پایانامه کارشناسی ارشد در رابطه با : بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

<![CDATA[

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

تکه ای از متن پایان نامه :

 

 

مراتب مختلف نفس را به طور تکاملی طی می کند . مبادرت به اقدام را در بلند مدت ، موجب کب ملکه در وجود بشر ذکر می کند و این ملکات هستند که حقیقت بشر را می سازد . (اشعری و همکاران،۱۳۹۱)

هدف تربیت معنوی از دید گاه علامه آن می باشد که در این سیر تجردی،جهت گیری فطری اولیه خود را حفظ و تا پایان تقویت نماید(اشعری و همکاران،۱۳۹۰) همچنین ایشان هدف غایی از تربیت را  رسیدن به توحید در مرحله اعتقاد و اقدام می باشد(صالحی,یار احمدی،۱۳۸۷)

اهداف میانی تربیت از منظر علامه با مبنا قرار دادن کتاب نفیس المیزان پرورش روح عدالت خواهی ،تکامل بشر ،استقلال و عزت جامعه ،برادری و دوستی با ملل دیگر ، صحت ، تزکیه و تذهیب یا پرورش منش اخلاقی می باشد(رضا پور ،۱۳۸۹)

پس ، معنوی شدن بشر نیز در نقطه صفر آغاز نمی گردد . و تربیت معنوی در راستای تفصیل بخشیدن به میل و معرفت ربوبی و شکل داد به ملکات نفسانی معنا می یابد .

در دیدگاه علامه طباطبایی تربیت معنوی ، جهت دهی به فرآیند تجرد نفس ، متناسب با فطرت ربوبی او معنا می یابد که در بی تقویت میل ، تفصیل معرفت و انجام اقدام متناسب با آن می باشد . بدین ترتیب ، اهداف تربیت معنوی دارای سه جنبه شناختی ، گرایش و عملی می باشد .

 

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

 

براین اساس ، یکی از اصول تربیت معنوی آن می باشد که هنگامی متربی برای شناخت رب خویش ، از مقایسه و تشبیه کمک می گیرد ، تصورات غلط درمورد ی خداوند را از ذهن خود بزداید .

روش ذکر تسبیحی

اصل: بایستی تصورات ذهنی متربی را از تشبیح خدا به سایر موجودات  داشت

گزاره ی واقع نگر روشی : اظهار تسبیح خدا ، اظهار زبانی عدم تشبیه خدا به سایر موجودات می باشد.

روش : بهره گیری از ذکر تسبیحی برای باز داشتن شناخت از تشبیح خدا به سایر موجودات .

کلمه تسبیح ،مصدر فعل «سبح» به معنای منزه داشتن می باشد .(راغب اصفهانی ، ۱۳۶۲).تسبیح خدا بدین معنی می باشد که هر آن چیز که را که مستلزم نقص و نیاز باشد با وجود او که کمال مطلق می باشد ، سازگار ندانسته و آنرا نفی کنیم علامه طباطبایی چنین معرفتی را به خداوند ، نوع خاصی از علم می داند که می توان آنرا معرفت تنزیهی به خدا دانست (طباطبایی ، ۱۳۷۴).در قرآن ذکر تسبیحی به طور مکرر توصیه شده می باشد . از آن جمله می توان به این آیات اشاره نمود :« وَمِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَیْلًا طَوِیلًا » در شبانگاه برای او سجده کن و مقدار طولانی از  شب او را تسبیح گوی ».[۱] همچنین «وسبحوه بکره و اصیلا:صبح و شام او را تسبیح گویید»[۲].

 

اصول و روش های ایجابی

اصول و روش های ایجابی بیانگر شیوه های حرکت در جهت شناخت صحیحی از رب می باشد . بدین مقصود در زیر اصل ارتقائ سطح معرفت ، متناسب با ظرفیت فرا گیرنده و یک روش برای آن ارائه می گردد

اصل ارتقاء سطح معرفت متناسب با ظرفیت فرا گیرنده

[۱] بشر ، ۲۶

[۲] احزاب ،۴۲

 مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

]]>