علت جمع شدن آب در بدن و درمان آن

جمع شدن آب در جاهای جور واجور بدن یکی از مشکلاتیه که میتونه دردسرهای زیادی رو بسازه در این مقاله می خوایم دلیلای این مشکل و راه های درمان اونو بررسی کنیم.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ بعضی مواقع پیش میاد کمر شلوار جین تون به سختی بسته می شه که یکی از دلایل اون زیاد شدن وزن آب و تجمع اون در بدن تونه. در این نوشته بررسی مهم ترین دلایل تجمع آب اضافه در بدن می پردازیم. هم اینکه راهکارهایی رو واسه برطرف کردن این وضعیت نه خیلی مطلوب در اختیار شما قرار داده می شه. این موارد رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

آنتی اکسیدان کمی مصرف می کنین

شاید با عبارت تجمع آب در بدن آشنا هستین. اما شاید معنی دقیق اونو ندونین. براساس یافته های «بریجید مِرفی» از کارشناسان مشهور مرکز پزشکی «لانگوم»، ۶۰ تا ۷۰ درصد بدن ما رو آب تشکیل داده. خوردن بیشتر از اندازه بعضی از مواد غذایی و نبود مصرف کافی یه سریای دیگه، می تونه باعث نگه داشته شدن اندازه آب بیشتری شه که به نفخ شکم و احساس باد کردن اون میرسه.

مثلا مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها که شامل آنتی اکسیدان فراوون هستن می تونن به از دست دادن آب اضافه کمک کنن. مِرفی میگه: “پژوهشای انجام پذیرفته در این مورد نشون دادن که مصرف بیشتر آنتی اکسیدانا می تونه مثل کشیدن سیفون، آب اضافی رو با چسبیدن به رادیکالای آزاد و خنثی کردن اون از بدن خارج کنه.”

مِرفی پیشنهاد می کنه از آنتی اکسیدانای موجود در شکلای جور واجور سبزیجات رنگی استفاده شه. ایشون این وسط به فلفل دلمه ای قرمز، گوجه فرنگی، توت فرنگی، هویج، گردو، کدوی تنبل، کنگرفرنگی، سبزیای سبزرنگی چون اسفناج و کلم کالی، رنگ بنفش موجود در چغندر و آبی کبود بادمجان اشاره میکنه.

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

غذاهای پر نمک میل می کنین

شاید در وقتی که غذاهای آماده یا به اصطلاح فست فود مصرف می کنین، در شکم خود احساس ورم و نفخ می کنین، دلیل این تجمع بیشتر از اندازه آب به دلیل وجود نمک فراوون در اون غذاهاست. در میان آدمایی که بیشتر از اندازه از نمک استفاده می کنن، تجمع مایع و باد کردن شکم طولانی تر هستش.

دکتر «ارین پلینسکی وید» نویسنده کتاب «چربیای شکمی»، نقش موثر نمک در تجمع مایعات رو تایید می کنه. در تحقیق انجام پذیرفته در کشور آلمان، نشون داده شد که مردانی که در رژیم غذایی خود از مقدار بیشتری نمک استفاده می کنن در مقایسه با بقیه به زیاد شدن وزن بیشتری گرفتار می شن. مِرفی دلیل اونو به هم خوردن تعادل ترکیبات در جریان خون می دونه و میگه:

“هرچقدر سدیم بیشتری در خون ما وجود داشته باشه، واسه رفع تشنگی به اندازه آب بیشتری نیازمند هستیم تا در «هموستاز» و ترکیبات کوچیک غذایی در خون تعادل به وجود بیاد. همین امر هم دلیل افزایش فشار خون با مصرف نمک بیشتر می شه.”

بر خلاف تصور بسیاری منظور از نمکی که از اون نام برده شد، اضافه کردن نمکی که روی میز گذاشته شده، نیس بلکه با غذاهای فرآوری شده و وعده های ناهار آماده ای که پر از سدیم هستن ربط داره. همیشه قبل از خریداری مواد آماده، برچسب روی اونو واسه باخبر شدن از اندازه نمک موجود در اون بخونین.

بیشتر از اندازه نیاز بدن کربوهیدرات دریافت می کنین

کربوهیدراتا که در بدن به قند تبدیل می شن، به شکل تعجب بیاری به تجمع آب اضافه در بدن می رسن. دکتر «ارین پلینسکی وید»، در این باره میگه: “وقتی که کربوهیدرات مصرف می کنین، این ماده به «گلیکوژن» تبدیل شده و به عنوان سوخت در عضلات بدن نگه داشته می شن. واسه هر یک گرم گلیکوژن، بدن سه برابر، آب رو خود نگهداری می کنه.” پس ۱۲۰ گرم گلیکوژن، به حدود نیم کیلو اضافه وزن میرسه که حاصل تجمع آب اضافه در بدنه.

تحقیقات در رابطه در این مورد نشون میدن، که فقط در میان ورزشکاران سوخت و ساز ماده نامبرده به سرعت انجام شده و با نوشیدن آب بیشتر مشکلی به وجود نمیاد.

دکتر وید اضافه می کنه: “وقتی که بیشتر از اندازه شکر یا کربوهیدرات مصرف می کنین، با تولید گلیکوژن بیشتر در بدن، آب بیشتری رو هم در بدن ذخیره می کنین.”

رژیمای غذایی سم زدا رو پیگیری می کنین

با اینکه مصرف بیشتر از اندازه کربوهیدراتا پیشنهاد نمی شه اما کنار گذاشتن کامل اون از رژیم غذایی هم گزینه خوبی واسه کاهش وزن نیس. دکتر مِرفی میگه در رژیمایی که به طور کامل کربوهیدراتا حذف می شن، چیزی که بدن به عنوان وزن از دست میده، آبه و در این زمان گلیکوژن فرصت ذخیره دوباره رو پیدا نمیکنه.

وقتی هم که فرد به رژیم طبیعی خود برمیگرده، در بعضی موارد گلیکوژن بیشتری رو هم ذخیره می کنه چون که پس از شکستن رژیم بدون کربوهیدرات، در بیشتر مواقع، ولع فرد واسه خوردن شکلای جور واجور کربوهیدراتا زیاد میشه.

آکادمی پزشکان خونواده در آمریکا می گن، بیشتر این رژیما که از اون میان میشه به Atkins و Zone اشاره کرد، رژیمای سلامتی نیستن و در دراز مدت به کاهش وزن افراد نمی رسن و در بعضی از مواقع هم واسه سلامت بسیار ضرر دارن.

به گفته دکتر وید، اینجور رژیمایی که به «رژیمای سم زدا» هم معروفیت دارن، دلیل می شن که کلیه ها و کبد، به پاکسازی خود بپردازند و کاهش بیشتر از اندازه کالری منتهی به ذخیره آب در بدن می شه. پزشکان به ایجاد تعادل در مصرف کلیه شکلای جور واجور مواد غذایی تاکید دارن.

زمان طولانی از شبونه روز رو نشسته اید

اگه سبک زندگی تون نشسته س به تجمع مایعات در بدن تون می رسین که تنها راه حل برطرف کردن اون افزایش جنب و جوش بدنه. دکتر وید هم جنب و جوش رو بهترین راه حل واسه افزایش جریان خون در بدن می دونه.

«جیلیان مایلکاز» از مریبان بدنسازی میگه: “وقتی که بیشتر از اندازه می شینین، مایعات در بخشای پایینی بدن تجمع پیدا می کنه و به تورم پاها و زانوها میرسه.” ایشون پیشنهاد می کنه که فعالیتایی چون ایروبیک که بر پاها و بازوها تمرکز دارن بسیار مناسب هستن. هم اینکه کشیدن اعضای بدن با حرکات کششی می تونه واسه برطرف کردن ورم پاها به درد بخور باشه.

بر خلاف تصور عادی، تعرق تنها راه حل نابود کردن آب اضافه بدن نیس چون که با مصرف آب، مایعات دوباره به بدن برمی گردن که در طول فصول گرم سال بیشتر اتفاق میفته.

پتاسیم کافی دریافت نمی کنین

مصرف موادی چون موز، گوجه فرنگی، اسفناج و آواکادو که دارای مقادیر زیادی پتاسیم هستن، می تونن در ایجاد تعادل در مایعات بدن موثر باشن. دکتر وید هم بر این صحه میذاره و میگه: “مصرف اندازه کافی پتاسیم به خارج شدن آب اضافه از بدن میرسه.”

در پژوهشی که در دانشگاه «نورث وسترن» انجام قبول کرد نقش موثر پتاسیم در خروج سدیم اضافه از به اثبات رسید. در مرکز «تی. اچ. چان» دانشگاه هاروارد مطالعه ای انجام شد که نشون داد مصرف پتاسیم باید زیر نظر دکتر انجام شه چون که دریافت بیشتر از اندازه اون می تونه مشکلاتی در کلیه به وجود آورد.

در رژیم غذایی تون فیبر کافی وجود نداره

مصرف اندازه کافی فیبر هم می تونه در خروج آب اضافه از بدن اثر داشته باشه. دکتر مِرفی میگه: “وقتی که غذاهایی شامل فیبر بالا مصرف می کنین، روده ها بهتر کار کرده و مدفوع راحت تر از بدن خارج می شه.” در واقع فیبر از یبوست جلوگیری به عمل آورده و مانع نفخ شکم هم می شه.

براساس پژوهشای انجام شده در آکادمی تغذیه و دیابت آمریکا، زنان باید روزانه ۲۵ گرم فیبر و مردان ۳۸ گرم از اونو مصرف کنن. در میان افراد بالای ۵۱ سال این اندازه می تونه به ترتیب ۲۱ و ۳۰ گرم باشه. بهترین منبع دریافت فیبر، غلات، سبزیجات، میوه ها و حبوبات هستن.

به اندازه کافی آب نمی خورین

برخلاف تصور خیلی از افراد نوشیدن آب کافی به خروج آب اضافه از بدن کمک می کنه. دکتر مِرفی میگه مصرف اندازه کافی آب به خروج آب اضافه از بدن میرسه چون که اندازه ادرار رو زیاد می کنه. هم اینکه تحقیقات فراوون انجام پذیرفته نشون دادن که آب از یبوست هم جلوگیری به عمل می آورد. اندازه مصرف آب در هر فرد به وزن اون بستگی داره.

اگه مزه آب رو دوست ندارین می تونین در داخل اون خیار، لیمو ترش، کرفس و یا بقیه سبزیجات رو ریخته و کمی به اون طعم بدین.

عادت ماهیانه تون نزدیکه