نوع رژیم سیاسی

دانلود پایان نامه

، رادیو، سینما، روزنامه…) و عوامل مذهبی و فرهنگی تقسیم کرده اند.
الف) انواع عوامل اجتماعی مؤثر در جرم
1- محیط خانوادگی: محیط خانواده محیطی است که فرد در آنجا چشم به جهان گشوده و رشد خود را آغاز می کند. شخصیت طفل در خانواده پی ریزی می شود. خانواده بهترین محیط برای تربیت کودک است. کودک دین را از خانواده می پذیرد، انواع اعمال عبادی را اطفال از پدر و مادر تقلید می کنند و تربیت دینی می شوند. در محیط خانواده باید به اجزا آن، پدر و مادر و فرزند توجه کرد. رابطه والدین با طفل هر چه محبت آمیزتر و توأم با آرامش و امنیت باشد در تکوین شخصیت فرد تأثیر بیشتری دارد.
کمبود محبت موئجب بروز بیماریهای روانی و اختلال منش و انواع انحرافات می شود. عدم وجود نظارت و کنترل بر رفت و آمدهای طفل و نوجوانان از مدرسه تا خانه یا مکان های دیگر طفل را به سوی لذت گرائی و تأمین هزینه های لذت گرائی می کشاند و واکنشهای ضد اجتماعی او به به سرعت گسترش می یابد و تلاشهای تربیتی والدین قادر نخواهد بود، از مخاطرات زهرآگین و تمایلات پرخاشگرانه و تجاوز و خرابکاری او جلوگیری کند.
مادر از طریق تغذیه منظم طفل، تماس و آغوش پدر و مادر یا طرد و تنبیه و نوازش و آمریت خود، طفل را برای پذیرفتن مقررات و قوانین اجتماعی آماده می کنند، محبت زیادی باعث نازپروردگی طفل می شود.
محیط خانوادگی متشنج مثل وجود نفاق، ناسازگاری، مشاجره دائمی والدین و اطرافیان در آینده به صورت عصیان، پرخاشگری، سرکشی از مقررات و قوانین اجتماعی و نتیجتاً ارتکاب جرم از سوی طفل بروز می کند، طلاق و جدائی والدین سبب اضطراب، نگرانی و تشویش خاطر فرزندان آنها می شود. همچنین فوت پدر یا مادر در به هم ریختن تعادل طفل مؤثر است. و بیماریهای مزمن آنها نیز خاطرات تلخ برای فرزندان به جا می گذارد، بدیهی است اعتیاد والدین به مواد مخدر یا مشروبات الکلی اثرات وخیمی در روحیه طفل به جا می گذارد.
آمحیط مسکن: انتخاب محل سکونت، و اطرافیان اجتماعی در الگوبرداری و سرمشق های اخلاقی و رفتاری آدمی مؤثرند. در محیط مسکن طفل متولد می شود و رشد می کند،استراحت،تغذیه،نگهداری لوازم و وسایل زندگی از اعمال اصلی هستند که در محل سکونت انجام می پذیرد. محیط مسکن مناسب، دارای نظافت و پاکیزه و منظم و مرتب،همراه با مهر و محبت و آسایش و آرامش مانع فرار فرزندان از چنین محیطی می شود،که امروزه یکی از معظلات اجتماعی کشور ما، پسران و دختران فراری از منزل است که هم در معرض بزه دیدگان قراردارند و هم گرفتار باندهای خلافکار وتبهکار شده و مرتکب انواع جرائم می شود.
انواع جرائمی که در محیط های مسکن واقع می گردند،مثلا برای خانه های شخصی سرقت و آپارتمانها علاوه بر سرقت عدم رعایت آسایش و حقوق دیگران که منجر به تهمت و افتراء، فحاشی، ایراد ضرب و جرح می شود، و از طرفی فضای نامناسب در بروز ناهنجاری های اخلاقی ساکنین و فشارهای روانی تأثیر بسزایی دارد.
شغل: «هر فردی با توجه به آمال و آرزوها و اهدافی که دارد یا برای تهیه حوایج زندگی روزمره بالاجبار شغلی برای خود انتخاب می کند اشتغال سبب ثبات و آرامش درونی و انطباق با زندگی عادی اجتماعی می گردد». (دانش، 1381: 321)
چنانچه افراد از روی ناچاری بر خلاف ذوق سلیقه خود تن به کاری بدهند این امر سبب ناراحتی روانی وعدم ثبات شخصیت می شود. و نتیجتاً موجب بروز مشاجرات در محیط کار، ترک کار و بیکاری و در نتیجه زمینه ارتکاب جرائم فراهم می شود که بیکاری یکی از علل مهم ارتکاب جرم است.
مشاغل مختلف نیز خود سبب بروز برخی جرائم هستند، مثل جرائم کارمندان (اختلاس و ارتشاء سوءاستفاده از قدرت و غیره)، کارگران و صنعتگران(جرائم ناشی از مقررات قانون کار) و تجار (جعل و صدور چک بلامحل و غیره).
انواع مشاغل در عصر صنعتی مثل اشتغال به کار یکنواخت به خصوص در کارخانه ها و کار در شب، سر و صدای ماشین آلات در محیط کار، سبب بیماریهای جسمی و اختلالات روانی می گردند.
محیط تفریح: «تفریح یکی از حوایج ضروری بشر است که سبب رفع خستگی و تسکین اعصاب و آرامش روانی می گردد. شایسته است در یک جامعه سالم، تفریحات سالم، مطابق ذوق، سلیقه، آداب و رسوم، معتقدات مذهبی و مبانی اخلاقی و متناسب با گروه های سنی مختلف مثل وجود باشگاه های ورزشی، کتابخانه ها، میادین مسابقات علمی و ورزش و غیره در محله ها تأسیس تا مردم برای گذراندن اوقات فراغت مکانی برای سپری کردن آن داشته باشند».(دانش، 1381: 326 و 327)
در این صورت به جای آنکه جوانان انرژی و استعدادشان سرکوچه و خیابان به هرز و هدر رود در راه سلامت جسم و روان آنها صرف می شود، و فرصت افراد منحرف و باندهای بزهکار جهت شکار جوانان و نوجوانان از بین می رود و همچنین فعالیتهای اجتماعی، هنری، سیاسی مذهبی و ورزشی یکی از عوامل مهم انطباق فرد با محیط اجتماعی است. اگر محیط تفریح مناسب فراهم نشود، افراد جامعه به انواع سرگرمی های مخرب و منحرف رو نمی آورند و در نهایت به بزهکاری کشیده می شوند.

بند سوم: عوامل فرهنگی
«فرهنگ نقش بسیار والائی در نحوه رفتار انسان و روابط افراد ایفا می کند. فرهنگ غنی بزرگترین سد و مانع انحرافات و کج رویها است و برعکس فرهنگ نامناسب حتی در صورت وجود سایر شرائط مادی نه تنها از عهده هدایت افراد بر نیامده و از تامین سعادت آنها عاجز خواهد بود بلکه خود عامل منصف و مخرب در این زمینه می باشد.»(نجفی:233)
از پروردگان دامن دین مبین اسلام از عرفای اسلامی مثل ابن عربی، عطار، مولانا، حافظ و غیره و فلاسفه اسلامی مثل ابن سینا، ملاصدرا، علامه طباطبائی و اندیشمندان دیگر آثار گرانبهایی برای مردم این مرز و بوم به جا مانده است. که طی سالیان متمادی و رنجهای فراوان آنها به عنوان فرهنگ و تمدن اسلامی عرضه شده است، می توان در حوزه های مختلف فرهنگی چون دانشگاه ها، رسانه های گروهی و آموزشگاه ها و غیره به بسط این فرهنگ اصیل پرداخت. و به افراد جامعه هویت بخشید و آنها را در برابر انواع انحرافات مصونیت بخشید.
از عوامل فرهنگی که امروزه در شخصیت انسانها مؤثرند می توان به موارد زیر اشاره نمود:
الف) وسائل ارتباط جمعی

یکی از ابزار مبادلات فرهنگی وسائل ارتباط جمعی است که امروزه بزرگترین نقش را در جهت تنویر افکار عمومی و قبول یا رد یک طرز فکر یا ایده سیاسی و اجتماعی به عهده دارند.
1- مطبوعات و نشریه ها: «مطبوعات و نشریه ها در پرورش یا انحراف افکار عمومی نقش مهمی ایفاء می کنند. نحوه انعکاس حوادث جنائی در مطبوعات و نشریات، و به کارگیری کلمات و عبارات در جهت قهرمان سازی و یا محق جلوه دادن بزهکار و استفاده از ادبیات جانبدارانه و اغراق آمیز می تواند موجب انحراف جوانان و نوجوانان شود و حتی بعضی از افراد با تعقیب مسائل جنایی و پلیسی تشویق به ارتکاب آن عمل می شوند. در نتیجه برخی مطبوعات برای درآمد بیشتر و جذب مشتری، بدون توجه به آثار نتایج تیتر کردن بعضی از خبرها و حوادث خود، سبب تحریک و تشویق افراد به ارتکاب جرائم می شوند.» (همان: 239)
2- سینما و تلویزیون: «اثرات منفی و زیانبار سینما و تلویزیون به تناسب خصوصیات روانی و روحی و زمینه های اجتماعی اشخاص می تواند مستقیم و یا غیرمستقیم باشد، به عبارت دیگر این اثرگذاری وابستگی تام به مجموعه عوامل اجتماعی و فردی دارد. تأثیرات غیرمستقیم آن روی افراد عبارتند از: ایجاد نیازهای کاذب و تمایلات و کششهای عاطفی وجنسی، علاقه به جاه و مقام و ثروت وقدرت که هیچگاه هماهنگی و تناسبی با شرایط فرد نداشته و غیر واقعی است.» (نجفی توانا: 239)
این وسائل ارتباط جمعی از این جهت حائز اهمیت اند که مورد استفاده عموم مردم خصوصاً جوانان می باشند. و خصوصیت القا کنندگی و تلقینی فراوان بر روی بیننده دارند و باعث شکل گرفتن شخصیت کاذب رفتارهای تصنعی افراد می شوند.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بنابراین فیلم ها و سریال ها باید دارای جنبه های آموزشی و تربیتی و اخلاقی باشند و فقط جنبه تجارت نداشته باشند یک فیلم خوب نه تنها باعث تفریح و سرگرمی افراد بلکه مکمل اطلاعات و داده های مثبت آنها و تعالی فکری و اجتماعی افراد می گردد.
امروزه تلویزیون و سینما مرزهای سیاسی بین کشورها را در نوردیده و استفاده از عقاید و افکار گوناگون، شیوه های زندگی و فرهنگ های مختلف را با هزینه بسیار کم در مدت کوتاه برای افراد فراهم کرده است. این امر هم موجب تضاد فرهنگ بومی، یعنی نسل گذشته و جدید می شود و هم در فیلم ها، صحنه های خشونت، عصیان، قانون شکنی، عیاشی، شهوترانی، پرخاشگری، تجمل گرائی، مال پرستی، ارضای غرور و ترویج قدرت طلبی تبلیغ و ترویج می شود و زمینه های ارتکاب جرائم را فراهم می کنند.
3- رادیو: رادیو نیز یک وسیله فرهنگی است که با اندازه های مختلف و قابل حمل در دسترس همه افراد جامعه قرار دارد می تواند در جهت اعتلای سطح دانش مردم و پرورش افکار عمومی نقش مهمی ایفاء کند اگر برنامه های آن بدون توجه به مقتضیات زمان و مکان، آداب و سنن، مبانی اخلاقی و اعتقادات مذهبی باشد سبب انحرافات و گمراهی را فراهم خواهد کرد.
ب) سایر محیط های فرهنگی
آموزش و پرورش، مراکز آموزش عالی، با وجود مربیان دلسوز، دارای تعادل روانی، با حسن شهرت و آشنا به علوم تربیتی و روانشناسی می توانند ضمن انتقال موضوعات درسی و آموزشی به ایجاد روابط انسانی، رعایت اصول اخلاقی و مبانی دینی، آموزش تعاون و همکاری و سازش با دیگران را به دانش آموزان و دانشجویان بیاموزند.
مربیان و اساتید، الگو و سرمشق های خوبی برای دانشجویان خود هستند. از نحوه سخن گفتن، رفتار و منش و حتی طرز تفکر و اندیشیدن آنها نیز دانشجویان تأسی می کنند.

اگر در آموزش آنها دقت نشود، با تصدی شغلی از مشاغل اداری و دولتی یا آزاد، برای ارضاء خواسته های نامشروع خود دست به انواع جرائم می زند.
بی سوادی و فقدان اطلاعات نیز در بروز انواع جرائم مؤثرند، اشخاص ناآگاه راحت تر شکار افراد خلافکار می شوند و به آسانی به کارهای خلاف کشیده می شوند. در نتیجه با علم آموزی افراد جامعه زمینه های سوءاستفاده افراد فرصت طلب از آنها از بین می رود. چون چراغ دانایی با نور افشانی بر زشتی و قبح اعمال مجرمانه، شخص را از ارتکاب به آنها باز می دارد

بند چهارم: عوامل اقتصادی و سیاسی
1- عوامل اقتصادی: فقر، درآمد ناکافی، اختلاف طبقاتی، ثروت اندوزی و مال پرستی در وقوع جرائم تأثیر غیرقابل انکاری دارند. بیکاری و فقر و تبعیض موجب مهاجرت از روستا به شهر یا از شهری به شهر دیگر می شود، که مهاجرت هم باعث مشکلات اقتصادی و تضاد فرهنگی مهاجرین و خانواده های آنان در محیط جدید می شود که شرایط نامناسب، استعداد ناسازگاری و بزهکاری را در آنها افزایش می دهد. همچنین شرایط مسکن، وجود جمعیت فراوان در یک محلهف عدم وجود امکانات رفاهی، تفریحی، ورزشی و بهداشتی سبب می شود زمینه های به انحراف کشیدن این افراد فراهم شود.
2- عامل سیاسی: نوع رژیم سیاسی، شیوه حکومت و حکمرانی، تدوین و تنظیم قوانین، مجریان قانون، دستگاه قضائی و تدبیر حاکمان در اعمال حاکمیت و کشور داری در بروز یا کاهش جرائم ایفای نقش می کنند. همچنین بروز انقلابات و جنگها موجب بروز بحرانهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی می شود. مثل جرائم سیاسی، نظامی و زد و خوردها و تسویه حسابهای گروهی، حزبی و شخصی.
بند پنجم: عوامل جغرافیایی
دانشمندان از قرنها پیش طرز سازش انسان با آب و هوا، فصل و وضع زمین، منابع طبیعی را مورد مطالعه قرار داده اند و تأثیر عوامل مذکور را در رفتار و کردار گروه های مختلف تأئید کرده اند.
وضع آب و هوا بر جسم و روان آدمی تأثیر دارد. مردم مناطق سردسیر بی حال، بلغمی مزاج و نیرومند هستند و مناطق گرمسیر حساس، قانع، محجوب، کم کار توصیف شده اند و جرائم علیه اموال در مناطق سردسیر و جرائم علیه اشخاص در مناطق گرمسیر اتفاق می افتد.
عوامل دیگری چون رشد جمعیت، تراکم جمعیت و مهاجرت باعث رکود اقتصادی و نابسامانی اوضاع اجتماعی و در نتیجه مختل شدن آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و رفاه اجتماعی می گردند و در وقوع بزهکاری نیز تأثیر می گذارند.
عوامل مستعدکننده روانی و انگیزه ارتکاب جرم شامل: غرور و خودخواهی، حرص و طمع، جاه طلبی و رفع نیاز، تنبلی، جرائم جنسی و خشم و حالت تهاجمی می باشد.
انگیزه ارتکاب بعضی جرائم مانند خودپرستی، حرص و طمع مال، احساسات جریحه دار شده، انتقام جویی، از بین بردن رقیب، تقلید از فیلم های جنائی، رفع نیاز و حوائج، گردش و تفریح، سودجویی و غیره می باشد که از نظر روانی در بروز انواع جرائم نقش بسزایی دارد.

مطلب مشابه :  دانلود رایگان پایان نامه حقوق در مورد قصد مجرمانه

گفتار دوم: عوامل بازدارنده از وقوع جرم
عوامل بازدارنده از وقوع جرم مانند عوامل جرم زا شامل عوامل فردی و اجتماعی است. توجه به چگونگی تکوین شخصیت طفل از بدو تولد تا مراحل مختلف زندگی و محیط های تأثیرگذار چون خانواده، مدرسه، هم بازیها، همسایگان و غیره و بالاخره اوضاع اجتماعی و اقتصادی، فرهنگی سیاسی که بر جامعه حاکم است، هرچه پاسخگوی نیازهای منطقی و معقول افراد جامعه باشد قطعاً در جامعه سعادتمند، خودبخود زمینه های ارتکاب جرم از بین می رود و به عنوان یک عامل کلی بازدارنده مؤثر خواهد بود.
«در ارزیابی عوامل جرم زا، خواه داخلی و خواه ناشی از محیط، نباید از نظر دور داشت که بعضی از عوامل مساعد، شدت نیروی آنها را تعدیل می کند. جرم شناسان در بادی امر به این نکته چندان توجه نداشتند زیرا آنها به اتفاق تنها در جستجو و مطالعه عوامل معد تبهکار بودند. اما جرم شناسان از یک سو در مقام تحقیق درباره کیفیت تأثیر متقابل عوامل در یکدیگر می باشند». (کی نیا، 1382: 72)
با اتکاء به عوامل بازدارنده می توان جلوی سقوط افراد را گرفت و افراد گمراه را با زندگی اجتماعی آشتی داد. این امر مستلزم مطالعه دقیق روی افراد بزه دیده و علل و عوامل انحراف آنهاست، نباید فراموش کرد اثر عوامل بسته به شخصیت افراد مختلف است. در یکی ثروت، عامل طغیان و سرکشی و جرم زا است و در دیگری عامل خیر است. اگر مال اندوزی هدف قرار گیرد نه تنها پسندیده نخواهد بود، بلکه موجب سقوط فرد ثروتمند از مقام والای آدمیت خواهد شد و چنین شخصی برای کسب مال دست به هر اقدامی، از جمله سرقت کلاهبرداری، ارتشاء و اختلاس، احتکار و گرانفروشی و غیره خواهد زد.
سوال این است آیا می توان جلو ارتکاب جرائم را گرفت؟ طبق بینش دینی ما انسان دارای فطرت خدایی، پاک و تربیت پذیر است. مخاطب کلام خدا عقل و قلب آدمیان است و چنانچه تربیت صحیح دینی صورت پذیرد، آدمی از تن دادن به معاصی و زشتیها و گناهان اجتناب می ورزد.

بند اول: عوامل بازدارنده جرم از منظر حقوق جزا
«حقوق جزا شامل قواعد و قوانینی است که اجراء مجازات را در کشور تنسیق و تنظیم می نماید.» (علی آبادی: 1)
اگر عملی خلاف اخلاق، وجدان، عدالت و قانون باشد، پاداش های آنها سرزنش، نکوهش، تنبیه، تأدیب و مجازات خواهد بود، دولت با امکانات گسترده مادی و معنوی که در اختیار دارد، به سرکوب اعمال خلاف نظم عمومی و مصالح اجتماعی می پردازد. در قانون انواع جرائم و مجازات ها بیان شده است و دستگاه قضائی و ضابطین دادگستری موظف اند مطابق موازین قانون نسبت به تعقیب و دستگیری متهمین، رسیدگی، محاکمه و مجازات آنها اقدام نمایند.
مجازات و کیفر، دارای سابقه طولانی در زندگی بشر است اگر چه در دوران مختلف زندگی بشر از اهداف و ویژگی ها که امروز مورد توجه است خبری نیست. در حقوق جزاء علاوه بر مجازات از اقدامات تامینی و تربیتی به عنوان کیفر استفاده می شود.
«مجازات ها دارای خصوصیاتی هستند که می توانند از طرفی، مجرم را در جامعه مطرود سازند و آزارش دهند و از سوی دیگر جامعه را در امنیت حاصل از اعمال مرتکبین بزه قرار دهند.» (نوربها، 1377: 269)
از ویژگی های مجازات ها، حراس و تحقیر مجرم و ورود آسیب به اوست. ترس از مجازات ها هم برای خود مجرم و هم برای دیگران است. ترس یک عامل بازدارنده است، چون بشر برای امنیت و آسایش آرامش خود میلی ندارد که دچار اضطراب شود بنابراین ترس از مجازات ها

Leave a Comment