پایان نامه ارشد مدیریت : اتوماسیون اداری

رفتاری که مردم در عمل از خود آشکار می سازند،راهی که بر آن پایه به طور واقعی می اندیشد و احساس می کنند وشیوه ای که به طور واقعی با هم رفتار می کنند تعریف می کند.تقریباً تمامی پژوهشگران از فرهنگ سازمانی به عنوان مجموعه ای از ارزشها، باورها، عقاید،فرضیات وهنجارهای مشترک حاکم بر سازمان یاد می کنند.در واقع فرهنگ سازمانی همان چیزی است که به عنوان یک پدیده درست به اعضای تازه وارد آموزش داده می شود وآن بیانگر بخش نا نوشته ومحسوس سازمان است(زارعی،1386).
تعریف عملیاتی:منظور از فرهنگ سازمانی در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات شماره 1 الی 5 پرسشنامه می باشد.

1-8-2. زیر ساختهای سخت افزاری ونرم افزاری
تعریف مفهومی: شامل مجموعه سخت افزار ونرم افزارهایی است که تحت شبکه استفاده می شود. سخت افزار مشتمل بر سرور، کاربر ونرم افزار نیز شامل سیستم عاملهای سرور و کاربر است Turban)،2006،ص24(.
تعریف عملیاتی: منظور از زیر ساختهای سخت افزاری در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات شماره 6 الی 11 پرسشنامه می باشد.

1-8-3. دانش ومهارت کارکنان
تعریف مفهومی: امروزه امکان دستیابی به اینترنت واستفاده از منابع اطلاعاتی در تمام جوامع بشری روندی تصاعدی را طی می نماید وبر کلیه نیروهای شاغل در مدارس نیز لازم وضروری است تا دانش و مهارت خود را برای استفاده از مزایای فن آوری اطلاعات وارتباطات افزایش دهند(حنیفه،1382).
تعریف عملیاتی:منظور از دانش ومهارت کارکنان در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات 12 الی 16 پرسشنامه می باشد.
1-8-4. تشریح دقیق گردش کار دستی(مکاتبات اداری)
تعریف مفهومی:در هر سازمانی ،واحد دبیر خانه به عنوان تنها دروازه مجاز برای ورود و خروج نامه های اداری شناخته شده است.این واحد وظیفه دارد که نامه های رسیده را شماره گذاری نموده و به بخشهای مربوطه ومدارس ارسال نماید، همچنین باید نامه هایی که برای ارسال مشخص شده اند را شماره کرده وبه خارج اداره یا سازمان ارسال نماید.بعد از دبیر خانه ادارات ، این مدیران مدارس هستند که نامه های مربوط به خود را دریافت می کنند وبا توجه به موضوع ومتن نامه ونیروی تحت فرمانشان نامه را به سایر عوامل اداری وآموزشی ارسال نموده ووضعیت پاسخ به نامه هارا نیز کنترل ورسیدگی می کنند.واقداماتی برای انواع نامه به شرح زیر صورت می گیرد:
– نامه فقط بایگانی می شود.
– نامه باید پاسخ داده شود که گاهی این پاسخ باید در زمان مشخص ارسال شود.

– نامه در انجام امور خاصی تأثیر می گذارد.
– نامه باعث ایجاد نامه های دیگر می گردد.
– نامه باعث ایجاد یک گزارش یا عملیاتی در مدرسه یا سازمان می شود.
در مجموع افراد براساس دانش ومهارت سازمانی خود در مورد نامه مذکور ،واکنش نشان می دهند واین رفتاری است که توسط مدیر مدرسه، مدیر اداره و سازمان مورد پیگیری قرار می گیرد
(www.ettehadie.com اتحادیه سازمانهای بدون کاغذ).
تعریف عملیاتی: منظور از گردش دقیق کار دستی در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات 17الی 23پرسشنامه می باشد.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-8-5. اتوماسیون اداری
تعریف مفهومی: اتوماسیون اداری عبارت است از تمام سیستم های الکترونیک رسمی و غیر رسمی که به برقراری ارتباط اطلاعات بین اشخاص در داخل و خارج موسسه و بالعکس کمک می نماید. کلمه اصلی که اتوماسیون اداری را از داده پردازی،سیستم اطلاعات مدیریت وسیستم پشتیبانی ازتصمیم گیری متمایز می سازد ،ارتباطات است،به این معنی که اتوماسیون اداری به منظور تسهیل انواع ارتباطات به هردو صورت شفاهی و کتبی استفاده می گردد.(مک لئود ،8 137،ص472) همچنین پیاده سازی سیستم اتوماسیون اداری به نصب و راه اندازی یک مجموعه کارآمد از نرم افزارهای اتوماسیون اداری در قالب یک نرم افزار جامع که می تواند مشتمل بر نرم افزارهای گوناگون مانند:برنامه های مدیریت ،پایگاه اطلاعاتی و…..باشد اطلاق می گردد (green,2001 ).
تعریف عملیاتی: منظور از پیاده سازی اتوماسیون اداری در این پژوهش میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوال 24 پرسشنامه می باشد.

1-8-6.مدارس شهرستان آستارا
تعریف مفهومی: به مکانهایی که با استفاده از امکانات آموزشی وپرورشی به دانش آموزان کمک می کنند که بعد از گذراندن دوران ابتدایی،راهنمایی ومتوسطه به اخذ مدرک دیپلم در رشته ای خاص نایل گردند (تکنولوژی آموزشی،1383).
تعریف عملیاتی: شامل کلیه مدارس دولتی شهرستان آستارا است که حداقل امکانات اولیه جهت راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری را دارا هستند.

1-9. قلمرو تحقیق
1-9-1.قلمرو موضوعی
این تحقیق از لحاظ موضوعی به طور کلی در قلمرو سیستم های اطلاعات مدیریت وبه طور ضمنی ، نرم افزار های ضروری مانند اتوماسیون اداری قرار داشته که در زمینه اجرای آن به نقش زیر ساختهای لازم برای استفاده موثر اتوماسیون پرداخته می شود.

1-9-2.قلمرو مکانی
قلمرو مکانی این تحقیق شامل کلیه مدارس دولتی شهرستان آستارا است که حداقل امکانات لازم برای راه اندازی سیستم اتوماسیون اداری را دارا باشند.

1-9-3.قلمرو زمانی
زمستان سال 1391و بهار سال 1392 است.

1-10. محدودیتهای پیش روی محقق
1. کمبود تحقیقات مشابه در زمینه تحقیق به علت تازگی موضوع.
2. محدود بودن اطلاعات جدید ومقالات خارجی مرتبط با موضوع تحقیق.
3. وجود پیش فرضهای منفی از اجرای سیستم اتوماسیون در میان عوامل اجرایی مدارس این سوگیری را تقویت می کند که بهتر است به تغییر ساختار موجود نپردازند وحتی انتقادات کلی خود را نیز در خصوص روال معمول بیان ننمایند.

1-11. ساختارگزارش تحقیق
این تحقیق در پنج فصل به شرح زیر تنظیم شده است :
فصل اول : در این فصل پرداختن به تبیین موضوع تحقیق، اهمیت ضرورت، اهدف، سوالات، فرضیه ها و متغیر های تحقیق مد نظر قرار گرفته است .
فصل دوم : در این فصل به ادبیات، مبانی نظری و پیشینه تحقیق پرداخته شده است .
فصل سوم : در این فصل به روش تحقیق، جامعه آماری و حجم نمونه مورد تحقیق، معرفی ابزار های جمع آوری اطلاعات، روایی و پایانی پرسشنامه پرداخته شده است .
فصل چهارم : در این فصل، اطلاعات از طریق پرسشنامه و مطالعه تحقیقات مشابه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است .
فصل پنجم : در آخرین فصل از فصول پنجگانه این تحقیق ، پس از بیان نتایج حاصله و ارائه پیشنهاد هایی بر اساس آنها، محدودیتهای تحقیق عنوان شده است .

فصل دوم
مبانی نظری و ادبیات تحقیق

2-1. مقدمه
در این فصل ابتدا معانی و مفاهیم مرتبط با حوزه این پژوهش یعنی فناوری اطلاعات وسیستم اتوماسیون اداری مرور و بررسی شده است، سپس مفاهیم مرتبط با فرهنگ سازمانی، سازمان های یادگیرنده و هم چنین مباحث مربوط به زیر ساخت های سخت افزاری ونرم افزاری عنوان گردیده است در ادامه بطور خاص وضعیت نحوه گردش کار در مدارس شهرستان آستارا بیان گردیده.ودر آخر نیز به تعدادی از پایان نامه ها و مقالاتی که زمینه های نظری این پژوهش را شکل داده اند اشاره گردیده است.
شکل مهمی از سرمایه اجتماعی توان دستیابی به اطلاعات است که با روابط اجتماعی پیوند ذاتی و لازم و ملزوم دارد. اهمیت اطلاعات از این نظر است که مبنایی برای عمل فراهم می آورد . اخذ اطلاعات هزینه بر است. در یک مقیاس » حداقلی » دستیابی به اطلاعات مستلزم دقت است که بسیار کمیاب است ( پاتنام و دیگران ،1384 ص 61 ).
ابزار دوران صنعتی به کمک ماهیچه آمدند وابزار دوران فرا صنعتی مغز ها را یاری می رسانند آن دسته از سازمانها که ابزار دوران فرا صنعتی دیجیتالی را به خوبی در سازمانهای خود بکار گرفته اند از سرمایه های هوش خود حداکثر بهره را می گیرند و همینان پیشتازان و رهبران بازار در سالهای آینده اند ( گیتس ،1382 ،ص1 ).

2-2. بخش اول : فن آوری اطلاعات
2-2-1. تاریخچه
در نخستین سالهای اختراع رایانه متخصصان توجه چندانی به نیاز های اطلاعاتی مدیران نداشته از رایانه ها فقط جهت پردازش داده ها در امور حسابداری استفاده می شد . در طول این دوره که تا اواسط دهه 60 میلادی به طول انجامید بیشترین تاکید بر قدرت محاسباتی و پردازش رایانه بود . در حال حاضر به این نوع کاربرد رایانه پردازش داده ها ، گفته می شود و باید توجه داشت که سیستم های پردازش داده های مقداری اطلاعات نیز، تولید می کنند .
در اوائل دهه 1960 و پس از اختراع انواع رایانه های جدید که با هزینه کمتر اطلاعات بیشتری را پردازش می کردندروش های جدیدتری برای معرفی تجهیزات جدید ترویج داده شده ؛ یعنی سیستم های اطلاعاتی مدیریت. پس از گذشت یک دهه و به دلیل به وجود آمدن نیاز های اطلاعاتی جدید ، سیستم اطلاعاتی جدید به نام سیستم پشتیبانی تصمیم گیری یا دی . اس . اس به وجود آمد. پس از تکمیل سیستم پشتیبانی تصمیم گیری با توجه به پیشرفت های حاصله در تجهیزات رایانه ای ، موضوع افزایش بهره وری و کارایی دفاتر مدیران و تسهیل ارتباطات بین مدیر و کارکنان از طریق به کار گیری تجهیزات رایانه ای الکترونیک مطرح گردید و در سال 1980 سیستم های اتوماسیون اداری طراحی گردیدند .
اما در واقع اتوماسیون اداری در سال 1964 وقتی که IBM محصول جدید خود ، یعنی نور مغناطیسی/ ماشین تایپ سلکتوری ( MT/ST ) را معرفی کرد شروع شد .، ماشین تایپی که می توانست به صورت اتوماتیک از روی حروف ضبط شده بر روی نوار مغناطیسی تایپ کند . این عملیات تایپ اتوماتیک خیلی زود به سیستم های کوچک در ریز پردازنده ها تبدیل شد و تکاملهای بعدی در این زمینه ایجاد شد و نیاز واقعی به تکامل این بود که طی دهه 1970 کارایی کارخانه ها 90-85 در صد افزایش یافت . در حالی که کارایی دفتری تنها 4 در صد افزایش داشت ، پس بایستی سیستم هایی به وجود می آمدند که موجب افزایش بهره وری و کارایی دفاتر هم می شدند .
موسساتی که به سیستمهای اطلاعات مدیریت اولیه مبادرت نمودند .چیز هایی دیگری فرا گرفتند مشخص شد مانع عمده مدیران هستند . مدیران به عنوان یک گروه در مورد کامپیوتر اطلاعی نداشتند. آنان از کار های خود آگاه بودند و می دانستند که چگونه مسائل را حل کنند . لکن به اندازه کافی در مورد نقش اطلاعات در حل مسائل تامل نکرده بودند . در نتیجه برای مدیران بیان اینکه دقیقاً ازسیستمهای اطلاعات مدیریت چه می خواهند دشوار بود . این وضعیت برای متخصصین اطلاعات غیر قابل تحمل بود . زیرا که دانسته های آنان از مدیریت کم بود . آنان نمی دانستند چه سوالاتی را پرسش نمایند . در طی زمان مدیران درباره کامپیوتر و در مورد فرایند های مورد اجرا در حل مسائل تجربه آموختند عاقبت جایگاه سیستم اطلاعات مدیریت به عنوان یک زمینه عمده استفاده از کامپیوتر مستحکم شد .

2-2-2. تعاریف فناوری اطلاعات
از فناوری اطلاعات برداشت های مختلفی وجود دارد و همین برداشت ها موجب گردیده تا تصاویر متفاوتی از آن در جوامع مختلف ارائه شود.در مفهوم رایج،فناوری به مجموعه ای از سخت افزار وتجهیزات دلالت دارد و بسیاری از محققان آن را نه تنها سخت‌افزاری که در انجام کارها مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه مهارت . دانش کارکنان و حتی ویژگی های اشیائی که کار برروی آن انجام می شود می دانند (ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص16‌).
فناوری اطلاعات را مانند دیگر فناوری ها می توان به روابط میان سخت افزار،نرم افزار، شبکه و توانایی ها و اقداماتی که از این ابزار ها ناشی می شود تعریف کرد. فناوری اطلاعات نه تنها با انجام پردازش های دقیق و صحیح به رشد اتوماسیون کمک می کند، بلکه از طریق ارائه اطلاعات در زمینه های مختلف فعالیت سازمان ثروت جدیدی را برای سازمان به همراه می آورد واین امروجه تمایز فناوری اطلاعات با سایر فناوری های مورد بهره برداری در سازمان است. فناوری اطلاعات نه تنها به توانایی های پردازش داده ها توسط رایانه بلکه به مهارت های انسانی ومدیریتی دربهره برداری از آنها دلالت دارد.بنابراین فناوری اطلاعات مشتمل بر رایانه، بلکه توانایی ها و اقدامات در نحوه انجام کار می شود (ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص16‌).
همانگونه که ملاحظه می شود با توجه به عمر نسبتا کوتاه فناوری اطلاعات و رشد و گسترش رعدآسای آن تعاریف و برداشت های متفاوتی از آن وجود دارد. بررسی تعاریف نشان دهنده طیف گسترده ای از مفاهیم است که گاه به صورتی کاملا محدود،در حد پردازش رایانه ای عملیات و در مواردی نیز به صورت گسترده به عنوان یک فناوری تغییر از آن یاد شده است (ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص17‌).
اسکات موتون(1991)فناوری اطلاعات را شامل انواع رایانه ها، سخت افزار، نرم افزار، شبکه های ارتباطی که دو رایانه را به یکدیگر متصل می کنند، شبکه های عمومی و خصوصی و ترکیب رایانه ها و فناوری ارتباطات و سیستم هایی که رایانه های شخصی را به ابر رایانه متصل می کند وشبکه گسترده جهانی که از یک سلسله رایانه های قدرتمند تشکیل شده است، می داند (ص‍راف‍ی‌زاده.1380،صص‌16-17).
شیل (1997) در مطالعه ای که در انقلاب رایانه انجام داده است، نگرش محدودتری را در تعریف دارد. وی تاکید بر تجهیزات رایانه ای دارد که در استقرار ادارات و بخش های مختلف کسب وکار، شامل رایانه های شخصی، ایستگاه های کاری، سرور ها، ابر رایانه ها و تجهیزات مرتبط بکار گرفته می شود. ( ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص‌17)
فناوری اطلاعات به اشکال مختلف فناوری اطلاق می شود که به پردازش ، نگهداری وارسال اطلاعات به شکل الکترونیکی می پردازد. تجهیزات فیزیکی برای امر رایانه شامل تجهیزات ارتباطی، شبکه ها و تجهیزات انتقال است.( ص‍راف‍ی‌زاده.1380،صص18‌-17)
این فناوری ابزاری رایانه-محور است که افراد به منظورکار بااطلاعات وپشتیبانی اطلاعات و پردازش اطلاعات مورد نیاز از آن استفاده می کنند. این ابزار شامل صفحه کلید،صفحه نمایش ،پرینتر،نرم افزار است ( ص‍راف‍ی‌زاده.1380،صص18‌-17).
تعاریف دیگر بر انقلاب الکترونیک شامل کلیه محصولات مرتبط با نیمه هادی ها دارد و به فناوری هایی تاکید می شود که در جمع آوری، پردازش و انتقال اطلاعات بکار گرفته می شوند.
فناوری اطلاعات به مفهوم مطالعه نظام یافته صنایع مرتبط با ارتباطات دانش است.
کاربرد رایانه ها وارتباطات راه دور در جمع آوری، پردازش، نگهداری و توزیع اطلاعات به صدا، نمودار و متن و اعداد است. ( ص‍راف‍ی‌زاده.1380،ص18‌)
به عبارتی اطلاعات را می توان مجموعه فنون و ابزارهایی دانست که جهت

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *