عوارض نخوابیدن در شب

مشکلات کم خوابیدن

در زندگی سریع و شلوغ ما، کم خوابی تبدیل به یه مسالۀ بزرگ شده. در گذشته، میانگین خواب ۸ ساعت در شب بوده – اما حالا به ۶.۸ ساعت رسیده (اگر بین ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب پیشنهاد می شه).

تقریبا ۴۰% از جامعه کمتر از ۷ ساعت در شب استراحت می کنن و قسمت بزرگی از ما با مشکلات مربوط به خواب روبرو هستیم.

به گزارش آلامتو به نقل از businessinsider؛ همه می دونیم که داشتن خواب کافی اهمیت داره – اما شاید این رو ندونین که بدون خواب کافی چه مشکلاتی به وجود میان. ما اینجا ۲۵ خطر ناگواری که تقریبا یا به طور کامل از خواب محروم بودن واسه شما به دنبال داره، که بعضی از اونا عادی تر هستن.

  1. کج خلقی

یه گروه از محققان نتیجه گرفته ان که “کج خلقی و نوسانات احساسی از یافته های شب های بدون خواب هستن.” اونا به بررسی گروهی از بیماران دچار کم خوابی پرداختن و تحقیق اونا مشخص کرد که اثرات احساسی منفیِ به وجود اومده بوسیله اتفاقات – مثلا وقتی در بین یه کار کسی مزاحم شما شه – با کمبود خواب شدید شدن می شن.

  1. سردرد

محققان هنوز دقیقا نمی دانند که به چه دلیل کمبود خواب منتهی به سردرد می شه – اما یه قرنه که دکترها متوجه ربط بین این دو شده ان. شب های بی خوابی شما می تونن منتهی به میگرن شن و البته خیلی از کسائی که مشکل کم خوابی دارن می می گن همراه با یه سردرد نامشخص صبحگاهی بیدار می شن..

  1. ناتوانی در یادگیری

خواب آلودگی همیشه یه موضوع در بین جوانان بوده. یه آزمایش بروی علم آموزان راهنمایی مشخص کرده که با “یه ساعت عقب انداختن شروع مدرسه، یعنی رسوندن اون از ۷:۳۰ به ۸:۳۰، نمرۀ تست بچه ها در ریاضی دست کم ۲ درصد و در خوندن دست کم ۱ درصد افزایش می یابد.

اما این فقط در مورد بچه ها صادق نیس. حافظۀ کوتاه مدت یه جز اصلی در یادگیریه و کم خوابی به طور زیادی توانایی گروهی از بزرگسالان داوطلب در به یاد آوردن کلماتی که روز قبل به اونا نشون داده شده بوده رو کاهش داده.

محققان متوجه شده ان که هر چند با تکرار یه عمل افراد در اون بهتر می شن، اما اگه بعد از انجام یه کار اونا بیدار نگاه داشته شن، دیگه این موضوع غلطه.

  1. زیاد شدن وزن

به نظر آدمایی که کم خوابی دارن دارای نبود تعادل در هورمون های خود هستن که در نتیجه اون اشتهای بیشتر، تمایل بیشتر به غذا های پر کالری، عکس العمل بیشتر در مقابل شیرینی جات و توانایی کمتر در کنترل کردن امیال خود پیدا می کنن –ترکیب این اتفاقات می تونه بسیار خطرناک باشه.

درسته که شما وقتی بیدارید کالری بیشتری می سوزانید، اما آنقدری نیس که تموم کالری های اضافه ای که وقت خستگی مصرف می کنین رو بسوزونه.

  1. دید ضعیف

کمبود خواب به دید محدود، دوتائی دیدن و تاری دید ربط داده شده. هر چقدر بیشتر بیدار بمونین، با خطاهای دید بیشتری روبرو میشین و احتمال توهم زدن شما هم بیشتر می شه.

  1. مریضی قلبی

sleep

وقتی که محققان آدمایی رو واسه ۸۸ ساعت بیدار نگاه داشتن، فشار خون اونا بالا رفت که غافلگیرکننده هم نیس. اما حتی آدمایی که اجازه داشتن ۴ ساعت در شب بخوابن هم ضربان قلب بالاتری رو نسبت به آدمایی داشتن که ۸ ساعت می خوابند.

  1. کندی

وقتی که به اندازۀ کافی نخوابید، سرعت عکس العمل شما شدیدا پائین میاد. محققان دو تست که نیاز به تصمیم گیری سریع داشتن رو به آدمایی دادن، بعضی از اونا اجازۀ خوابیدن بین تست ها رو داشتن، در حالیکه باقی اونا این اجازه رو نداشتن. اونایی که خوابیده بودن در تست دوم بهتر عمل کردن – ولی اونایی که نخوابیده بودن بدتر بودن و عکس العمل اونا کندتر شده بود.

  1. عفونت

با اون کار بزرگی که سیستم دفاعی بدنتون می کنه آشنا هستین؟: وقتی که یه زخم باز دارین همیشه بدون این دست اون دست کردن زخم شما عفونی نمی شه. کمبود خواب زیاد و حتی یه شب بی خوابی می تونه سیستم دفاعی بدن شما رو در مقابل ریزجانداران ضعیف کنه.

  1. خطر های اقتصادی

می خواید تغییراتی در خود بسازین؟ بهتره واسه اینکار خوب استراحت کرده باشین. چون محققان می می گن “یه شب بی خوابی می تونه باعث تغییر روش شما در تصمیم گیری های پرخطر بشه.”

  1. تولید بیشتر ادرار

وقتی که آدم ها میخوابن، بدن سرعت تولید ادرار رو پائین می آورد. به خاطر همین افراد نیاز آدما به ادرار در شب کاهش می یابد. اما وقتی کسی کمبود خواب داره، این کاهش عادی اتفاق نمی افتد که نتیجۀ اون “تولید ادرار بیشتر در شب” است.

  1. گیجی

در توجه کردن به چیزی که می خونید یا گوش می بدید مشکل دارین؟ سخته که تمرکز کنین؟ محققان یافته ان که “نداشتن خواب مخصوصا بر انجام کارایی که نیاز به توجه شما دارن تاثیر می گذارن.”

اگه می خواهید حواس جمع و دقیق باشین، خواب یه لازمۀ اون هستش. وگرنه، وارد “یه حالت بی ثباتی می شید که نوسان داره و نمی توان اون رو بیداری یا خواب نامید.”

  1. واکسن هایی با تاثیر کمتر

واکسن ها با تشویق بدن شما به ایجاد آنتی بادی علیه یه ویروس مشخص شما رو مقاوم می کنن. اما وقتی نخوابید، سیستم دفاعی بدن شما درست عمل نمی کنه و این پروسه هم درست انجام نمیشه.

تو یه تحقیق کوچیک، ۱۹ نفر علیه هپاتید A واکسینه شدن.

ده نفر از اونا همون شب ۸ ساعت خوابیدن، در حالیکه باقی اونا تموم شب بیدار نگاه داشته شدن. ۴ هفته بعد، اونایی که خوابیده بودن نزدیک به دو برابر بیشتر آنتی بادی هپاتید A در بدن خود داشتن.

  1. ناتوانی در صحبت کردن

کمبود خواب جدی می تونه شما رو تبدیل به یه احمق وِزوِزو کنه. تو یه تحقیق “داوطلبانی که ۳۶ ساعت بیدار نگاه داشته شدن تمایلاتی واسه تکرار یه کلمه و کلیشه نشون دادن. اونا یکنواخت، آروم و نامطمئن صحبت می کردن و نمی تونستن بدرستی فکر های خود رو با کلمات بگن.”

مضرات نخوابیدن در شب

مضرات نخوابیدن در شب

اگه براتون سوال پیش اومده که به چه دلیل همیشه مریض هستین و به چه دلیل هر ویروسی که در دفتر کارتون هست به سراغ شما میاد، شاید جواب سوالتان اینه که به اندازۀ کافی نمی خوابید. یه گروه ۱۵۳ نفره در برابر سرماخوردگی عادی قرار گرفتن.

اونایی که در دو هفته قبل از آزمایش کمتر از ۷ ساعت در روز خوابیده بودن تقریبا ۳ برابر بیشتر از کسائی که ۸ ساعت یا بیشتر خوابیده بودن، دچار سرماخوردگی شدن.

خوب خوابیدن شما هم یه عامل دیگه س – اونایی که ۹۲ درصد از زمان خود در تخت رو واقعا خواب بودن ۵.۵ برابر بیشتر از کسائی سرما خوردند که ۹۸ تا ۱۰۰ درصد از مواقع راحت روی تخت می خوابند.

  1. مشکلات دستگاه گوارش

افراد زیادی دچار مریضی التهابی روده هستن و کمبود خواب علایم اون رو خیلی بد تر می کنه. کمبود خواب همیشگی حتی می تونه باعث شه دچار التهاب روده شید.

  1. حوادث رانندگی

بیشتر افراد خواب آلودگی در بین رانندگی رو با مستی برابر می دانند: اگه ساده بگیم، شما اصلا نباید در بین رانندگی خواب آلود باشین. تو یه مقاله این جوری نتیجه گرفته شد “حوادث رانندگی به وجود اومده بوسیله خستگی، خواب آلودگی و خواب رفتن در پشت فرمون بسیار زیاد اتفاق می افتند، اما این حوادث بیشتر دست کم گرفته می شن.”

خلبانان، رانندگان کامیون، رانندگان آمبولانس و کسائی که لازمه واسه زمان های طولانی بیدار بمونن “به طبع در خطر بیشتری واسه تصادف یا حواس پرتی به وجود اومده بوسیله کمبود خواب هستن.”

  1. میل جنسی کمتر

تستوسترون یه جز اصلی از میل و هوس جنسی هم در مردان و هم زنونه. خوابیدن سطح تستسترون بدن رو افزایش می دهد، در حالی که بیدار موندن باعث کاهش اون می شه. در نتیجه کمبود خواب و یا داشتن خواب ناجور باعث کاهش میل جنسی و به دنبال اون مشکلات جنسی می شه.

    نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

  1. درد

آدما که درد می کشن – مخصوصا اونایی که از دردهای طولانی رنج می برند – معمولا خواب کافی ندارن. این البته منطقیه: درد می تونه در میانۀ شب شما رو بیدار کنه و یا حتی در درجۀ اول خوابیدن رو مشکل کنه. اما تازگیا محققان به این موضوع شک برده ان که کمبود خواب خود ممکنه باعث ایجاد درد شده یا دست کم حساسیت افراد در مقابل درد رو زیاد کنه.

تو یه تحقیق، بعد از اینکه سوژه های آزمایش تموم شب بیدار نگاه داشته شدن، آستانۀ درد اونا – اون مقدار از محرک دردآور که می تونستن تحمل کنن – پائین تر اومده بود و زودتر از خود عکس العمل نشون می دادن.

  1. دیابت

بیدار موندن وقتی که بدن شما می خواهد بخوابه باعث مشکل در متابولیسم می شه که در نتیجه خطر مقاومت انسولین (این حالت معمولا “پیش-دیابت” نامیده می شه) و دیابت نوع دوم رو بیشتر می کنه. نتیجۀ یه تحقیق بروی نوجوانان این بود که “دخالت واسه افزایش زمان خواب می تونه خطر دچار شدن به دیابت رو کم کنه.”

هم اینکه چهار تحقیق بزرگ دیگه هم ربطی قوی – هر چند نه دلیل و معلولی – میان کمبود خواب همیشگی و خطر گرفتار شدن به دیابت پیدا کرده ان، حتی وقتی که دیگه عاداتی که ممکن بود موثر باشن رو کنترل کردن.

  1. شلختگی

بیشتر افراد متوجه این موضوع می شن که وقتی خواب آلود هستن، کارکرد اونا پائین میاد. تو یه تحقیق مشخص شد که یه شب بی خوابی باعث ایجاد ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش در تعداد خطاهای جراحان می شه.

هم اینکه ورزشکارایی که ورزش اونا نیاز به دقت داره – مثلا تیراندازی، قایق سواری، دوچرخه سواری و … – وقتی که واسه زمان های طولانی بیدار بمونن اشتباهات و خطاهای بیشتری دارن.

  1. سرطان

محققان تازگیا شروع به تحقیق در مورد رابطۀ میان خواب و سرطان کرده ان و متوجه شده ان که سرطان های جور واجور رفتار متفاوتی دارن. اما از اونجا که کمبود خواب منتهی به مشکل در ریتم شبونه روزی بدن و مقاومت کمتر در برابر مریضی ها می شه، تعجبی نداره که تحقیقات اولیه نشون داده آدمایی که خواب کمتری دارن رو خطر بیشتری واسه دچار شدن به سرطان های مشخصی، مخصوصا سرطان سینه و روده، تهدید می کنه.

  1. مشکلات حافظه

مشکلات خواب در بین افراد سن بالا می تونه منتهی به تغییراتی ساختاری در مغز شه که اونا رو با آسیب دیدن حافظۀ طولانی مدت در رابطه دونسته ان – البته مشکلات حافظۀ به وجود اومده بوسیله خواب در بین جمعیت بزرگسال هم دیده می شن.

این یافتۀ خیلی جدیدی نیس و در سال ۱۹۲۴ بود که محققان فهمیدن آدمایی که بیشتر می خوابند کمتر فراموش می کنن.

  1. مشکلات ژنتیکی

یه تحقیق در سال ۲۰۱۳ ؛ اینکه به چه دلیل خواب به جنبه های جور واجور سلامت ما ربط داره رو بیشتر روشن کرد. خواب بد می تونه فعالیت عادی ژندتیکی رو دچار اختلال کنه. بعد از یه هفته خواب کمتر از ۶ ساعت در شب، محققان فهمیدن که بیشتر از ۷۰۰ ژن بدن درست عمل نمی کردن، که در بین اونا بعضی وظیفۀ عکس العمل های دفاعی و استرسی رو داشتن.

بعضی از ژن ها که براساس یه الگوی روزانه عمل می کردن از فعالیت خود دست برداشتند، در حالیکه بعضی از ژن ها که در حالت عادی یه الگوی روزانه نداشتن شروع به پیدا کردن الگو کردن. این به چه معنیه؟ تنها یه هفته خواب کمتر از مقدار لازم کافیه تا فعالیت ژنتیکی بدن شما به طور کامل بهم بریزه.

  1. ناراحتی و افسردگی

تو یه تحقیق قدیمی که بوسیله روانشناسی به نام دانیل کاهنمان، برندۀ جایزۀ نوبل، انجام شد، یه گروه ۹۰۹ نفره از زنان کارگر یادداشت های دقیقی از حس و فعالیت های روزانۀ خود برداشتند.

در حالیکه فرق درآمد تا ۶۰۰۰۰ دلار تاثیری در خوشحالی اونا نداشت، خواب بد شبونه یکی از دو دلیلی بود که روز بعد اونا رو به طور کامل خراب می کرد (علت دیگه داشتن ضرب العجل های کوتاه در محیط کاری بود.)

یه تحقیق دیگه خوشحالی بیشتر در طول ازدواج رو در بین زنان نشون می داد و همراه اون خواب های آروم تر هم می اومد. هرچند که سخته بگیم که آدم های خوشحال تر خواب بهتری هم دارن یا نه، این رو می دانیم که خواب بهتر باعث می شه که آدم ها خوشحال تر باشن.

اما به احتمال زیاد واقعیت ترکیبی از این دو باشه. با این وجود خطر اینکه افراد دچار بی خوابی دچار افسردگی شن دو برابر بیشتر از افراد عادیه، و تحقیقات نشون داده که رفع مشکلات خواب ممکنه بتونین با موفقیت به علائم افسردگی پایان بده.

  1. مرگ

خیلی از مشکلات سلامتی به کمبود خواب و نداشتن خواب کافی ربط داده شده ان، اما بزرگترین مشکل کم خوابی اینه: آدمایی که هیچوقت خواب کافی یعنی بین ۷ تا ۸ ساعت خواب ندارن، خطر مرگ هم تو یه بازۀ وقتی اونا رو بیشتر تهدید می کنه.

اگه ساده تر بگیم: همۀ ما در آخر می میریم، اما اگه خواب بسیار کمی داشته باشین – یا حتی اگه خواب بسیار زیادی داشته باشین – شانس اینکه زودتر بمیرید هم افزایش پیدا می کنه.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

اختصاصی خبرهای داغ روز خواب