بتن آماده نوعی بتن برای مصرف به صورت مرطوب است که دارای طول عمر بسیار طولانی می باشد. بتن های آماده با توجه به مقاومت زیادی که دارند می توانند یک گزینه مناسب برای تمامی سازه های عمرانی و ساختمانی باشد. این بتن ها قیمت بسیار مناسبی دارند، به همین علت جزء پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی به شمار می روند. مواد تشکیل دهنده بتن؛ آب، سیمان، ماسه و سنگ دانه می باشد.

در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و علم مشخص شده ‌است که صرف توجه به مقاومت به عنوان یک معیار برای طراحی و ساخت بتن برای محیط های مختلف و کاربردهای گوناگون، نمی ‌تواند جوابگوی مشکلاتی باشد که در گذشت زمان در سازه‌ های بتنی ایجاد می ‌گردد. از این رو افراد مسئول سعی بر این دارند که تمام استاندارد های لازم را در کارشان به کار ببرند. شاید نمی دانستید اما تاریخچه بتن به ۱۷۰ سال پیش بر می گردد و امروزه اندکی تغییر و تحولات در آن ایجاد شده است. اگر می خواهید با روش تولید کردن بتن آشنا شوید؛ پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

  1. تهیه کردن مواد اولیه

همان طور که در ابتدا گفته شد؛ مواد اصلی برای تولید کردن بتن های آماده: آب، ماسه، سیمان، سنگ دانه و گاهی اوقات مواد های افزودنی است. از آن جایی که دوام و ماندگاری مواد اولیه بتن آماده از اهمیت بالایی برخوردار می ‌باشند؛ باید تمام آن ها را به صورت با کیفیت و استاندارد تهیه کنید.

  1. ترکیب کردن مواد با یک دیگر

بعد از تهیه کردن مواد، ماسه سنگ و سیمان توسط نوار نقاله به یک مخزن برای مخلوط کردن منتقل می ‌شوند. درون این مخزن یک میکسر قرار دارد، میکسر ماسه سنگ و سیمان را با هم مخلوط می کند تا یک ماده رقیق به دست آید، البته اندازه و میزان مواد به خودتان بستگی دارد.

  1. تخلیه کردن ماده به دست آمده از سیمان و ماسه

در مرحله سوم پس از گذشتن زمان مشخص شده برای ترکیب مصالح، باید آن را توسط یک قیف بر روی یک نوار پلاستیکی تخلیه کنید. برای این کار باید حرفه لازم را داشته باشید زیرا تا حدودی این مرحله سخت است. اندازه های قیف برای تخلیه با توجه به اندازه مخزن مورد استفاده و حجم بتن قابل تغییر می باشد و شما می توانید از هر اندازه ای که بخواهید استفاده کنید. توجه داشته باشید که این روش برای جلوگیری از هدر رفتن مصالح به کار می رود، در غیر این صورت می توانید مواد را روی زمین هم بریزید!

 

 

 

 

  1. منتقل کردن مواد و ترکیب اولیه به مخزن اصلی

در این مرحله باید موادی که بر روی نوار پلاستیکی وجود دارد را به مخزن اصلی انتقال دهید. این مرحله بسیار مهم است و باید با دقت کافی انجام شود. توجه داشته باشید که هر چه مواد کمتری به داخل مخزن بریزید، کیفیت بتن آماده بیشتر می شود.

مطلب دیگر :   زیبایی و سلامت دندان با بلیچینگ،باندینگ،کامپوزیت و...

  1. افزودن آب و مواد افزودنی

نیازی نیست که شما به مواد آب اضافه کنید زیرا مخزن های آب مستقیماً به مخازن اصلی و میکسر‌ ها متصل هستند. همچنین از اضافه کردن مواد افزودنی از جمله؛ ضد یخ، خشک کننده بتن و سایر مواد افزودنی خودداری کنید زیرا تمام این مواد باید با تشخیص مسئول فنی به ترکیبات بتن اضافه شوند.

  1. مخلوط کردن بتن

در مرحله ششم تمام آب و مواد افزودنی از یک طرف و مصالح از طرف دیگر وارد مخزن اصلی و میکسر کارخانه می ‌شوند و با یکدیگر کاملاً مخلوط می ‌شوند. با توجه به تشخیص گروه فنی، یک زمان مشخص برای ترکیب کردن مصالح در نظر گرفته می‌ شود و بعد از پایان مدت زمان مشخص شده، درب خروجی که در پایین میکسر قرار دارد، باز می شود.

 

  1. مرحله نهایی

در این مرحله بتن آماده تحویل به مشتری می باشد اما قبل از آن باید از طرف واحد کنترل کیفی تأیید شود. واحد کنترل کیفی دارای یک آزمایشگاه است که در آن آزمایش ‌های لازم انجام می‌ گیرد. پس از این که بتن توسط آزمایش گاه تأیید شد، برای انتقال دادن بتن به محل پروژه، به تانکر های میکسر نیاز می باشد. این تانکر ها دارای حجم‌ های متفاوتی هستند که با توجه به میزان بتن تانکر مناسب انتخاب می‌ گردد. پس انجام این مراحل، می توان گفت که کار تولید بتن آماده به اتمام رسیده است.

توجه داشته باشید که برای دستیابی به یک بتن قوی، بادوام و استاندارد باید در اندازه گیری دقیق باشید و تمام مواد را با اندازه معیین شده مخلوط کنید. قطعا مخلوطی رقیق که خمیر کافی برای پر کردن تمام فضاهای خالی بین سنگ دانه ها را ندارد، به درد نمی خورد و قرار دادن آن دشوار خواهد بود، در آخر نیز یک سطح خشن و بتن پر منافذی را تولید می کند. همچنین مخلوطی که بیش از حد خمیر سیمانی دارد، به آسانی قرار داده خواهد شد و سطح صافی تولید خواهد کرد؛ با این حال، بتن تولید شده علاوه بر این که مقرون به صرفه نیست، در کم ترین زمان ممکن به راحتی ترک می خود. در نتیجه سعی کنید یک ترکیب مناسب و عالی داشته باشید تا به کارتان بی آید و به هدر نرود.

 

تا این قسمت از مطلب با تاریخچه بتن، نحوه تولید و نکات مهم آن آشنا شدید، اما فراموش نکنید که برای هر کاری باید از متخصص آن رشته و یا حرفه کمک بگیرید تا پس از گذشت مدتی دچار مشکل و یا ضرر نشوید. ممنون از این که تا انتهای مطلب همراه ما بودید.