهان تفاوت دارد.
نظام آموزشی انگلستان را می‌توان کوتاه‌ترین مسیر ممکن برای ورود دانشجویان به دنیای کار دانست.

کیفیت تحصیلی در انگلستان

کیفیت بالای برنامه‌های آموزشی کشور انگلستان بر هیچکس پوشیده نیست. همه مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور بر اساس استانداردهای دقیقی که از جانب دولت در نظر گرفته شده‌اند، اداره می‌شوند.
بنابراین می‌توان اطمینان داشت که بهترین خدمات آموزشی، منابع یادگیری و پشتیبانی تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان این کشور قرار خواهد گرفت.

مدت زمان تحصیل در انگلستان

مدت زمان لازم جهت تحصیل در دوره کارشناسی در اغلب کشورهای جهان ۴ سال می‌باشد، ولی تحصیل در این مقطع در کشور انگلستان فقط ۳ سال به طول می‌انجامد.
همچنین تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در انگلستان تنها ۱ سال به درازا می‌کشد، در حالیکه این دوره‌ در اغلب کشورهای دیگر به ۲ سال زمان نیاز دارد.
این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، از لحاظ شهریه و هزینه‌های زندگی نیز به نفع شماست.

آینده شغلی روشن با تحصیل در انگلستان

تحصیل در کشور انگلستان فرصت‌های بی‌شماری را برای پیشرفت شما فراهم می‌کند. دانشجویان این کشور از تجارب متحول‌کننده‌ای بهره‌مند می‌شوند و این موضوع موفقیت آنان را در زمینه شغلی تضمین می‌نماید.

مقاطع تحصیلی در انگلستان

سیستم آموزشی کشور انگلستان دارای پنج مرحله تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:
تحصیل در انگلستان

  • پیش‌دبستانی : ۳ تا ۵ سال
  • دبستان : ۵ تا ۱۱ سال
  • دبیرستان : ۱۱ تا ۱۶ سال
  • آموزش پیشرفته : ۱۶ تا ۱۸ سال
  • آموزش عالی : بالای ۱۸ سال

بر طبق قوانین آموزش و پرورش کشور انگلستان تحصیل در مدارس این کشور از سن ۵ تا ۱۶ سالگی برای کلیه دانش‌آموزان اجباری بوده و تصمیم‌گیری برای تحصیل در قبل و بعد از این رده سنی به اختیار خود افراد است.
تحصیل در انگلستان

دوره های تحصیلی در انگلستان

نظام آموزشی کشور انگلستان نیز همانند نظام آموزشی سایر کشورها دارای دوره‌های آموزشی مختلفی است. در پایان هر یک از این دوره‌ها نیز یک آزمون ارزیابی برگزار می‌شود که قبولی در آن، مجوز ورود دانش‌آموز به مقاطع تحصیلی بالاتر خواهد بود.
با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی و آشنایی با دوره‌های تحصیلی مختلف در کشور انگلستان بپردازیم:

دوره GCSE

دوره GCSE معروف‌ترین دوره برای دانش‌آموزانی است که قصد تحصیل در دوره متوسطه را دارند و در کشورهای دیگر نیز مورد تایید است.
برای شروع این دوره دانش‌آموزان باید سن بین ۱۳ تا ۱۶ سال داشته باشند. آن‌ها پس از اتمام این دوره می‌توانند مستقیماً وارد بازار کار شده و یا در یکی از دو دوره Foundation یا A-level شرکت نمایند.

دوره A-level

این دوره به سه دلیل یکی از مهم ترین دوره های تحصیلی در انگلستان است:

  1. دوره ی A-Level برای بسیاری از دانشگاه ها مبنای اصلی پذیرش دانشجو است.
  2. این دوره مرزی بین ادامه تحصیل و ورود به بازار کار با مدرک دیپلم در انگلستان است.
  3. ارزش این دوره به نوعی بالا تر از سایر دوره های رایج برای کار آموزی و ادامه تحصیل در انگلستان است
مطلب دیگر :   بهترین سایتهای خرید فالوور اینستاگرام

با توجه به سه نکته ی بالا به بررسی دانشگاه و اهمیت دوره ی A-Level  برای آنها می پردازیم:

  • دانشگاه Oxford: برترین دانشگاه انگلستان برای پذیرش آسان تر دانشجو به مدرک A-Level اهمیت بالایی داده است و روند پذیرش شما با مدارک سطح بالا تر آسان تر می شود.
    اما بهتر است بدانید حتی دانشگاه Oxford هم تنها به یک مدرک بسنده نمی کند و روند ورود به آن راه های بسیار زیادی دارد.
  • دانشگاه Cambridge:
    کمبریج دومین دانشگاه برتر انگلستان است و یکی از برترین اهداف تحصیلی برای دانشجویان کل دنیاست. این دانشگاه هم برای ادامه تحصیل به مدرک A-Level اهمیت داده و با داشتن نمره ها و رده‌ی بهتر در این دوره، در اولویت قرار می گیرید.
  • از دیگر نمونه ها میتوان به Imperial College،  UCLو  LSE اشاره کرد که نمرات دوره ی A-Level شما برای ورود به این دانشگاه ها از نیاز های اصلی میباشد.
  • همچنین اغلب دانشگاه های پزشکی هم برای جذب دانشجو به دوره هایی مانند Foundation بسنده نکرده و نیاز به ارائه مدرک A-Level دارند.

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، این دوره از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و هر ساله دانشجویان بسیار زیادی در این دوره شرکت می کنند. در ادامه نموداری از دانشجویان شرکت کننده در دوره ی A-Levels از وبسایت educationdatalab را برایتان به نمایش گذاشته ایم که گویای میزان شرکت کنندگان این دوره ی تحصیلی در انگلستان است.
تحصیل در انگلستان

دوره Foundation

شما می توانید دوره‌ی Foundation را به دو صورت به پایان برسانید.
صورت اول یک دوره ی ۶ ماهه ی فشرده است و صورت دوم آن یک دوره ی ۱۲ ماهه که تمرکز اصلی هر دو دوره روی زبان انگلیسی است.

مقاطع دانشگاهی در انگلستان

آموزش عالی در کشور انگلستان دارای چهار مرحله اصلی و دو زیر مجموعه تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم:
تحصیل در انگلستان

سال اول دانشجویان بین‌المللی (International Year 1)

این دوره به تازگی در نظام آموزشی انگلستان وارد شده است. در اصل این دوره برای دانشجویانی است که آمادگی کافی برای ورود به دوره ی کارشناسی را نداشته و نیاز به تمرین و تکرار بیشتر در زمینه هایی همچون زبان انگلیسی را دارند.
با توجه به توضیحات بالا این دوره از موارد بسیار کاربردی برای دانشجو های غیر انگلیسی زبانی است که به ادامه ی تحصیل با مدرک دیپلم در انگلستان فکر میکنند.
طول این دوره ۱۲ ماه است و بین ۹ الی ۱۲ عنوان تحصیلی در آن آموزش داده می شود تا فرد برای ورود به تحصیلات عالی از نظام آموزشی انگلستان آماده باشد.

دوره کارشناسی یا لیسانس

تحصیل در دوره کارشناسی در انگلستان معمولا ۳ سال زمان می برد و شما در طول این دوره با مفاهیم پایه و مواردی خاص از رشته ی تحصیلی خود آشنا می شوید.
شما می توانید در نظام آموزشی انگلستان در مقطع لیسانس هنر (BA)، لیسانس علوم (BSc)، لیسانس آموزش (BEd) و لیسانس مهندسی (BEng) تحصیل کنید.

دوره پیش از کارشناسی ارشد (Pre-Master)

دوره Pre-Master برای دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند طراحی شده است. دانشجویانی که به تحصیل در این دوره می‌پردازند تجربه منحصر بفردی را از یادگیری زبان انگلیسی، انجام کارهای تحقیقاتی، ارائه کنفرانس، کسب مهارت‌های مطالعه و شرکت درکلاس‌های اختیاری GMAT کسب می‌کنند. این دوره بر اساس نیاز دانشجو معمولا بین ۳ تا ۶ ماه به طول می‌انجامد در واقع پیش زمینه ای برای مشاوره‌ی تحصیلی و انتخاب دانشگاه مناسب است.

تحصیل دوره کارشناسی ارشد در انگلستان

شما پس از پایان دوره ی کارشناسی می توانید رشته خود را به صورت بسیار تخصصی دنبال کنید و به درجات بالاتری در مقطع فوق لیسانس دست پیدا کنید.
مواردی که در انگلستان شامل فوق لیسانس می شوند عبارتند از:

  • کارشناسی ارشد هنر (MA)
  • کارشناسی ارشد علوم (MSc)
  • کارشناسی ارشد مهندسی (MEng)
  • کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA)
  • کارشناسی ارشد حقوق (LLM)
  • کارشناسی ارشد معماری (MArch) و … .

دوره پیش از دکتری (Pre-PhD)

تحصیل در انگلستان
در حال حاضر این دوره در موسسات بسیار محدودی ارائه می‌شود. دوره Pre-PhD دانشجویان بین‌المللی را برای تحصیل در دوره دکتری یا PhD آماده می‌کند.
این دوره شامل کلاس‌های فشرده زبان انگلیسی و آموزش روش‌های تحقیق، مهارت‌های مطالعه، و اصول و مبانی برنامه‌ریزی PhD می‌باشد و هدف از برگزاری آن اطمینان از پیشرفت مطلوب دانشجویان در دانشگاه است.
دانشجویان از طریق آموزش‌های ساختاری جهت آمادگی برای آزمون آیلتس و طیف گسترده‌ای از واحد‌های اختصاصی در زمینه تحصیلی خود، بهترین آموزش ممکن را  در ۶ الی ۹ ماه دریافت می‌کنند.
برای نمونه، مثال بالا از وبسایت www.ef.co.uk اطلاعات کامل در زمینه دوره‌ی پیش از دکتری دانشگاه کمبریج را نشان می دهد.

دوره دکتری

تحصیل در دوره دکتری در انگلستان یا PHD معمولا ۳ الی ۴ طول می کشد. در طول دوره دکتری شما به صورت فوق تخصصی روی موضوعی خاص به تحقیق و پژوهش می پردازید و در آخر باید در زمینه ای خاص یک مقاله ی غیر تکراری و کامل منتشر کنید.