علت پرخاشگری زیاد چیست؟

خشونت ( aggression ) عبارتست از رفتاری که هدف اون آسیب زدن به خود یا به دیگر ایه در این تعریف قصد و قصد فرد مهمه. یعنی رفتاری خشونت حساب می شه که از روی قصد و عمد واسه آسیب زدن به دیگری یا به خود انجام گرفته باشه ( کریمی ، ۱۳۷۸ ) خشونت به خاطر توصیف محموعه ای از رفتارای برون ریزانه استفاده میشن که در همه اونا مشخصه تجاوز به حقوق افراد دیگه اجتماع و اثر آزارنده این رفتار مشترکه.

اعمال خشن شامل رفتارای جسمی و کلامی خشونت مثل تهدید کردن ، دعوا لفظی و… هم اینکه ویرانی داراییه. ( براهنی ، ۱۳۶۷ )

بعضی از روان شناسا خشونت رو رفتاری می دونن که به بقیه آسیب میرسونه یا بالقوه می تونه آسیب برسونه. خشونت ممکنه بدنی ، لفظی یا به صورت تجاوز به حقوق بقیه باشه این روانشناسان بین خشونت وسیله ای و خشونت از روی دشمنی فرق قائل شدن. ( شعاری نژاد ، ۱۳۶۴ )

صاحب نظران بخش علوم اجتماعی در مورد خشونت به دو گروه تقسیم شدن گروهی فکر می کنن که خشونت ذاتی و فطریه و یه گروه دیگه اونو حاصل عوامل اجتماعی در نتیجه اکتسابی می دونن و هر دو گروه واسه تائید عقاید خود دلایل و دلایلی رو مطرح می کنن. ( کریمی ، ۱۳۷۸ ) این تحقیق در نظر داره با بیان تعاریف و دیدگاه های جور واجور به بررسی و شناسایی علل خشونت دانش آموزان پایه سوم راهنمایی و دوره متوسطه شهرستان زرین شهر بپردازه

۲ – بیان مسئله : ( مسئله تحقیق ، باید با در نظر گرفتن یافته های حاصل از پژوهشهای مربوط به مسئله مورد بررسی ، تنظیم و رابطه بین متغیرهای موردمطالعه دقیقاً بیان شه. )

اولین سؤالی که در مورد رفتارای بینظم افراد خصوصاً مشکلات رفتاری – ایذائی از جمله خشونت مطرح می شه اینه که علل خشونت چیه ؟

از مطالعه و بررسی علل خشونت دانش آموزان منطقه و به کار گیری عقاید صاحب نظران علوم اجتماعی و ورانشناسی و یافته های محققین میشه به عوامل شخصیتی ، عوامل آموزشگاهی ، عوامل اجتماعی و عوامل خانوادگی به عنوان علل خشونت دانش آموزان منطقه زرین شهر نامبرد در زیر توضیحاتی در این مورد بیان می شه.

این مطلب را هم بخوانید :  علت لاغر نشدن چیست؟

الف: علل شخصیتی:

شخصیت امکان پیش بینی چیزی که رو که فرد در موقعیتی خاص انجام میده جفت و جور می کنه

( رأس ، ۱۳۷۳ )

با در نظر گرفتن عقاید سزار لمبروزو جرم شناس و پدر مردم شناسی جنایی ایتالیا میان مشکل بدنی از یه سو و جنایت از طرف دیگه رابطه نزدیکی هست. ( ستوده ، ۱۳۷۸ )

آیزنگ مدعیه که بین ویژگیهای شخصیتی چون برون گرایی و رفتار انحرافی رابطه هست فرد برونگرا ماجراجو و مغروره ، خیلی سریعً عکس العمل نشون میده. تمایل به خشونت داره ، زود از کوره به در میره ، احساسات ایشون در کنترلش نیس. اون بدون تأمل و اندیشه عمل می کنه ( ستوده ، ۱۳۷۸ )

سازمان روانی فرد به گونه ایه که واسه هر عامل تهدید کننده ای از خود عکس العمل نشون میده و معمولاً یکی از عادی ترین واکنشها به نا امنی ، پرخاشگریه هم اینکه شکست هسته مرکزی شخصیت آدمی رو مورد تجاوز قرار داده و ویرون می کنه. ( شریفی ، ۱۳۷۶ )

نداشتن وضع روحی مطلوب به دلیلی دچار شدن به بعضی بیماریهای روحی و روانی بحرانهای به وجود اومده از طریق دوره بلوغ و بعضی خصوصیات رفتاری ادما از جمله اضطراب و هیجان ، احساس پستی ، غرور و … موجب بروز خشونت می شه. ( فرقانی ، ۱۳۷۶ )

عصبانیت Anger

خشونت

ب _ علل خانوادگی

سختگیریا ، خشونتا ، سرزنشا و تحقیرهای والدین مستبد اثرات داغون کننده و جبران ناپذیری روی ساختار شخصیتی کودکان و نوجوانان باقی میذاره و احساس بی عرضگی ، ترس و تنهایی و گوشه گیری ، ناتوانی در ایجاد روابط عاطفی و اجتماعی اختلاف و خشونت و … می تونه زاییده اینجور رفتارای ناسنجیده و نابخردانه والدین باشه ( احمدوند ، ۱۳۷۴ )

براساس یه تحقیق ۴۶ % بزهکاران جامعه ما در خونواده های بی قید و بند زندگی می کردن ( کریمی نیا ، ۱۳۷۹ ) در تحقیق دیگه ۷۵ % پسران بداخلاق از وجود پدر محروم بوده و یا الگوی فردی واسه یادگیری نداشتن ( وفایی ، ۱۳۷۶ ) الگوهای خانوادگی هم بار فتار خشن رابطه داره. (توزنده جانی و کمال پور ، ۱۳۷۹)

این مطلب را هم بخوانید :  علل عدم رویش موی صورت آقایان + روشهای درمانی

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

ج _ علل آموزشگاهی :

پژوهشای انجام شده نشون دهنده رابطه خشونت با مشکلات یادگیریه …

خشونت با پیشرفت تحصیلی ضعیف و شکست در مدرسه همراه س. ( مهریار ، ۱۳۷۰ )

خشونت عکس العمل کلی نسبت به ناکامیه هر چند افراد همیشه پاسخهای خشن رو از خود نشون نمی دن و اونا رو در وجود خود سرکوب می کنن. مثلاً پسری که بوسیله یکی از همکلاسان خود مورد توهین قرار گرفته ، بیشترً به طور فیزیکی به اون حمله ور می شه.

زد و خورده ها و دعواهای حیاط مدرسه خود نشونه هایی از این پرخاشگریا هستش.( نوابی نژاد ، ۱۳۷۱ )

د_ علل اجتماعی:

خشونت به وجود اومده از طریق ناکامیای بنیادی یا یادگیری و مشاهدات محیطیه ( شفیع آبادی، ۱۳۷۲ )

تحقیقات بندورا ( ۱۹۷۳ ) نشون داده که خشونت به طور کاملً جنبه تقلیدی داره و از راه مشاهده کسب می شه. ( کریمی ، ۱۳۷۸ )

رانده یا روشای انضباطی غلط در افزایش خشونت نقش داشتن ( فرقانی ، ۱۳۷۶ )

با در نظر گرفتن فزونی خشونت در جامعه صنعتی و شهری امروزی ، بعضی واسه توجیه این پدیده وسایل رابطه جمعی رو مسئول می دونن چون فیلم ، مجله ، روزنامه ، کتاب ، تلویزیون ، ویدیو ، ماهواره شامل تصاویر و و مطالبیه که در ان اشاره به خشونت ، تهاجم و جنایت بسیار دیده می شه ( ستوده ، ۱۳۷۸ ).

یه تحقیق مهم در این مورد نشون داده که نه زندگی خانوادگی یه پسر ، نه کارکرد مدرسه ای و نه زمینه خانوادگی ایشون ، بلکه مقدار برنامه های خشن تلویزیونی که در نه سالگی تماشا می کرده تنها و مهمترین عامل تعیین کننده اندازه بداخلاق بودن اون در ۱۰ سال بعد یعنی سن ۱۹ سالگی بوده. ( کریمی ، ۱۳۷۸ )

چیجوری کنترل خشم رو به کودکان بیاموزیم؟

واسه کنترل عصبانیت چه کنیم؟

روانشناسی عصبانیت عصر ایران چیه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *