گوشیای تلفن‌های همراه ، واقعا عامل ایجاد سرطان و زمینه بروز تومورهای مغزی هستن؟ جواب به این سوال که مدت زیادیه ذهن مخاطبان رو به خود مشغول کرده، کمی پیچیده شده و در واقع علم امروزی نمی‌تونه جواب صریحی مانند بله یا خیر به این نوع سوالات بده. گفتاری که در ادامه میاد، تلاش می‌کنه تا انگار ذهن ما رو با موضوعات مربوط به اثرات فیزیولوژیکی به کار گیری وسایل ICT به خصوص تلفن‌های همراه در سبک زندگی دیجیتالی مردمون روزگار ما آشنا کنه.

با ما همراه باشین.

(رادیوگرافی از مغز و افزایش میران انرژی در مغز ، قبل و بعد از استفاده گوشی موبایل)

اوایل سال ۹۴ بود که موضوع تشعشعات موبایل و دکلای مخابراتی، رییس دولت تدبیر و امید رو بر اون داشت تا کارگروهی رو واسه بررسی این موضوع تعیین کنه.
در واقع در این مورد در سطح بین المللی هم تا حالا اعلام نظرهای زیادی انجام شده و در کشورای جور واجور بررسیهای زیادی روی این بحث انجام شده.
براساس این بررسی‌ها بعضی وقتا عده‌ای از مخاطرات جدی امواج موبایلی خبر داده‌ان اما در مقابل این عده گروهی هم هستن که بر این نکته تاکید دارن که طبق تحقیقات انجام شده در سطح بین المللی تا حالا مضر بودن این تشعشعات اثبات نشده. پروفسور مجید سمیعی – جراح برجسته ایرونی دراین باره میگه تا کنون هیچ تحقیقی مثبت یا منفی بودن تاثیر این تشعشعات بر سلامت آدم رو تائید نکرده.

البته در سایتای دولتی و خصوصی کشورمون، صحبتای زیادی به نقل از مسئولان و کارشناسان پزشکی درباره مضر بودن یا نبودن تشعشعات موبایلی منتشر می شه که در آخر، خواننده به این نتیجه می رسه که هنوز، علم روز، جواب قطعی واسه این سوال نداره و هم اونقدر، پیشگیری و دوری از زیاده روی گرایی، بهتر از درمان هست.

البته اگه درماین اصلا وجود داشته باشه.

پرتال Goop  که منتسب به ژیون پالترو (Gwyneth Paltrow)  هنرپیشه نامدار هالیوودیه، همیشه مطالب جور واجور سبک زندگی (life style) منتشر می‌کنه تا توجهات کاربرانی که به دنبال مطالب جنجالی جورواجور در فضای مجازی هستن رو به خود جلب کنه.

جدیدترین مقاله جنجالی این پرتال، موضوعی بود که اشاره می‌کرد به کشنده بودن تلفن‌های همراه. این مقاله به بحث پر بحث و جنگ خطرناک بودن یا نبودن اینترنت بی سیم (WIFI) و استفاده زیاد از گوشیای هوشمند اشاره میکرد. در اول مقاله، این ادعا مطرح شده بود که با صحبت کردن یا فرستادن اس ام اس از راه گوشی موبایل، از همون تشعشع رادیویی استفاده میکنیم که دستگاه مایکرورو آشپزخانه واسه گرم کردن غذا ازش استفاده میکرد . یه متخصص تغذیه به نام اون لوییس (Ann Louise) که دکترای این رشته س در مقاله مزبور می نویسه : به کار گیری گوشی موبایل، ترکیبی از تشعشعات رادیویی، الگوهای فرکانسی جور واجور و موضوعات دیگه ایه که دلیل  بروز مشکلات فیزیولوژیگ در افرادمی شه.

(خیلیا به سندروم اعتیاد به گوشیای موبایل گرفتار شدن)

این مشکل، میتونه زمینه بروز چالشهای زیادی واسه سلامت کاربران این دستگاه های دیجیتالی شه.
دکتر لوئیس اضافه میکنه: خبر بد اینه که بدیش اینه، تشعشعات مربوط به گوشی موبایل، با بروز نوعای جورواجور سرطانا در رابطه بوده و یکی از بهترین نشونه های اون، مبتلایان به تومورهای مغزیه. استفاده زیاد از گوشی موبایل، خطر پذیری افراد رو در دچار شدن به بیماریای جور واجور به خصوص سرطان زیاد می کنه.  طیق نظرات دکتر لوئیس، تشعشعات رادیویی به وجود اومده به وسیله امواج گوشی موبایل، میتونه دلیلی واسه مرگ نورونا در مغز آدم شه و مشکل سیستم جریان خون رو در بدن منجر شه.

نگاه نزدیکتر به رابطه گوشی موبایل و سرطان زایی

موسسه ملی سرطان شناسی آمریکا که یکی از مراجع معتبر در مورد انتشار موضوعات مربوط به سبک زندگی دیجیتالی و رابطه وسایل دیجیتال با شکلای جور واجور سرطانای قدیم و جدیده، به روشنی روی پرتال خود اعلام کرده که هیچ رابطه تایید شده ای بین به کار گیری گوشی موبایل و بروز سرطان در افراد دیده نشده. این پرتال اضافه میکنه، هر چند همیشه این موضوعات وجود داشته که نزدیک شدن امواج گوشی موبایل به سر کاربران، میتونه تاثیراتی روی مغز و بافتای بدن داشته باشه، اما تا به امروز، هیچ دلایلی مربوط به تاثیر داغون کننده به کار گیری گوشی موبایل روی حیوانات و آدما که سرطان زا باشه، یافت نشده.

مطلب دیگر :   با ۹ مقصد محبوب کاربران اینستاگرام و سلفی بازها در سراسر جهان آشنا شوید

مرکز ملی کنترل و پیشگیری سرطان (CDC) هم موضع مشابهی داره.
هر چند به این روشنی اعلام نمی کنه که تلفنای همراه دلیل بروز سرطان نیستن، اما در بخش جواب به پرسشای عادی (FAQ) در این باره مطالبی رو مطرح کرده. در یکی از پرسشای مطرح شده در سایت، در جواب به این سوال که : به کار گیری گوشی موبایل می تونه سرطان زا باشه؟ میگه: هیچ دلایل علمی واسه بیان جواب دقیق و روشن به این نوع پرسشا وجود نداره.

تحقیقات، بازم سوالات رو بی جواب می ذارن

به هر حال، در سال ۲۰۱۱ میلادی، آژانس بین المللی تحقیق سرطان که در فرانسه قرار داره، فرکانس‌های رادیویی الکترومغناطیسی رو در فهرست فرکانسایی که شاید واسه آدما ایجاد کننده سرطان باشن، قرار داره.
به این معنی هست که این فرکانسا، احتمال ایجاد سرطان رو تقویت می کنن. با این وجود، تحقیقات فراوون و زیادی که در موضوعات مربوط به نقش وسایل دیجیتالی در تهدید سلامت کاربران جامعه اطلاعاتی امروز دنیا انجام شده، هنوز رابطه مشخص و مطمئنی رو بین به کار گیری گوشی موبایل و سرطان، کشف نکردن. مطالعه ای که روی ۳۵۹ هزار دانمارکی انجام شد و یافته های اون در نشریه BMJ منتشر شد نشون داد که تومورهای مغزی در بین کاربران گوشی موبایل ، حتی انایی که از این دستگاه به مدت ۱۳ سال استفاده می کنن، افزایش پیدا نکرده.

 

 

در آخر، تکلیف ما کاربران چیه؟

دکتر تیموتی موینیهان که دکترای سخت پوست شناسی (oncology) داره و رییس بخش آموزش کلینیک Mayoه گفته: تا کنون دلایلی مستند و دارای دلیل که مربوط به رابطه مستقیم بین به کار گیری گوشی موبایل و سرطان باشه، مشاهده نشده. دکتر موینیهان اشاره میکنه که بر خلاف استفاده گسترده از گوشی موبایل در بین جوامع در ۳ دهه گذشته، شمار تشخیصای تومور مغزی افزایش چندانی نداشته.

(تشعشعات موبایلی، روی بافت کودکان بیشتر از بزرگسالان تاثیر منفی داره)

دکتر گرامی برخورداریان، استادیار جراحی مغز و اعصاب  در موسسه سرطان شناسی John Wyne آمریکا در مرکز بهداشت سنت جون کالیفرنیا هم با نظر دکتر موینیهان موافقه. ایشون اضافه می کنه، بین ۵ تا ۱۰ سال زمان میبره تا تومورهای مغزی گسترش پیدا کنه و نشونه های مریضی رو از خود نشون بدن. واسه توموزهای مغزی بدخیم، این مدت کم تره .

پس، تلفنای همراه خطری واسه سلامتی ندارن؟

همونجوریکه فناوری تولید تلفنای همراه گسترش پیدا میکنه، قابلیتای امواج رادیویی که به بافتای بدن ما نفوذ می کنن کم میشه. این موضوعیه که دکتر برخورداریان به اون اشاره میکنه. تلفنای همراه در دهه هشتاد و نود میلادی، از سیستمای فرکانس پایین و انرژی بالا استفاده می کردن که خیلی راحت وارد بافت بدن آدم، پوست و استخوانا می شدن. اما گوشیای هوشمند مدرن، از سامانه های فرکانسی شدت بالا و انرژی کم تر استفاده میکردن. ما میدونیم که فرکانسایی با شدت بالا، ضریب نفوذ کم تری به بافت بدن آدم دارن و تهدید سلامت نیستن.

دکتر برخورداریان در آخر اضافه می کنه که افراد (کاربران)،  نباید درباره به کار گیری گوشی موبایل و سرطان زا بودن یا نبودنش مضطرب باشن. به هر حال، اون به کسایی که نسبت به به کار گیری گوشی موبایل و مخاطرات فناورانه ان واسه سلامت و بهداشت فردی حساس هستن، پیشنهاد می کنه که از دستگاه های hands-free استفاده کنن تا اندازه تماس گوشی موبایل با بدن به خصوص سر اونا، کم بشه.

چند پیشنهاد مثبت

این که تشعشعات گوشی موبایل و به کار گیری گوشی موبایل و گوشیای هوشمند، واسه سلامتی ما مضر باشه یا نباشه، باز توفیری در این قضیه نداره که باید از تندروی دوری کنیم.
زیاده روی در هر چیزی، آفته و واسه آدم بد بنظر میاد. ما آدما هر چیزی رو باید در حد متعادلش بدونیم و استفاده کنیم.
حتی آب که مایه حیاته رو نمیشه زیادتر از اندازه لازم بدن نوشید. درباره گوشی موبایل هم، همین اصل صادقه. گوشی موبایل، وسیله رابطه موقت هست.
نباید جای همدم، دوست، رفیق، همسر، استاد، پدر، مادر و کتاب و امثالهم رو بگیره.
بدیش اینه میلیونا نفر در دنیا، معتاد به کار گیری گوشیای هوشمند شدن.