پایان نامه ارشد مدیریت : فرهنگ سازمانی

ورودی از پایانه های واژه پردازها یا پایانه های داده پردازها دارند (ث‍اق‍ب‌ ت‍ه‍ران‍ی‌،1383،ص219).

2-3-14. انتخاب «ترکیب اتوماسیون اداری»برای مدیر
کار مدیر (وکارشناس اطلاعات که با مدیرکارمی کند)انتخاب کاربردهای اتوماسیون جهت استفاده درهرزمینه ای است. چهار عامل زیر در انتخاب موثر هستند:
نوع سازمان
افراد درگیر
منابع اتوماسیون اداری موجود
رجحان های شخصی مدیر(مک لئود،1377،ص490)

2-3-15. اجرای سیستم های اتوماسیون اداری
در بعضی اوقات سازمان ها سراسیمه شروع به جمع آوری و خرید تکنولوژی موجود ویا بهتر بگوییم، دستگاه ها و ملزومات مورد نیاز برای سیستم های اداری خود می نمایند و سپس اقدام به آموزش کارکنان و الی آخر. نگرشی که در مورد اجرای سیستم های اتوماسیون اداری وجود دارد، یک نگرش سیستمی می باشد که مدل پیشنهادی ذیل یک مدل کامل و جامع برای اجرا وپیاده سازی یک سیستم اتوماسیون اداری می باشد.در مجموع برنامه ریزی استراتژیک برای سیستم های اداری شامل موارد زیر می باشد:
1- ارزیابی سازمان و سیستم های اداری فعلی

2- تعریف و تعیین مشکلات،غیر اثربخش ها،رویه های غیر موثر سیستم های اداری فعلی.
3- تحویل داده های یافته شده در مورد عوامل سیستم یاد شده و انتخاب عوامل پیشنهادی و تعیین پتانسیل برای بهبود وتغییر در تکنولوژی و روش ها.
4- نوشتن یک سند(مدرک)برنامه ریزی شده با جزئیات روش ها برای شروع کاروآینده، تعیین اهداف دوراندیشانه برای بلندمدت و ایجاد یک ساختارجدید برای از بین بردن مقاومت در مقابل تغییر شرایط یکی از مهمترین مراحل فاز «طرح ریزی» می باشد.(عندلیب آذر،1379،صص44 -43)

شکل (2-11) مدلی برای برنامه ریزی(طرح ریزی) سیستم های اداری و اجرای آن (عندلیب آذر،1379،ص44)

2-3-16. شرایط استفاده از سیستم اتوماسیون اداری
سیستم های اتوماسیون اداری لازم است دارای شرایط زیر باشند:

2-3-16-1. اطلاعات پایه
– امکان تعریف انواع نامه،انواع طبقه نامه،ارجحیت نامه،انواع موضوع نامه و قالب نامه
– تعیین مسئولان، سمت ها به همراه مشخصات فردی وامکان تعریف جانشین
– تعریف مشخصات پست الکترونیکی،آدرس پستی،شماره تلفن کاربر وامکان وجود تقویم شخصی و عمومی
2-3-16-2. عملیات مربوط به نامه های وارده
– امکان ثبت مشخصات نامه،
– امکان تعریف دبیرخانه های محلی،وضعیت کنونی نامه،انواع شرح رونوشت وارجاع
– امکان خواندن از طریق فایل یا اسکن
2-3-16-3. عملیات مربوط به نامه های صادره
– امکان ثبت مشخصات نامه،اطلاعات مربوط به ارجاع
– امکان تایپ وویرایش،تهیه پیشنویس واصلاح مکررآن،تایید نامه از طرف مقامات و شماره گذاری نامه مطابق ساختار شماره گذاری
2-3-16-4. عملیات مربوط به مکاتبات داخلی
– امکان ایجاد،پیگیری و کنترل مکاتبات داخلی،امکان ثبت نام فرستده و گیرنده
– امکان تنظیم جلسات داخلی سازمان

2-3-16-5. عملیات مربوط به گردش مکاتبات و کارهای اداری
– امکان پشتیبانی روش های مختلف گردش کار(متمرکز-نیمه متمرکز-غیر متمرکز)
– امکان مدیریت کارتابل،اعلام دریافت نامه جدید،تعیین ارتباط نامه هاونوع وزمان اقدام
– امکان کنترل،مشاهده وپیگیری ارجاعات و امکان پاسخ گویی واعلام خاتمه کار

2-3-16-6. عملیات مربوط به پیگیری و ردیابی مکاتبات و کارهای ارجاع شده
– امکان پیگیری ومشاهده روند حرکت نامه، امکان تعیین مهلت جهت اقدام.
– اعلام خودکار اخطار پایان مهلت اقدام به ارجاع دهنده وگیرنده، امکان پیگیری دستورات و پیام های ارسال شده دارای مهلت که تاخیر دارند

2-3-16-7. عملیات مربوط به بایگانی
– امکان ایجاد و انجام امور بایگانی، امکان ایجاد پرونده های کارکنان،طبقه بندی موضوعی اصل وزیر موضوع جهت پرونده های بایگانی
– امکان اطلاعات مربوط به گردش پرونده ها اعم از تاریخ ،فردوغیره و پیگیری بازگشت

2-3-16-8 . عملیات مربوط به جستجو و بررسی
– امکان جستجوی پارامتریک نامه،امکان جستجو و دسترسی سریع به نامه های وارده وصادره ،کلیه مکاتبات در گردش، بایگانی شده و موجود درکارتابل
– امکان جستجو موضوع یاشرح نامه های وارده وصادره ودسترسی به مشخصات نامه

2-3-16-9. عملیات مربوط به گزارش ها و مشاهدات

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

– امکان گزارش گیری از کلیه مکاتبات،گردش نامه ها،ارجاعات،پیگیری ، سوابق،برحسب عنوان ویا محدوده زمانی(ارسال نشده،عودت نشده،اقدام نشده و …)
– امکان ایجاد گزارش های اجرایی یامدیریتی،آماری وپویا
– امکان چاپ،ذخیره سازی و بازیابی نتایج گزارشات
2-3-13-10. امنیت حدود دسترسی
– امکان تعریف کاربرو تعیین حدود مجاز عملیاتی،سطوح دسترسی سمت ها و جلوگیری از دسترسی های غیرمجاز.
– امکان تهیه پشتیبان کامل از اطلاعات، امکان ثبت کلیه وقایع سیستم.(Tsishritzis،1985،صص35-38)

2-3-17. تحقق دولت الکترونیک در ایران
شورای عالی اداری در نود و سومین جلسه مورخه 15/4/1381 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در جهت تحقق اهداف قانون برنامه سوم توسعه، به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق و به هنگام در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق اتوماسیون فعالیتها، تسریع در اجرای امور، بهبود ارائه خدمات به مردم، با حداکثر نظم و دقت و افزایش کیفیت تصمیم گیری در سطوح مختلف و ارائه خدمات ضروری، همچنین کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و اثربخشی در بخشهای مختلف، ایجاد گردش سریع و صحیح اطلاعات بیندستگاه های اجرایی و در راستای تحقق دولت الکترونیکی تصویب نمود.

2-3-17-1. اتوماسیون فعالیتهای اختصاصی
ماده 1. به منظور استقرار سیستمهای مکانیزه در زمینه فعالیتهای اختصاصیدستگاه های اجرایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، از طریق کمسیون اتوماسیون اداری، حداکثر تا پایان مرداد ماه 81، ده فرآیند اختصاصیدستگاه های اجرایی را از نظر حجم فعالیتها، گسترهی جغرافیایی، جامعهی تحت پوشش، میزان ارتباط و ارائه خدمات به مردم احصاء نموده و بهدستگاه های اجرایی ذیربط اعلام خواهد نمود تا نسبت به بازبینی، اصلاح، مهندسی مجدد فرآیندها و مکانیزه نمودن مراحل آن ظرف مدتی که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین خواهد شد اقدام نمایند. در سالهای بعد نیز حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه هر سال ده فرآیند اختصاصیدستگاه های اجرایی احصاء و جهت انجام اقدامات مذکور بهدستگاه های ذیربط ابلاغ خواهد شد.
ماده 2. دستگاههای مذکور مکلفند حداکثر تا پایان سال 81 نسبت به استقرار شبکه اطلاع رسانی و اتصال آن به شبکه جهانی اطلاع رسانی (اینترنت) اقدام نمایند و آدرس اینترنتی شبکه را در سربرگ نامه های خود درج نمایند.
ماده 3. دستگاههای اجرایی مکلفند جهت تسهیل اطلاع رسانی به مردم، نحوه ارائه خدمات خود اعم از مراحل انجام کار، فرمهای مورد نیاز، زمان مراجعه، آدرس ساختمانهای مورد مراجعه را در شبکه اطلاع رسانی خود قرار دهند و حتی الامکان بخشی یا کل انجام خدمات را از طریق شبکه اطلاع رسانی ارائه نمایند.
ماده 4 . سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکلف است نسبت به راه اندازی جایگاه اینترنتی (پورتال) به نام «مردم» به منظور دستیابی آسان و سریع عموم مردم به اطلاعات و خدماتدستگاه های اجرایی تا پایان سال 82 اقدام نماید.

2-3-17-2. اتوماسیون فعالیتهای عمومی
ماده 5. به منظور ایجاد هماهنگی در استقرار سیستمهای مکانیزه در فرآیندهای عمومیدستگاه های اجرایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در زمینه های امور پرسنلی، بودجه، عمرانی و وزارت امور اقتصاد و دارایی در زمینه های امور مالی و پشتیبانی مکلفند فرمتها و استانداردها و ویژگیهای مورد انتظار سیستمهای مذکور اعم از گزارشهای خروجی، نحوه ارتباط با سایر سیستمها، نحوه ارائه و تبادل اطلاعات را تدوین و پس از تصویب کمسیون تخصصی اتوماسیون نظام اداری وابسته با سایر سیستمها، نحوه ارائه و تبادل اطلاعات را تدوین و پس از تصویب کمسیون تخصصی اتوماسیون نظام اداری وابسته به شورای عالی اطلاع رسانی حداکثر تا پایان نیمه اول سال 82 بهدستگاه های اجرایی ابلاغ نمایند.
تبصره 1. دستگاههای اجرایی مکلفند نسبت به انطباق سیستمهای در حال اجرای خود با ضوابط مذکور این ماده حداکثر ظرف 4 ماه از تاریخ ابلاغ ضوابط، اقدامات لازم را به عمل آورند ودستگاه های اجرایی که فاقد سیستمهای کامپیوتری در زمینه های ابلاغ شده می باشند، مکلفند حداکثر ظرف مدت یسال نسبت به مکانیزه نمودن سیستمهای مذکور براساس ضوابط مورد انتظار اقدام نمایند.
ماده 6. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت امور اقتصاد و دارایی مکلفند حسب مورد نسبت به تهیه و به هنگام رسانی نرم افزارهای عمومی یا انتخاب نرم افزار بهینه از بین سیستمهای مورد عمل دردستگاه های اجرایی اقدام نموده و نرم افزار های مذکور را به عنوان نرم افزار هماهنگ و استاندارد بهدستگاه های اجرایی پیشنهاد نمایند .
ماده 7 .دستگاههای اجرایی مکلفند حداکثر از ابتدای سال 82 اطلاعات مورد در خواست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی را نظیر رونوشت احکام کار گزینی موضوع ماده 29 قانون استخدام کشوری ، اطلاعات مربوط به بودجه ، تخصیص اعتبارات ، حسابداری را بر اساس مقررات مربوط از طریق رسانه های کامپیوتری اعم از شبکه اطلاعاتی ، لوح فشرده یا دیسکت بهدستگاه های مذکور ارسال نمایند .( صرافی زاده ، 1383،ص191 )

2-3-18. مزایای دولت الکترونیکی
* ارائه بهتر خدمات دولتی به شهروندان
* تعامل بهتر با شهروندان و بخش های بازرگانی و صنعتی
* افزایش توان از طریق دسترسی به اطلاعات
*ارائه خدمات به مردم ، در هر زمان و در هر مکان
* تسهیلات و سرعت بیشتر
* شفافیت بالاتر
* گسترش فرهنگ خود محوری در خدمات رسانی ( جراحی ، مقاله ، ص 1 : اینترنت)

2-4 . بخش سوم: مفاهیم مرتبط با فرهنگ سازمانی
از فرهنگ سازمانی تعریفی که به صورت عام موردپذیرش واقع شود، به طورکلی بین دو حد «روش انجام کارها» و «روش فکر کردن» قرار دارد(رابینز،1374،ص476). این تفاوت و گونه گونی در تعریف فرهنگ سازمانی باعث شده که در بیان نقش و تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان و جنبه های مختلف آن نظریات متفاوتی ابراز شده است.انسان شناسان برای فرهنگ بیش از 164 تعریف ارائه کرده اند.
مقصود از فرهنگ سازمانی، سیستمی از استنباط مشترک است که اعضاء نسبت به یک سازمان دارند و همین ویژگی موجب تفکیک دو سازمان از یکدیگر می‌شود. کریس آرجریس ، فرهنگ سازمانی را نظامی زنده می‌خواند و آن را در قالب رفتاری که مردم در عمل از خود آشکار می‌سازند، راهی که بر آن پایه به‌طور واقعی می‌اندیشند و احساس می‌کنند و شیوه‌ای که به‌طور واقعی با هم رفتار می‌کنند تعریف می‌کند. می‌توان گفت که همه افرادی که در این زمینه مطالعه نموده‌اند همگی توافق دارند که فرهنگ؛
– کلی است که از مجموع اجزای آن بیشتر است.
– تاریخچه سازمان را منعکس می‌کند.
– به مطالعه انسان‌شناسی مانند رسوم و نهادها مربوط می‌شود.
– توسط گروهی از افراد که یک سازمان را تشکیل داده‌اند شکل گرفته است.
– حرکت آن کند و سخت است.
– تغییر آن به سختی صورت می‌گیرد.
با توجه به تعریف عنوان‌شده به این نتیجه می‌رسیم که تقریباً تمامی پژوهشگران از فرهنگ سازمانی به‌عنوان مجموعه‌ای از ارزشها، باورها، عقاید، فرضیات و هنجارهای مشترک حاکم بر سازمان یاد می‌کنند. در واقع فرهنگ سازمانی همان چیزی است که به‌عنوان یک پدیده درست به اعضای تازه وارد آموزش داده می‌شود و آن بیانگر بخش نانوشته و محسوس سازمان است.(زارعی،1386)
2-4-1. ویژگیهای فرهنگ سازمانی
در صورتی‌که فرهنگ را سیستمی از استنباط مشترک اعضاء نسبت به یک سازمان بدانیم، یک سیستم از مجموعه‌ای از ویژگیهای اصلی تشکیل شده است که سازمان به آنها ارج می‌نهد یا برای آنها ارزش قائل است.(زارعی،1386) این 10 ویژگی عبارتند از:
– خلاقیت فردی: میزان مسئولیت، آزادی عمل و استقلالی که افراد دارند.
– ریسک‌پذیری: میزانی که افراد تشویق می‌شوند تا ابتکار عمل به خرج دهند، دست به کارهای مخاطره‌آمیز بزنند و بلند پروازی کنند.
– رهبری: میزانی که سازمان هدفها و عملکردهایی را که انتظار می‌رود انجام شود، مشخصمی کند.
– یکپارچگی: میزان یا درجه‌ای که واحدهای درون سازمان به روش هماهنگ عمل می‌کنند.
– حمایت مدیریت: میزان یا درجه‌ای که مدیران با زیردستان خود ارتباط را برقرار می‌کنند، آنها را یاری می‌دهند و یا از آنها حمایت می‌کنند.
– کنترل: تعداد قوانین و مقررات و میزان سرپرستی مستقیم که مدیران بر رفتار افراد اعمال می‌کنند.
– هویت: میزان یا درجه‌ای که افراد، کل سازمان (و نه گروه خاص یا رشته‌ای که فرد در آن تخصص دارد) را معرف خود می‌دانند.
– سیستم پاداش: میزان یا درجه‌ای که شیوه تخصیص پاداش (یعنی افزایش حقوق و ارتقای مقام) بر اساس شاخصهای عملکرد کارکنان قرار دارد نه بر اساس سابقه، پارتی‌بازی و از این قبیل شاخصها.
– سازش با پدیده تعارض: میزان یا درجه‌ای که افراد تشویق می‌شوند با تعارض بسازند و پذیرای انتقادهای آشکار باشند.
– الگوی ارتباطی: میزان یا درجه‌ای که ارتباطات سازمانی به سلسله مراتب احتیاجات رسمی محدود می‌شود.
جیمز پرسی همین ویژگیها را با اندکی تفاوت به شرح زیر بیان می‌کند:
– هویت یا شخصیت افراد
– اهمیت کار گروهی
– نگرش کارکنان
– یکپارچگی
– کنترل و سرپرستی
– ریسک‌پذیری
– میزان پاداش
– میزان تضاد
– میزان حمایت وراهنمایی مدیریت
– نگرش سازمان (در مورد اهداف)

2-4-2. عوامل و اجزاء فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمان از دو لایه اصلی تشکیل شده است. نخستین لایه، (ارزشها و باورها) لایه‌ای است که نمایشگر نمادهای ملموس مانند طرز پوشش، رفتار، مراسم، تشریفات، اسطوره‌ها و افسانه‌هاست. لایه دیگر فرهنگ سازمانی، لایه پایه‌ای و یا شالوده اساسی فرهنگ سازمان است که به ارزشهای زیربنایی، مفروضات، باورها و فرآیندهای فکری افراد وگروه های سازمانی اشاره دارد. این لایه در واقع فرهنگ راستین سازمان را تشکیل می‌دهد. عوامل تشکیل‌دهنده فرهنگ سازمان عبارت اند از : هنجارها ، سنتها و تشریفات ، و مفروضات (زارعی،1386) .
در این قسمت در مورد هریک از عوامل ذکرشده توضیح مختصری داده می‌شود:
ارزشها: ارزشهای فرهنگ سازمان معمولاً بازتابی از ارزشهای جامعه و محیطی است که سازمان در آن قرار دارد. در واقع ایده‌ها و تمایلات و نظراتی هستند که عمدتاً به‌عنوان راه حلهای معتبر برای مشکلات پذیرفته شده‌اند.
باورها: مردم باورها یا اعتقادات گوناگونی دارند،بعضی از آنها در حوزه مسائلی است که از نظر فرد، سازمان و

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *