چطور گوگل را گول بزنیم تا فکر کند که سایت شما نسخه سازگار با موبایل دارد

گوگل واسه جفت و جور کردن تجربه کاربری خوب به سایتهای موافق با موبایل جایزه ای می داد که اون افزایش نمایش در یافته های جستجو بود. هرچند، همونطور که بریسون میونیر- مولف- اشاره کرده؛ بعضی سایتها به نظر گول زننده هستن…

موبایل

اگه از خوانندگان همیشگی مطالب من هستین، از عنوان این مطلب فهمیدین که موضوعی گیج کننده س. تشویقتان نمی کنم چیزی رو که قراره به شما نشون دهم انجام بدین. در این باره می نویسم به این امید که گوگل این مسئله رو بررسی و درست کنه. مشکل چیه؟ مجبور کردن جستجوگر به دانلود یه اپلیکیشن به خاطر دسترسی به محتوا و صفحه رو با نسخه موبایل موافق کردن واسه افزایش رنک در یافته های جستجوی موبایل. اگه گیتار می نوازید شاید با این موقعیت در گوگل مواجه شدین؛ بیشتر نتایجی که در گوشیای هوشمند رنک بالایی دارن اینطور هستن. مثالی براتون می زنم:
یه روز، میخواستم قطعه Chain Gang اثر سام کوک رو با گیتارم بنوازم و به دنبال نت اون بودم. این مورد جستاری عادی نداره اما براساس Google Keyword Planner بیشتر از ۲۰۰۰۰۰ از جستجوهای نسخه موبایل، مربوط به نت گیتار تو یه ماه هست. می خوام توضیح بدم که همه این سایتهایی که در نتیجه جستجو اومدن، به درستی موافق با موبایل نبودن. مثلا اگه به دنبال نت موسیقی chain gan سام کوک باشین، اولین و آخرین نتیجه از سایت ultimate-guitar.com میاد که برچسب “mobile-friendly” رو از طرف گوگل داراه.
با این حال، وقتی روی نتیجه ای از سایت ultimate-guitar.com کلیک می کنین، به صفحه ای وارد میشین که اصلا موافق با موبایل نیس اما به نظر مثل اپلیکشینیه که به صورت تبلیغ واسه دانلود اومده و واسه دسترسی به نت موسیقی هیچ راهی وجود نداره مگه اینکه اون اپلیکیشن رو نصب کنین. از نظر فنی، براساس قوانین گوگل این سایت با موبایلها سازگاره که نشون میده تست شده و برچسب موافق رو داره. اما هر جستجو کننده ای که با موبایل در جستجوی چیزیه می دونه که با موبایل موافق نیس.
حال اگه گوگل به جریمه تبلیغات درون سایتی بپردازه که مزاحم شما می شن تا برنامه ای رو دانلود کنین اما به شما اجازه بده تا روی سایت کلیک کنین تا با “اگه”ها مواجه شید و هم اینکه سایتهایی رو که جستجوگران رو به صفحه اصلی موبایل می فرستند اگه محتوا چارچوب و ظاهری موافق با موبایل نداره، تنبیه کنه، پس به چه دلیل سایتهایی رو جریمه نمی کنه که هر دو ترفند رو استفاده میکنن و جستجوگران رو مجبور می کنن تا واسه دسترسی به محتوا یه برنامه رو دانلود کنن؟
اگه شمام مثل مورد نت گیتار و سایتهای دیگه این کار رو می کنین، به نظرم بهتره این نکته ماروین گی رو بیاموزید.
همونطور که می بینین ۹۱۱ نت موسیقی در موقعیت چهارم تلاش می کنه تا منو به همون سایت که در اول لیست بود ببره: Ultimate Guitar app و وقتی روی x کلیک کردم تا سایت رو ببینم، منو به Play store اندروید فرستاد. و Songsterr اپلیکیشن خود رو وقتی که فکر می کردم قراره لینک آهنگ رو در نتیجه ببینم، منو به دانلود اپلیکشین خود مجبور کرد.

بهترین نتیجه واسه این مبحث در موقعیت سوم Jellynote اومد و حتی قبل از وارد شدن به نسخه موبایل سایت، این مورد هم منو مجبور کرد که بگم “یه تجربه کاربردی بد رو بهتر می دونم” به درستی تجربه کاربری بد رو ترجیح نمی دم! من پیشرفت دهندگان وبی رو بهتر می دونم که می دونن چیجوری محتوای با ارزش و باحال تولید کنن طوریکه منحصرا واسه هر کسی نباشه و فقط جهت سئو کاری انجام نشه. گوگل وب موبایل رو دوست داره و در این سالها گامهایی در همین زمینه ورداشته س تا وب مسترها رو روی پیشرفت و به روزرسانی نسخه موبایل متمرکز کنه. پس من هم برام جای تعجب داره اگه این نوع فعالیت بیشتر از این دووم بیاره.

این اتفاق بنا به دلیلی و به شکل عجیبی اتفاق افتاده که به نظر می رسه به دلیل چگونگی تعریف سایتهای موافق با موبایل از طرف گوگل باشه. الان اگه می خواین گوگل سایتتون رو موافق با نسخه موبایل بشناسه، تنها کاری که باید بکنین اینه که از قوانین اون پیروی کنین و صفحه تون رو واسه دستگاه های موبایل قابل خوندن کنین. اون چیزی که صفحه میگه هیچ ارتباطی به اون نداره. در ماه ژوئن و دوباره در هفته گذشته گری ایلیز تایید کرد که گوگل هنگام رنک دادن به پیج شما، به محتوای موبایل نگاه نمی کنه- فقط به محتوای نسخه دسکتاپ نگاه می کنه. این باعث جریاناتی این چنینی می شه که وب مسترها یه تجربه کاربری ضعیفی رو میسازن و گوگل هم در هر صورت به پیج رنک میده. حالا خوبیش اینه گوگل، ایندکس موبایل رو پیشرفت میده یا الگوریتم موجود رو به زودی اصلاح می کنه.

منبع : Searchengineland