گوگل چگونه اطلاعات شما را به پول تبدیل می کند

گوگل با سرویس هاش اطلاعات خیلی از کاربرانش در اختیار داره اما این داده ها از کجا حاصل می شن؟

گوگل اولین بار در سال ۱۹۹۸ با یه موتور جستجو شروع به فعالیت کرد و تلاش داشت هر چیزی رو که در وب هست رو فهرست کنه. نام این شرکت از «googol» اومده بود که به معنی عدد فوق العاده بزرگ ۱۰ به توان ۱۰۰ بود. گوگل واسه اینکه به کارمندان خود یادآوری کنه که باید درستکاری رو اولویت کار خود در این شرکت بذارن جمله «شیطان نباشین» رو در منشور اخلاقی آورده بود. البته تازگیاً این جمله رو از منشور خود حذف کرده.

در ادامه با رشد بیشتر شرکت، بخشای کاری به بقیه فعالیتای آنلاین هم گسترش پیدا کرد و شامل مواردی از جمله سرویس ایمیل مشهور جیمیل، گوگل داکیومنتز، سرویس ابری گوگل درایو و مپس شد. گوگل هم اینکه سیستم عامل اختصاصی خود واسه گوشیای هوشمند رو براساس هسته لینوکس پیشرفت داد و نام اندورید رو بر اون نهاد. علاوه بر این کروم اون اس واسه کامپیوترها پیشرفت داده شد.

جمع آوری اطلاعات گوگل

البته نباید مرورگر کروم رو از یاد برد که حالا دو سوم از مرورگری اینترنت جهان به تنهایی به وسیله اون انجام می شه. یعنی واسه بیشتر کاربران اینترنت، حضور گوگل و محصولاتش در همه جا احساس می شه.

تبلیغات گوگل چیجوری کار می کنن

با راه های زیادی که گوگل واسه جمع آوری داده ها ایجاد کرده به سرعت اطلاعات خیلی از هر کاربر خود رو به دست می آورد. سوالی که به دنبال این موضوع مطرح می شه اینه که گوگل با این داده ها چه می کنه؟ جواب به طور خلاصه ساده س!: از همین داده ها واسه درآمدزایی و شخصی سازی تبلیغات که به عنوان تبلیغات هدف دار هم شناخته می شن استفاده می شه.

روش مورد استفاده گوگل در مقابل تبلیغات سنتی رسانه ها کارایی بسیار بالاتری داره. تلویزیونا، روزنامه ها یا بقیه رسانه های سنتی تبلیغاتی رو واسه همه پخش می کنن، اما گوگل می تونه تبلیغاتی رو که دقیقاً خود شما به اون نیاز دارین براتون نمایش دهد که همین موضوع بسیار مهم حساب می شه.

اما این اطلاعات از کجا به دست میاد؟ وقتی که کاربر جستجویی در گوگل انجام میده در مرورگریای بعدی خود در اینترنت (چه روی همون دستگاه یا کامپیوتر، موبایل یا هر دستگاه دیگری) موارد مشابه نشون داده می شه. اما در کنار اینا اجناس مشابه یا حریف یا با موضوعاتی مشابه هم نشون داده می شن. در واقع گوگل این جور تصور می کنه که اگه به موضوعی علاقه دارین ممکنه این جنسا یا خدمات رو هم بخرین.

جمع آوری اطلاعات گوگل

گوگل همیشه ادعا می کنه اطلاعات شخصی شما رو نمی فروشد و از داده هاتون واسه شخصی سازی تبلیغات استفاده میکرد. در ادامه بررسی می کنیم که این داده ها از کجا میان و گوگل چه مقدار داده جمع می کنه.

همه چیز از جستجو شروع می شه

جمع آوری داده ها به وسیله گوگل از موتور جستجو شروع می شه. همونجوریکه گفته شد با هر جستجو اطلاعات در رابطه نشون داده می شه. در ادامه هم اینکه کلیکای کاربر روی تبلیغات ثبت می شه و الگویی از علاقه مندیای فعلی مشخص می شه. اینطوری گوگل لیست کاملی از علاقه مندیای کاربر رو جفت و جور می کنه.

در کنار اینا اطلاعاتی از گوشی هوشمندتون به دست میاد و لیستی کامل از اطلاعات شخصی از جمله نام، ایمیلا، شماره تلفن، تاریخ تولد، جنسیت و مکان ایجاد می شه.

گوگل ایمیلاتون رو می خواند؟

گوگل به وسیله جیمیل لیست همه مخاطبین ارسالی یا دریافتی  شما رو در اختیار داره. در روشی بحث برانگیز همه اون چیزی که در جیمیل خود دریافت یا ارسال می کردین به صورت خودکار به وسیله گوگل خونده و تحلیل می شد تا از اونا واسه تبلیغات هدف دار استفاده شه.

جمع آوری اطلاعات گوگل

البته گوگل تازگیاً خبر از توقف اسکن کردن ایمیلای کاربران داده اما به نظر می رسه اپلیکیشنای شخص سوم بازم ایمیلا رو اسکن می کنن. مثلا یه اپ مربوط به سفر که با جیمیل کامل می شه می تونه از ایمیلا واسه برنامه ریزی سفر استفاده کنه.

دیگه سرویسای گوگل هم می تونن داده ها رو جمع آوری و تحلیل کنن. متون رد و بدل شده در اپ پیام رسان هنگ آوت از جمله این موارد هستن. اما یه سریای دیگه این قدرها هم روشن و رو نیستن. مثلا گوگل فوتوز اطلاعات مربوط به افراد و مکانای تگ شده رو بررسی می کنه و تصاویر سگا، گربه ها یا مواردی مثل این رو دسته بندی می کنه.

هم اینکه تصاویر بررسی می شن و با به کار گیری سیستم تشخیص چهره گوگل افراد حاضر در عکس شناسایی می شن. همین حالا هم واسه مورد آخر، در آمریکا شکایتای قانونی از گوگل مطرح شده.

گوگل مپس چه می کنه؟

گوگل از راه مرورگرهای دسکتاپ و هم گوشیای هوشمند به واسطه سرویس مپس، اطلاعات جمع آوری می کنه. در واقع سرویس نقشه گوگل واسه اینکه به درستی و یا به طور کامل کار کنه نیاز به اطلاعات شخصی از جمله آدرسای محل کار و مواردی مثل این داره.

جمع آوری اطلاعات گوگل

اما اطلاعات دیگری هم به طور روزانه ثبت می شن: از جمله اندازه فاصله طی شده به وسیله خودرو یا پیاده، رستورانا یا فروشگاه های مراجعه شده و هم زمان صرف شده واسه هر کدوم از اینا. گوگل مپس حتی می تونه توقف شما تو یه نمایشگاه ماشین رو فهمیده باشه و به شما پیشنهادهایی واسه خرید خودروهای در رابطه ارائه دهد.

شاید تصور کنین واسه خلاص شدن از این کنجکاویای گوگل بهتر باشه به وِیز پناه ببرین اما از یاد نبرین که ویز الان چند سال هستش تحت مالکیت گوگله و داده های به دست اومده از هر دوی اینا با هم به اشتراک گذاشته می شن. در آخر علاوه بر تبلیغات، از تموم این اطلاعات استفاده می شه تا بهترین راه پیشنهادی با ویز یا گوگل مپس به شما ارائه شه.

بقیه روشای استخراج داده گوگل و به کار گیری اونا

گوگل با Calendar از قرارهای شما خبر داره. تصور کنین در زمان رفتن به یه عروسی که در تقویم تنظیم کردین یا یه قرار تولد اطلاعاتی که گوگل می تونه از شما به دست آورد چقدر در تبلیغات هدف دار به درد بخور هستن.

هم اینکه براساس داده های به دست اومده می تونه خبرهایی که شایدً به دنبالشین رو حدس زده و براتون نمایش دهد. گوگل می تونه دیدگاه سیاسی شما رو فهمیده باشه. هم اینکه اطلاعات وارد شده در نرم افزارهای اداری G Suite و هر اون چیزی که در فضای ابری گوگل درایو دارین مورد بررسی قرار میگیره.

جمع آوری اطلاعات گوگل

علاوه بر اینا هر اون چیزی که در سرویس ویدیویی گوگل، یعنی یوتیوب انجام می دید مورد نظارت گوگله و می تونه واسه اهداف تبلیغاتی استفاده شه.

جمع بندی

در حالی که گوگل تلاش می کنه با سرویسای زیاد خود اینترنت مدرن رو شکل دهد اما همین موضوع به قیمت جمع آوری داده های کاربران تموم شده. دوری از به کار گیری گوگل و روی آوردن به شرکتای دیگه هم شایدً مشکل رو حل نمی کنه، چون که تنها اطلاعاتمون رو در اختیار شرکتای بزرگ دیگری از جمله مایکروسافت یا اپل قرار می دیم.

با این حال دوری از گوگل و رفتن به سمت شرکتای دیگه ً به معنی بهتر شدن شرایط نیس. پس شاید بهتر باشه با این شرایط کنار بیایید یا خونه خود رو بفروشین و به جزیره ای دور افتاده و بدون اینترنت برید چون که ً در اینترنت چیزی به نام حریم شخصی وجود نداره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *