عوارض خوابیدن با معده پر

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ هممون شنیده ایم که خوردن غذا در آخر شب مضره. غذا خوردن در این زمان باعث پریشونی خواب و زیاد شدن وزن می شه. اگه هم مواد غذایی اضافی مثل بستنی، پاپ کورن، چیپس و چیزای دیگه ای به جز اینا بخورین شرایط بدتر می شه. با ما همراه شید تا در مورد مشکلات خوابیدن با معده پر آشنا شید.

شما فقط شام معمولی بدون هیچ گونه مواد غذایی اضافه در آخر شب بخورین بازم چاق میشین؟

جواب این سئوال مثبته. کارشناسان در سالای گذشته پرده از اطلاعات بسیاری درباره رابطه بین خواب و چاقی برداشتند و هنوز سوالای زیادی بدون جواب مونده. دلایل زیادی دلالت می کنن بر اینکه بدن می دونه چه ساعتی واسه دریافت غذا بیدار شه و چه وقتی به خواب بره و چیزی نگیره. تغذیه بدن در زمان ناجور باعث برهم خوردن تعادل و توازن بدن می شه.

آنزیمایی که در اکسیداسیون اسیدهای چرب درگیرند، شبانه روزی عمل می کنن. این آنزیما می دونن چه وقتی باید گلوکز رو متابولیزه کنن. پس وقتی که در وقت غیر عادی مثلاً ۱۱:۳۰ شب غذا می خورید، در این زمان که باید روی خواب تمرکز کنین- اعضای سوخت و سازی بدن مثل کبد فعال می شن اما چون به طور کاملً آماده فعالیت نبوده و نمی تونن با مقدار زیاد مواد غذایی که وارد بدن شده برخورد کنن، پس به صورت ناقص و به درد نخور عمل می کنن. این روند باعث ایجاد مشکلاتی در سطح انسولین و قند خون شده و بدن رو به سمت ذخیره چربی جهت میده.

یافته های تحقیقات نشون میدن آدمایی که به دلایل جور واجور زندگی یا شغلی دیر شام می خورن یا آدمایی که سندروم خوردن شبونه (فردی که دچار سندروم خوردن شبونه س حدود ۲۵ درصد از وعده غذایی رو بعد از شام مصرف می کنه) دارن نسبت به آدمایی که از روی برنامه وقتی منظم شام مصرف می کنن، محیط دور کمر و BMI بالاتری دارن.

هم اینکه براساس نتیجه مقاله ای که در مجله بین المللی چاقی منتشر شد، زنائی که دیر شام می خورن، نسبت به زنائی که زود شام می خورن، کربوهیدرات رو با سرعت پایین سوخت و ساز کرده، تحمل گلوکز بالاتری دارن و در زمان استراحت کالری کمتری می سوزونن.

راه حل چیه؟

واسه شروع از خوردنای دیر وقت شبونه دوری کنین. انتخابای شبونه معمولاً از غذاهای ناسالم هستن -شکلای جور واجور اسنکا، کلوچه و شیرینی جات- اما حتی اگه این انتخابا سالم هم باشن، مصرف غذا در آخرین وقت شب باعث بروز مشکلاتی در سیستم سوخت و سازی بدن می شه. پس ۲ ساعت  قبل از زمان خواب غذا مصرف نکنین.

اما واسه بعضی روزا که ناچاراً مصرف شام به تاخیر میفته، مثلاً بخاطر تعطیلات، کار یا سفر باید وعده آخر روز رو سبک انتخاب کنین. خیلی از مردم گرایش به مصرف صبحونه و نهار سبک و شام سنگین دارن اما تعادل در وعده های غذایی و خوردن صبحونه و نهار کامل و شام سبک به کاهش و ثبات وزن کمک می کنه.