عوامل روحی و روانی افت تحصیلی:/پایان نامه یادگیری مشارکتی

عوامل روحی و روانی افت تحصیلی

افت تحصیلی یک کودک موجب بهبود وضعیت پیشرفت تحصیلی وی نمی شود و از این نظر تا حدود زیادی بی فایده است اما در عوض عوارضی برای کودک به دنبال دارد که قابل توجه است. یکی از عوارض جبران ناپذیر مردودی بر روی شخصیت کودکان، کاهش عزت نفس و خودپنداره مثبت است. امروزه نقش خودپنداری مثبت در موفقیت انسان ها مورد تأکید صاحبنظران و پژوهشگران تربیتی است آنان بعد از خانه، مدرسه را مهم‏ترین نیروی شکل دهنده خودپنداری می‏دانند موستکاس[۱] معتقد است که ما همه اشتباه می‏کنیم. مرتبک خطا شدن و پایین آوردن اعتبار و حیثیت یک کودک و در عین حال آگاه بودن از این که شخصیت کودک بیمار می‏شود بسیار جدی تر از آن است که کودک کلمات را به هنگام قرائت جا بیندازد (بهرام زاده، ۱۳۹۱).

کاهش اعتماد به نفس کودک که حاصل از شکست هاست، بزرگ‏ترین عامل تعیین کننده روند آتی زندگی وی، خاصه زندگی تحصیلی اوست. این شکست ها نگرش ها و اعتقادات وی را نسبت به مدرسه، معلم و دانش منفی می‏سازد. به گونه‏ای که به مرور از علم و مدرسه روی گردان می‏شود تا جایی که به انتهای خط می‏رسد و بالاخره ترک تحصیل می‏کند شکست‏های متوالی و در انجام خواست‏های مدرسه ظاهرا هسته مرکزی بسیاری از مشکلات روانی را تشکیل می‏دهد (بهرام زاده، ۱۳۹۱).
نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید
 

چه مهارت‌هایی منجر به پیشرفت تحصیلی می‌شود؟

از دیدگاه صاحب‌نظران و کارشناسان آموزشی، مهم‌ترین مهارت‌هایی که می‌تواند منجر به موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان شود، عبارت است از: هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی درسی، روش صحیح مطالعه، تقویت حافظه، تمرکز و دقت.

این مطلب را هم بخوانید :  چشم­ اندازجادویی رهبری:"پایان نامه درباره فرهنگ سازمانی"

 

-انتخاب هدف و برنامه‌ریزی

هدف، موضوع یا جایگاهی است که برای رسیدن به آن فکر و تلاش می‌کنیم.اگر ندانیم به کجا می‌رویم، رسیدن به مقصد، دشوار و به تعبیری ناممکن است.پس اولین گام برای موفقیت «انتخاب هدف» است.برنامه‌ریزی حرکتی هوشمندانه، منطقی و مرحله‌بندی‌شده برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین‌شده است. صاحب‌نظران علم آموزش معتقدند اگر ۲۰ درصد از زمان مطالعه و تحصیل هر دانش‌آموز صرف برنامه‌ریزی شود می‌تواند در ۸۰ درصد بقیه با اطمینان بیش‌تری قدم بردارد.

 

-مطالعه همراه با شناخت

نتیجه‌ی تحقیقات بیانگر آن است که بیش‌ترین اطلاعات از طریق مطالعه به دست می‌آید؛ بنابراین مطالعه مهم‌ترین شیوه‌ی یادگیری است که با خواندن، یادداشت‌برداری، مرور کردن و تمرکز همراه است.مطالعه بدون شناخت و به‌کارگیری روش صحیح، نه‌تنها موفقیت تحصیلی به همراه ندارد، بلکه زمینه‌های بی‌علاقگی دانش‌آموز از درس و تحصیل را فراهم می‌سازد.برای کسب موفقیت تحصیلی علاوه بر داشتن علاقه به مطالعه، آشنایی با روش صحیح مطالعه نیز ضروری است.

روش صحیح مطالعه نیازمند آگاهی از تکنیک‌ها، شرایط، موقعیت، خطاها و عوامل محیطی است که به نسبت نوع درس متفاوت است.به کار بردن فنون ماهرانه‌ی مطالعه، آن را آسان‌تر و لذت‌بخش‌‌تر می‌سازد و در نتیجه علاقه‌ی دانش‌آموز به مطالعه را افزایش می‌دهد.

 

-استفاده‌ی صحیح از حافظه

مغز انسان میلیاردها سلول زنده دارد و دانش‌آموزی که روش صحیح استفاده از این توانایی نامحدود را بیاموزد، از موفقیت برخوردار خواهد شد.آشنایی با انواع حافظه و رعایت فواصل زمانی مرور درس‌ها به دانش‌آموز کمک می‌کند تا در مطالعه و یادگیری درس‌ها احساس موفقیت بیش‌تری داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید :  پایان نامه برنامه‌ریزی لجستیک//مدل‌های برنامه‌ریزی لجستیک

 

-تغذیه، استراحت و آرامش

کسب موفقیت تحصیلی مستلزم توجه به تمام نیازها از جمله نیاز جسمی، عاطفی، اجتماعی و… است. آگاهی خانواده‌ها از روش صحیح تغذیه و استراحت صحیح دانش‌آموز می‌تواند در موفقیت تحصیلی وی مؤثر باشد.پاسخ دادن به درس، امتحان، کسب رتبه‌ی برتر در کلاس و…برای دانش‌آموز اضطراب‌آور است و از آن‌جا که داشتن آرامش موجب می‌شود تا بتواند از تمام توانایی‌ها به صورت کامل استفاده کند آگاهی از تکنیک‌های کسب آرامش در مواقع بروز اضطراب نقش مؤثری در موفقیت تحصیلی دارد.خانواده‌ها باید بر روی این موضوع به اندازه‌ی کافی کار کنند و شیوه‌های برخورداری از آرامش را به فرزندان خود بیاموزند.

 

 

 

-مدیریت زمان

موفقیت تحصیلی در گرو توجه به «عامل» زمان است؛ زمان صحیح برای برنامه‌ریزی، مطالعه، استراحت، مرور درس‌ها و از همه مهم‌تر مدیریت زمان در جلسات آزمون‌ها.

دانش‌آموزانی هستند که با داشتن اطلاعات علمی بسیار بالا به دلیل ناآشنایی با مدیریت زمان در جلسه‌ی امتحان فرصت نمی‌کنند به تمام سؤالات پاسخ دهند.معلمان باید به خاطر داشته باشند که دانش‌آموز فقط با داشتن اطلاعات علمی نمی‌تواند در امتحانات موفق شود و باید چگونگی مدیریت زمان را به اشکال مختلف به وی آموزش داد

[۱] – Mostcas

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

تأثیر یادگیری مشارکتی (جیگ ساو) بر مهارت‏های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش ‏آموزان دختر پایه هفتم شهرستان جم