پایان نامه ارشد با موضوع وزارت امور خارجه

<![CDATA[

دو کشور،وجود عقاید مشترک و ایدئولوژی و مناسبات سیاسی خاص بین دو کشورها بطور قطع زمینه ای مساعد جهت توسعه مبادله و اختصاص حجم بیشتری از سفارشات و خریدهای خارجی بین آن‌ها را فراهم و موجب می‌گردد از اینرو امروزه اکثر دولت‌ها از گمرک و مقررات گمرکی به عنوان اهرمی برای کاهش یا افزایش روابط سیاسی اقتصادی با یکدیگر استفاده می‌نمایند و با تعیین حقوق گمرکی به نرخی غیر از نرخ معمول در جدول ضمیمه مقررات عمومی صادرات و واردات در هر دوره عملکرد برای کالا یا کالاهای معین به این دسته از اهداف خود دست می‌یابند.
در قانون امور گمرکی ایران مقابله با مشکلاتی نظیر ایجاد تبعیض یا محدودیت نسبت به تمام یا قسمتی از اقلام صادراتی کشور توسط سایر کشورها،دست زدن به ترفندهای گوناگون از قبیل دامپینگ (عرضه کالا با قیمت نامناسب، کمتر از قیمت تمام شده و با تسهیلات غیرعادی) به منظور تعطیل تولید کالای مشابه در داخل یک کشور که در حال حاضر آثار سوء اقتصادی را به ارمغان می‌آورد با انجام عمل متقابل در مورد اول و وضع سود بازرگانی ویژه در مورد دوم پیش بینی و به دولت اجازه داده شده است که راسا اتخاذ تصمیم نماید (دانستنی‌های گمرک، ۱۳۷۹، ص۲).

۲-۱-۹ وظایف گمرک ایران
طبق قانون وظایف زیر بر عهده گمرک می‌باشد:

اجرای قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرائی آن و مقررات عمومی سالانه صادرات و واردات و قراردادهای بازرگانی و توافق نامه‌های منعقده پایاپای.
اجرای قوانین و مقررات ویژه مربوط به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و بازارچه‌های مرزی که اجرای آن‌ها به گمرک ایران محول گردیده است.
اجرای مقررات بانکی و ارزی، مقررات بهداشتی و قرنطینه ای اعم از حیوانی و نباتی، مقررات سازمان انرژی اتمی، مقررات استاندارد و تحقیقات صنعتی، مقررات وزارت ارشاد اسلامی، مقررات وزارت صنایع و معادن
اعمال مقررات گمرکی درباره معافیت‌ها و ممنوعیت‌ها
اعمال قوانین و مقررات مربوط به تشویق صادرات و حفظ گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری
اعمال مقررات گمرکی در مورد فروشگاه‌های آزاد ، بسته‌ها و پیک‌های سیاسی و همچنین محمولات و مرسولات پست بین‌المللی
انجام تشریفات گمرکی واردات موقت، صادرات موقت، کابوتاژ ، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی و کالاهای مرجوعی و انتقالی
اعمال مقررات ضد دامپینگ و مقابله با جرائم سازمان یافته بین‌المللی
اعمال مقررات مربوط به حفاظت جامعه در مقابل ورود کالاهای حاوی مواد پرتوزا، آلوده، خطرناک و زیان آور و مخرب لایه ازون
اجرای مقررات مربوط به تخلفات و قاچاق گمرکی و ضبط و نگهداری کالا و تعقیب موضوع
تحویل گرفتن کالاهای وارداتی و صادراتی و مسافری از طریق هوایی، زمینی و دریائی و نگهداری و حفاظت آن‌ها در انبارها و اماکنی که زیر نظر گمرک ایران اداره می‌شوند
اخذ حقوق و عوارض و هزینه‌های گمرکی و غیر گمرکی که وصول آن‌ها به عهده گمرک ایران محول گردیده و ترخیص و تحویل کالا به صاحب یا نماینده قانونی صاحب کالا
اجرای مقررات مربوط به حق العمل کاری در گمرک ایران
انجام تشریفات و مقررات مربوط به کالاهای متروکه و ضبطی
بررسی اسناد ترخیص کالا به منظور احراز صحت شرایط ترخیص و وصول کسر دریافتی یا استرداد اضافه دریافتی
رسیدگی و حل اختلافات ناشی از اجرای قانون و مقررات گمرکی

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

دانلود رایگان یک نمونه فایل متن کامل پایان نامه ارشد مدیریت با فرمت ورد

بررسی و انجام امور مربوط به توصی ههای سازمان جهانی گمرک و همچنین اجرای قراردادهای گمرکی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باشد.
بررسی قوانین و مقررات گمرکی جاری و تهیه طرح‌ها و روش‌های اصلاحی به منظور انطباق آن‌ها با مقتضیات گمرکی و تحولات اداری.
انجام تشریفات گمرکی مربوط به معاملات پایاپای مرزی و مبادلات مرزی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۷۷u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

تهیه و تنظیم آمار واردات و صادرات کالاهای مختلف به کشور و تجزیه و تحلیل لازم به منظور دستیابی به الگوی مناسب در زمینه صادرات و واردات
انجام اقدامات لازم در خصوص بررسی نوع کالاهای وارده و صادره و تهیه گزارش و تحلیل اقتصادی به منظور توسعه خودکفایی صنعتی و امر صادرات کالا از کشور
انجام بررسی‌های لازم و تهیه گزارش و پیشنهادهای مناسب به منظور رفع تنگناها و مشکلات موجود در جهت تشویق و توسعه امر صادرات.
بررسی مقررات جاری گمرکی در کشورهای دیگر و به خصوص کشورهایی که دارای شرایط مشابه می‌باشند، به منظور استفاده از بهترین سیستم‌ها و تکنولوژی‌های موجود در جهان.
تنظیم و پیشنهاد بودجه گمرک ایران و اجرای بودجه مصوب.
تنظیم برنامه‌های جامع به منظور نگاهداری و حراست از اموال، اعم از منقول و غیر منقول به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود
اجرای مقررات مربوط به حفظ حقوق مالکیت فکری، حفظ حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از اغفال مردم در مقابل ورود کالاهای تقلبی و غیر اصلی (گزارش طرح تحول اقتصادی،۱۳۸۷، ص۱۰- ۱۲).

۲-۱-۱۰ گمرک و ارتباطات منطقه‌ای و جهانی
۲-۱-۱۰-۱ آشنایی با سازمان جهانی گمرک
پس از جنگ جهانی دوم و از اوائل قرن بیستم که تجارت خارجی افزایش چشمگیری یافت و متعاقباً پس از ایجاد گات در سال ۱۹۴۸ که هدف اصلی آن بسط و توسعه تجارت بود، امر ایجاد مقررات یکنواخت و ساده گمرکی و حذف موانع فراروی تجارت خارجی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
قبل از تشکیل شورای همکاری گمرکی، تحقق بخشیدن به امر تدوین مقررات و تکنیک‌های یکنواخت گمرکی در قالب اتحادیه‌های گمرکی و موافقتنامه های دو یا چند جانبه بین‌المللی صورت می‌گرفت. در این راستا تشکیل شورای همکاری گمرکی در دو اقدام زیر تبلور می‌یابد:
الف- گروه مطالعاتی اتحادیه گمرکی اروپا:
تاریخ شورای همکاری گمرکی از ۱۲ سپتامبر سال ۱۹۴۷ هنگامی که در سیزدهمین اجلاس دولت‌های اروپایی، کمیته همکاری‌های اقتصادی اروپا با تشکیل یک گروه مطالعاتی موافقت نمود، شروع گردید. این گروه امکان تأسیس یک یا چند اتحادیه گمرکی اروپایی را بر اساس اصول موافقتنامه عمومی تعرفه و تجارت (گات) مورد بررسی قرار داد.
کمیته مزبور گروهی را برای یافتن راه حل‌های فنی لازم جهت عملی ساختن تشکیل اتحادیه گمرکی مأمور نمود. این گروه با نام «گروه مطالعاتی اتحادیه گمرکی اروپا» با انجام مطالعاتی در خصوص تدوین نمانکلاتور و تعیین ارزش گمرکی کالا شروع به کار نمود و نهایتاً تصمیم گرفت که دو نمانکلاتور طبقه بندی کالا و ضوابط تعیین ارزش گمرکی کالا را به خاطر منافع بی شماری که در تجارت دارند، به صورت یک کنوانسیون بین‌المللی به اجرا درآورد و این بار تصمیم گرفته شد که یک سازمان دائمی نیز برای اداره و به روز درآوردن اطلاعات و متون فنی تهیه شده در خصوص نمانکلاتور و ارزش پیش بینی شود که در نتیجه هسته اولیه شورای همکاری گمرکی بنا نهاده شد.

ب- کنوانسیون ۱۵ دسامبر ۱۹۵۰:
گروه بررسی اتخادیه گمرکی اروپا در سال ۱۹۴۹ تصمیم گرفت بدون توجه به پیشرفت‌های حاصله در زمینه طرح ایجاد اتحادیه گمرکی، موفقیت‌هایی را که قبلاً در مورد نمانکلاتور و تعیین ارزش به دست آمده بود، تکمیل کرده و به موازات آن در دیگر زمینه‌های مربوط به تکنیک‌های گمرکی نیز اقدام به فعالیت‌های مشابهی نماید.
متعاقب این تصمیمات، سه کنوانسیون نمانکلاتور، ارزش و ایجاد شورای همکاری گمرکی در ۱۵ دسامبر ۱۹۵۰ به تصویب رسید. دو کنوانسیون نمانکلاتور و ارزش، حاوی اوج نتایجی است که گروه بررسی اتحادیه گمرکی در رابطه با نمانکلاتور و ارزش به دست آورده بود. ولی هدف کشورهای شرکت کننده از تدوین کنوانسیون سوم، تأسیس یک شورای همکاری گمرکی بود که نه تنها دستگاه اجرایی لازم برای تغییر و اجرای این دو کنوانسیون تخصصی بود و آن‌ها را در قالب یک سازمان بین‌المللی اداره می‌نمود، بلکه مسئولیت‌های گسترده تری را به این سازمان جهانی محول نمود.
هدف از تأمین این قبیل مسئولیت‌های وسیع برای سازمانی بین‌المللی و تازه تأسیس را می‌توان در جمله زیر خلاصه نمود:
«نیل به بالاترین درجه هماهنگی و یکنواختی در سیستم‌های گمرکی به ویژه مطالعه مسائل وابسته به توسعه و بهبود تکنیک گمرکی و قانون گمرکی در رابطه با سیستم‌های گمرکی»
در مورد تلاش برای برقراری تعرفه‌های مشترک توسط کشورهای جهان نیز باید اذعانه نمود که اولین نسخه کامل یک تعرفه مشترک که دارای اصول و موازین واحد و مورد پذیرش اغلب کشورهای عضو جامعه ملل بود، در سال ۱۹۳۷ توسط این نهاد به وجود آمد و چون محل سازمان در ژنو بود به تعرفه ژنو یا نمانکلاتور ژنو نامگذاری گردید.
در ایران نیز از سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۵۲ این طبقه بندی مورد استفاده قرار گرفت که با از هم پاشیدن جامعه ملل تلاش برای وضع تعرفه جدید در قالب اتحادیه گمرکی اروپا به عمل آمد که نهایتاً منجر به پیدایش نمانکلاتور بروکسل به نام اختصاری BTN در سال ۱۹۵۰ در شهر بروکسل گردید و برای جلوگیری از تشابه اسمی با سایر قراردادهای بروکسل در سال ۱۳۵۳ نام آن به «نمانکلاتور شورای همکاری گمرکی» با علائم اختصاری CCCN تغییر یافت.
جهت جلوگیری از تکرار سرنوشت نمانکلاتور ژنو (یعنی فقدان یک دستگاه ناظر بر آن) کنوانسیون دیگری همزمان برای تأسیس یک شورای همکاری گمرکی تشکیل گردید که دو قرارداد پس از اصلاحات لازم در سال ۱۹۵۹ امضاء گردید. با توجه به گذشت زمان و ارتقاء تکنولوژی در جهان صنعت، لزوم یک بازنگری بنیادین و تغییر اساسی در جدول طبقه بندی کالاها را غیرقابل انکار می‌نمود. لذا از سال ۱۹۷۰ یک گروه مطالعاتی ویژه تحقیق خود را پیرامون این مسئله آغاز نمود و درنهایت «سیستم هماهنگ شده توصیف و کدگذاری کالاها» از اول ژانویه ۱۹۸۸ (۱۳۶۷) در سطح جهان به اجرا درآمد و از ابتدای سال ۱۳۷۵ در ایران نیز ملاک عمل قرار گرفت.
پ- تأسیس شورای همکاری گمرکی و تغییر نام به سازمان جهانی گمرک:
طبق ماده ۷ کنوانسیون ایجاد شورای همکاری گمرکی، مرکز این شورا در بروکسل پایتخت بلژیک خواهد بود و زبان رسمی آن نیز انگلیسی و فرانسه است و طبق بند ۱۷ نیز موقعی که اسناد تصویب ۷ کشور امضاء کننده اولیه به وزارت امور خارجه بلژیک واصل گردد، این کنوانسیون به اجرا در می‌آید یعنی شورای همکاری گمرکی عملاً ایجاد می‌شود. حد نصاب مذکور در ۴ نوامبر ۱۹۵۲ حاصل گردید و در این تاریخ شورای همکاری گمرکی عملاً پای به عرصه وجود گذاشت. اعضاء مؤسس در ۲۶ ژانویه ۱۹۵۳ اولین جلسه خود را تشکیل داد و لذا در این تاریخ شورا رسماً شروع به فعالیت نمود.
در سال ۱۹۹۴ شورا تصمیم گرفت که ۲۶ ژانویه هر سال (مطابق با ۶ بهمن) را روز جهانی گمرک نامگذاری نماید و به همین منظور هر ساله در کشورهای عضو، مراسمی برپا می‌گردد. در اواخر سال ۱۳۳۷، پیوستن کشور ما به کنوانسیون نمانکلاتور و شورا به تصویب مجلس وقت رسید و با ارسال آن به وزارت امور خارجه بلژیک، کشور ایران عملاً در سال ۱۳۳۸ عضو این سازمان بین‌المللی بین الدولی گردید.
بنابراین کنوانسیون ایجاد شورای همکاری گمرکی در سال ۱۹۵۰ امضاء و در سال ۱۹۵۲ از لحاظ تعداد اعضاء برای اجرایی شدن به حد نصاب لازم رسید و ایجاد گردید و در سال ۱۹۵۳ نیز عملاً با تشکیل اولین جلسه خود به اجرا درآمد.
در سال ۱۹۹۴ شورای همکاری گمرکی به سازمان جهانی گمرک تغییر نام داد. در حال حاضر گمرکات ۱۵۶ کشور، عضو این سازمان هستند(زارعی و مقدسی،۱۳۹۱، صص۵-۲).

۲-۱-۱۰-۲ استانداردهای بین‌المللی گمرکی
نظربه رشد سریع وپرشتاب تجارت بین‌المللی در آغاز قرن بیست و یکم و پیشی گرفتن نرخ رشد آن از اقتصاد جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای ذیربط را بر آن داشته که به آسان سازی و روان سازی رویه‌های مورد اجرا در تجارت بین‌الملل بپردازند. که این امر مستلزم تمهیداتی درخصوص ایمنی در چرخه تجارت بین‌المللی نیز است. بر همین اساس سازمان جهانی گمرک در مقاطع زمانی مختلف اقدام به تدوین دستورالعمل و استانداردهاییمی کند که اجرای آن‌ها شرط اولیه عضویت در کنوانسیون‌های مهم بین‌المللی نظیر کیوتو و ژوهانسبورگ است و با توجه به این که ایران به تعدادی از کنوانسیون‌های بین‌المللی ملحق نشده، اجرای دقیق این استانداردها ضروری و لازم است. در حال حاضر ۱۷ استاندارد بین‌المللی گمرکی وجود دارد که ۱۱ مورد آن مربوط به ارتباط گمرک با سایر گمرکات و شش مورد دیگر مربوط به ارتباط با بخش تجارت است، که اجرای آن‌ها برای رفع مشکلات گمرکی و الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی ضروری است.
الف – استانداردهای بین‌المللی در زمینه تسهیل امور گمرکی
استاندارد ۱
گمرک باید رویه‌های کنترلی منسجم که در جزوه «راهنمای سازمان جهانی گمرک» در خصوص مدیریت منسجم زنجیره عرضه آمده است را بپذیرد.
استاندارد ۲
اداره گمرک باید اختیار بازرسی تمام محصولات را به هنگام ورود، خروج (حتی برای وسیله نقلیه) یا ترانشیپمنت داشته باشد.
استاندارد ۳
تجهیزات بازرسی نامحسوس و دستگاه‌های کشاف پرتوی (اشعه ایکس)، برای انجام بازرسی‌های گمرکی باید مورد استفاده قرار گیرد. این تجهیزات برای بازرسی محمولات دارای خطر بالا، یا محمولات فوری مورد استفاده قرار می‌گیرد بدون اینکه وقفه ای در ترخیص سریع ایجاد نماید.
استاندارد ۴
گمرک باید یک سیستم مدیریت خطر برای مشخص کردن محمولاتی که بالقوه دارای خطر بالا می‌باشند ونیز خودکار کردن این سیستم را مورد استفاده قرار دهد. این سیستم باید شامل مکانیزمی برای تأیید ارزیابی خطر و هدف قراردادن خطرات و پیدا کردن بهترین اقدامات باشد.
استاندارد ۵
محمولات و کانتینرهای دارای خطر بالا، آن‌هایی هستند که دلائل کافی برای کم خطر بودن آن‌ها وجود ندارد و یا اطلاعات محرمانه و یا روش‌های ارزیابی خطر مبتنی بر داده‌های امنیتی خطر بالای آن‌ها را مشخص نموده است.
استاندارد ۶
گمرک باید از قبل و به موقع اطلاعات الکترونیکی پیشرفته از محموله و کانتینر برای انجام ارزیابی خطر به دست آورد.
استاندارد ۷
ادارات گمرک باید تمهیداتی فراهم نمایند تا از کنترل‌ها و نتایج حاصل از دستگاه‌های کشاف یکدیگر استفاده نمایند و مکانیزمی برای تبادل اطلاعات یا ارتباطات فراهم نمایند. این اقدام شناسائی کنترل‌های یکدیگر در آینده را امکان پذیر خواهد نمود.
استاندارد ۸
اداره گمرک باید گزارشات آماری از اقدامات انجام شده، از تعداد محمولات مورد بازرسی، محمولات که دارای خطر بوده‌اند، تعداد ارزیابی‌ها از طریق دستگاه‌های کشاف یا از طریق بازرسی‌های فیزیکی، زمان‌های نیاز برای ترخیص و نتایج مثبت و منفی آن را ارائه دهد.
استاندارد ۹
گمرک باید با سایر مقامات مسئول مرتبط با امر تردد و جابجائی کالا در زنجیره عرضه تجارت بین‌المللی ارتباط کاری داشته باشد و فوراً نسبت به مسدود نمودن راه‌های نفوذ غیر مجاز اقدام نماید.
استاندارد ۱۰
گمرک و سایر مقامات مسئول باید مراقب سلامت کاری کارمندان و جلوگیری از نقض

]]>