علت بی خوابی شبانه چیست؟

sleepبه گزارش آلامتو به نقل از یاهو؛ پردها رو می کشید، چراغا رو خاموش می کنین، در جای گرم و نرم خود دراز می کشید و چشماتون رو می بندید، اما هر کاری می کنین، بازم خوابتون نمی بره. این بی خوابی می تونه دلایل متفاوتی داشته باشه، در این مقاله به ۶ مورد از اونا می پردازیم.

مصرف زیادتر از اندازه قرص

اگه که سرما خوردین، یا بدتر از اون، آنفلونزا گرفتین، ممکنه واسه خوابیدن مشکل داشته باشین. چون که آبریزش بینی و سرفهاتون قطع نمی شه. در نتیجه، طبیعیه که به سراغ قرصای جور واجور برید، اما مصرف این قرصا در واقع می تونه منتهی به خیلی بد تر شدن شرایط شما شه.

پزودوافدرین ماده ایه که در بیشتر قرصای بازکنندۀ مجراهای بینی هست. طبق یافته ها، این ماده خود موجب بی خوابی می شه پس بهتره که سراغ درمانای دیگری برید که نتیجۀ برعکس نداشته باشن. در صورت نیاز، می تونین به مطلبی در مورد درمانای خونگی سرماخوردگی مراجعه کنین.

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

حموم گرفتن قبل از خواب

مطمئنا یه حموم داغ و طولانی می تونه باعث ایجاد آرامش شه. اما بیرون اومدن از حموم و بدون این دست اون دست کردن به تختخواب رفتن، ایدۀ خیلی خوبی نیس.

موقع خواب، دمای بدن شما کم میشه، که در نتیجۀ اون احساس آرامش بیشتری می کنین. احساس آرامش به وجود اومده از طریق حموم داغ هم از همینجا میاد. آب داغ باعث می شه دمای بدن شما زیاد شه و این روند خنک شدنه که باعث می شه شما احساس آرامش کنین.

هر قدر که کاهش دمای بیشتری در بدن انجام بشه، خواب شما عمیق تر هستش. در نتیجه اینکه بدون این دست اون دست کردن بعد از حموم به زیر پتو برید به بدن شما اجازه نمی ده تا کاهش دمای مناسبی داشته باشه. پس اگه می خواین قبل از خوابیدن حموم کنین حتماً اجازه بدین بدن به طور کاملً به حالت عادی برگرده و بعد سراغ تخت خواب برید.

کار با کامپیوتر

شاید که کار کردن با کامپیوتر قبل از خواب، راه مناسبی واسه خسته کردن خود به نظر آید. اما تحقیقات نشون داده که نور آبیِ پخش شده از دستگاه های کامپیوتری، اندازه هورمون ملاتونین رو در بدن شما کم می کنه و ساعتای بدنتون رو بهم می ریزه.

تلاش کنین دستگاه خود رو تا یه ساعت قبل از ساعت خواب خود خاموش کنین یا اینکه بعد از ساعت ۸ شب، تا اونجا که می تونین صفحۀ اونو تاریک کنین.

تنها غذا خوردن

تاثیر خوردن زیادتر از اندازه بر خواب

خوردن زیادتر از اندازه

خوردن شامی مفصل و پر از نشاسته قبل از خواب می تونه بر سیستم گوارشی شما فشار آورد و خواب شما رو بر هم ریزد. تحقیقات نشون داده که پربودن شکم می تونه منتهی به تحریک امواج مغزی شه و کابوسای شبونه ای رو واسه شما به همراه می آورد. پس، از دو ساعت قبل از زمان خواب خود، از خوردن غذای زیاد دوری کنین.

از جر و بحث دوری کنین

حتی اگه حرفی روی دلتون سنگینی می کنه و می خواین اونو بگید، مطرح کردن اون قبل از خواب ایدۀ خیلی خوبی نیس، چون که جر و بحث آرامش ذهن رو بر هم می زنه و در نتیجه باعث بی خوابی شما می شه. همین موضوع در مورد فرستادن اس ام اس از روی عصبانیت یا برقرار کردن تماسای تلفنی مشکل صدق می کنه –  حل مشکلات رو به صبح بندازین.

بدنبال اشیای گمشدۀ خود نگردید

تازه در جای خود راحت شدین، اما یهو جوراب مزاحمی رو به یاد میارید که گم کردین و یادتون رفته که بدنبال اون بگردین…

شاید که بلند شدن و پیدا کردن اون باعث آروم شدن ذهن شما بشه، اما از طرف دیگه اگه نتونین اونو پیدا کنین، تنها دچار پریشونی و گیجی بیشتری میشین. پس در این مواقع بهتره که پیدا کردن شی گمشده رو تا صبح به تاخیر بندازین، مگه اینکه پای موضوع مهمی در میان باشه.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

اختصاصی خواب چیه