عوارض نخوردن میوه و سبزیجات

شاید باورتون نشه اما خیلیا از خوردن میوه و سبزیجات بدشون میاد که به خودشون مربوطه اما شاید دونستن مشکلات خطرناک نخوردن میوه و سبزیجات بتونه نظر این دسته از افراد رو عوض کنه.

به گزارش آلامتو و به نقل از رویاتو؛ همیشه بر خوردن میوه و سبزیجات تاکید شده. بر هیچکی مخفی نیس که مصرف این مواد می تونه بسیار به درد بخور باشه. اما شاید خیلی از ما از دلایل این مصرف اونا آگاهی نداشته باشیم و خوب ندونیم که اگه این کار رو انجام ندیم چه اتفاقی می افته.

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

در ادامه این نوشته به بررسی اتفاقاتی پرداخته می شه که نخوردن به اندازه کافی میوه و سبزیجات می تونه به دنبال داشته باشه.

احتمال داره با کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن مواجه شید

میوه و سبزیجات شامل مواد معدنی بسیار حیاتی واسه سلامت بدن هستن اما در تحقیق انجام شده در دانشگاه «جون هاپکینز» نشون داده شده که تنها ۱۱ درصد از بزرگسالان آمریکایی، از مصرف سه بار سبزیجات و دو بار میوه پیشنهاد شده در روز پیروی می کنن.

نبود مصرف کافی میوه و سبزیجات می تونه دلیل کمبود ویتامینا و مواد معدنی در بدن شن. حتما شنیدین که سربازانی که به مدت طولانی سفرهای دریایی می کنن، با کمبود «ویتامین ث» مواجه می شن.

این مریضی که حالا بسیار بعیده که اتفاق بیفته با خونریزی در لثه ها و آسیبا و پاره شدگیای عروقی همراه س.

براساس یافته های انجمن تغذیه دانشگاه تکزاس کمبود بقیه ویتامینا هم می تونه اثرات جانبی نامطلوبی داشته باشه. مثلا مریضی آنمی بر اثر کمبود اسید فولیک در بدن به وجود میاد و دلیل افسردگی می شه.

کمبود «ویتامین ب ۶» هم می تونه دلیل گیجی در فرد شه و از نشونه های کمبود «ویتامین آ» هم دلیل شب کوری می شه. کمبود اندازه منیزیم هم می تونه خستگی عمومی رو در فرد به همراه داشته باشه. کمبود «ویتامین کا» هم به همراه خونریزی هستش و کمبود پتاسیم هم با تپش قلب همراه س.

این می تونه دلیل بسیار خوبی واسه استفاده بیشتر بروکلی باشه. بهترین راه دریافت ویتامینای اشاره شده از راه مصرف شکل های جور واجور میوه ها و سبزیجاته.

می تونه دلیل مشکلاتی در هضم شه

بدون میوه ها و سبزیجات شاید در برابر یبوست، خونریزی و یا دیورتیکولوز قرار گیرید. دکتر مور در این باره میگه: “میوه ها و سبزیجات شامل «سلولز» هستن که باعث زیاد شدن وزن مدفوع می شه و زمان خروج اون رو کم می کنه.”

این مطلب را هم بخوانید :  علائم کمبود سلنیوم در بدن

ایشون ادامه میده: “هم اینکه می تونه در برطرف کردن یبوست اثر داشته باشه و در وضعیت عضلات و نبود دچار شدن به «دیورتیکولوز» هم نقش داشته باشه. باعث کاهش فشار به روده زیرین هم می شه و از تورم رگای روده و خونریزی هم جلوگیری به عمل می آورد.”

در مطالعه علمی انجام شده در دانشکده پزشکی دانشگاه هارواد نشون داده که رژیمای غذایی ای که شامل مقادیر زیادی فیبر یعنی سبزیجات و میوه ها هستن خطر دچار شدن به مریضی «دیورتیکولوز» رو کاهش میدن.

خطر دچار شدن به سرطان زیاد میشه

براساس یافته های بدست اومده از انجمن سرطان آمریکا، مصرف هیچ ماده غذایی نمی تونه فرد رو در مقابل سرطان محفوظ نگه داره اما رژیمای غذایی گیاهی می تونه خطر دچار شدن به این مریضی رو کم کنه.

دکتر مور در این باره میگه: “وجود آنتی اکسیدانایی چون «ویتامین ای»، «ویتامین سی» و «کارتوئینا» احتمال داره خطر دچار شدن به سرطان رو با مواظبت از سلولا کم کنه.»

ایشون در مورد «کارتوئینا» میگه: “کارتوئینا، ترکیباتی شامل «بتا کاروتن» هستن که در موادی چون اسفناج و بقیه برگای سبز گیاهان، میوه های بسیار نارنجی، سیب زمینی شیرین و هویج پیدا میشه.”

بعضی از تحقیقات علمی انجام شده نشون دادن که انواعی از ویتامینا می تونن از بعضی از سرطانا جلوگیری به عمل بیارن. که کافی هم نیستن. به خاطر همین هم رژیمای غذایی ترکیبی پیشنهاد می شن. هم اینکه مصرف بیشتر از اندازه چربی هم می تونه در دچار شدن به سرطان نقش داشته باشه.

رژیمای غذایی شامل میوه ها و سبزیجات بیشتر می تونن خطر دچار شدن به سرطان رو کم کنن.

ممکنه اضافه وزن پیدا کنین

به احتمال فراوون اگه در رژیم غذایی خود سبزیجات و میوه کمی مصرف می کنین شاید بیشتر غذاهایی با کالریای کمتر و چربی بیشتری مصرف می کنین.

در مطالعه انجام شده در مرکز تحقیقی «آلبرت انشتین» یکی از دلایل چاقی بزرگسالان در آمریکا رو به دلیل مصرف کم سبزیجات و میوه دونسته.

دکتر مور میگه: “معمولا مصرف غذاهایی با اندازه کمتر میوه و سبزیجات دلیل زیاد شدن وزن و چاقی می شه.” پس با مصرف این مواد کالری و چربیای اشباع شده کمتری رو هم دریافت می کنین.

در خطر بیشتر دچار شدن به دیابت قرار میگیرین

از اونجایی که زیاد شدن وزن و دچار شدن به دیابت در رابطه تنگاتنگی با هم قرار دارن به خاطر همین هم، مصرف میوه و سبزیجات بیشتر می تونه این خطر رو کم کنه.

دکتر مور در این باره میگه: “از اونجایی که چاقی و اضافه وزن یکی از خطر فاکتورهای دچار شدن به دیابت نوع دومه، باید مصرف سبزیجات و میوه در رژیم غذایی افراد زیاد شه.

این مطلب را هم بخوانید :  عوارض ترساندن کودکان

در مطالعه علمی که در دانشگاه Tulane انجام قبول کرد نشون داده شد، مصرف سبزیجات سبز رنگ و میوه ها می تونه خطر دچار شدن به دیابت رو کم کنه.

مور اضافه می کنه: “در میان بیماران گرفتار به دیابت هم مصرف نون، برنج، پاستا و فرآورده های غذایی فرآوری شده می تونه باعث افزایش قند خون شه. جایگزینی این مواد با سبزیجات سبزرنگی چون بروکلی، گل کلم، گوجه فرنگی، بادمجان و همه میوه ها و سبزیجات دیگه می تونه باعث تنظیم سطح قند خون شه.”

امکان داره که فشار خون زیاد شه

در رژیم غذایی ای که در اون مقادیر فراوون سدیم و میوه و سبزیجات کمتری هست می تونه به افزایش فشار خون برسه. در رژیم غذایی ای که به DASH معروف و واسه کم شدن اندازه فشار خون پیشنهاد می شه، بیشتر مواد غذایی مصرفی رو سبزیجات و میوه ها تشکیل میدن.

در رابطه با رژیم اشاره شده می تونین مقاله از دیدگاه کارشناسان تغذیه بهترین رژیم غذایی حال حاضر جهان که به سلامت آسیبی نمیرسونه چیه؟ رو هم مطالعه بفرمایید.

مور اضافه می کنه: “با این رژیم، اندازه موادی چون منیزیم، پتاسیم و کلسیم افزایش و اندازه سدیم هم کم میشه که نقش موثری در کم شدن اندازه فشار خون داره.”

خطر دچار شدن به بیماریای قلبی زیاد می شه

کنترل فشار خون می تونه از خطر دچار شدن به بیماریای قلبی و سکته جلوگیری به عمل آورد.

در مطالعه گسترده انجام شده در دانشگاه هارواد نشون داده شده که آدمایی که در رژیم غذایی اونا اندازه بیشتری میوه و سبزیجات هست تا ۳۰ درصد کمتر به بیماریای قلبی و سکته گرفتار می شن.

دکتر مور میگه: “از اونجا که در میوه ها و سبزیجات کلسترول وجود نداره می تونه احتمال دچار شدن به بیماریای قلبی رو کم کنه.”

ممکنه در برابر افسردگی قرار گیرید

تحقیقات ابتدایی در این مورد داره انجام میشه تا رابطه بین رژیم غذایی و افسردگی در اون مورد مطالعه قرار گیرد.

در مطالعه زیادی که در این مورد در اسپانیا انجام پذیرفته نشون داده شده، رژیمای غذایی شامل میوه و سبزیجات می تونن وضعیت افسردگی رو بهتر کنه.

با اینکه هنوز دلیل اصلی این رابطه به طور کامل یافته نشده اما نقش «اسید پانتوتنیک» و «ویتامین ب ۶» موجود در میوه ها و سبزیجات می تونن بسیار اثر داشته باشه.

واسه اینکه بتونین خطر دچار شدن به افسردگی رو کم کنین، بهتره از نوشیدنیای شامل سبزیجات و میوه های طبیعی، سوپ و سالادهای میوه و سسای شامل پوره سیب زمینی استفاده کنین.

با اینکه مکملای دارویی می تونن موثر واقع شن با این حال، نمی تونن به اندازه مصرف خود میوه ها و سبزیجات موثر باشن.

تخمه هندوانه چه خاصیتی داره؟

آلبالو چه خواصی داره؟

خواص سبزیجات خواص میوه ما رژیم غذایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *