علائم کمردرد عصبی و سیاتیکی و علل ایجاد آنها چیست؟

اگه شمام از جمله آدمایی هستین که با کمردرد درگیرین پس پیشنهاد میکنم این مقاله رو با دقت دنبال کنین:

کمردرد چیه؟

کمردرد

تقریبا همه آدما در طول زندگی خود کم و بیش کمردرد رو تجربه می کنن. کمر به قسمتی در پشت شکم از قفسه سینه تا لگن خاصره می گن و بعضی وقتا هم منظور ناحیه کمر یا مهرهای کمره. کمردرد از کلی دلایلیست که می تونه موجب از دست دادن شغل شه. معمولا کمردرد خود به خود رفع می شه و به طور عادی در نتیجه آسیبای عضلانی نمایان می شه. روشای درمانی زیادی واسه کمردرد هست.

علائم کمردرد

علائم کمردرد، از دردهای یهویی شدید و زیاد تا گرفتگی و تیرکشیدنای دائم متغییره. درد ممکنه ممتد یا متناوب و موضعی باشه. کمردردهای زیاد بدون این دست اون دست کردن پس از آسیب به کمر ظاهر می شن. دردهای طولانی به دردهایی می گن که بیشتر از ۳ ماه به طول انجامد. اگه کمردرد شما بیشتر از ۷۲ ساعت ادامه پیدا کرد، به دکتر مراجعه کنین.

نشونه هایی که به مراقبتای فوری نیاز دارن

کمردردهایی که به دنبال آسیب بوجود میان باید از طرف یه فوق متخصص مورد معاینه قرار گیرد. علائم هشداردهنده آسیبای جدی تر عبارتند از درد همراه سرفه یا ادرار، بی اختیاری روده یا مجاری ادرار، پیدایش ضعف در پاها و تب. این علائمِ دوبرابر به طور قطع لازمه معاینات پزشکی هستن.

جنس درد به وجود اومده از طریق فشارهای عضلانیست یا دردهای سیاتیکی؟

جنس درد کمر

کمردردهایی که پس از ورزشای بیش ازحد یا بلند کردن وزنه های سنگین ظاهر می شن از جنس فشارهای عضلانیست. اما، بعضی وقتا این فعالیتا موجب آسیب و پارگی یا جابه جایی دیسک کمر می شه. وقتی که جابه جایی دیسک به عصب سیاتیک آسیب بزنه، دردی ظاهر می شه که پشت و کفل تا پاها رو تحت شعاع قرار میده. جنس این درد از نوع سیاتیکیه.

علل کمردرد: شغل شما

شغلی که لازمه کشیدن، بلند کردن اجسام و یا چرخش کمر باشه، می تونه منتهی به آسیب و درد کمر شه. حتی نشستنای دراز مدت در وضعیت ناجور از عوامل ایجاد کمر درد حساب می شن.

علل کمردرد: کیف شما

حمل کیف، کیف دستی یا ساک دستی پر از وسایل می تونه فشار زیادی به کمر وارد کنه. اگه مجبور به حمل وسایل سنگین هستین، از یه کیف چرخ دار استفاده کنین.

علل کمردرد: تمرینات بدنی شدید

بعضی از تمرینات ورزشی می تونن موجب آسیب به عضلات کمر شده و در آخر منتهی به کمردرد شن. این کمردرد مخصوصا در کسائی که ورزششان نه در طول هفته بلکه محدود به آخر هفته س شایع هستش.

علل کمردرد: وضعیت نشستن و ایستادن شما

وقتی که قائم وایس تاده اید و پشتتون در حالت خمیده نیس، کمر نقش مطلوب ترین تکیه گاه رو واسه بدن اجرا می کنه. داشتن تکیه گاه مناسب در بین نشستن در حالتی که کمر و شونه ها بتونن به اون به طور کامل بچسبد و حتی جایگاهی واسه استراحت پاها می تونه از بروز کمردرد پیشگیری کنه. تعادل کامل پاها هنگام ایستادن، خطر گسترش کمردرد رو وقتی که سرپا هستین به کمترین حد ممکن میرسونه.

علل کمردرد: جابه جایی دیسک

مهرها یا ساختار استخوانی ستون فقرات مجهز به تشکچهای بادی هستن که بین دیسکای ژل مانند قرار گرفتن. این دیسکا با افزایش سن ضعیف شده و در نتیجه بسیار آسیپ پذیر می شن. وقتی که یه دیسک پاره شه، به دیسک فتق دار (شرایطی که یه عضو نقش محافظ خود رو از دست داده و به عضوی که باید اونو دربر گیرد فشار وارد آورد) بدل می شه که می تونه موجب دردی شدید شه.

علل کمردرد: مشکلات طولانی ستون فقرات.

از جمله مشکلاتی که می تونن منتهی به کمردردهای طولانی شن عبارتند از انقباضات ستون فقرات، التهاب مهرهای ستون فقرات و سندرم فیبرومالژیا. انقباضات ستون فقرات به معنی تنگ شدن مجرای طبیعی ستون فقرات که رشته ی نخاعی از اون می گذره، هستش. تورم طولانیِ مهرهای ستون فقرات، التهاب ستون فقرات خونده می شه. سندرم فیبرومالژیا یه جور مشکل عضلانیست که به صورت دردهای عضلانی طولانی و شدید نمایان می شه.

چه کسائی در خطر دچار شدن کمردرد قرار دارن؟

بیشتر مواقع افراد در دهه سی یا چهل از زندگی خود واسه اولین بار با مشکل کمردرد مواجه می شن. خطر شدید شدن کمردرد با افزایش سن بیشتر می شه. هم اینکه کمردرد ممکنه به وجود اومده از طریق کار سنگین، وزن زیاد و نبود فعالیت باشه.

تشخیص کمردرد

تشخیص کمردرد

تشریحِ درد کمرتون واسه دکتر خیلی خیلی مهمه چون منتهی به تشخیص درست مریضی اتان می شه. اطلاعاتی مبنی بر زمان شروع کمردرد، نقطه شروع درد کمر، چگونگی شروع کمردرد پس از انجام چه فعالیتی بوده، علائم مربوط به اون و هر مشکل پزشکی طولانی دیگه، می تونه بسیار کمک کننده باشه. از جمله وسایل دیگری که پزشکان واسه آزمایش شدت و ضعف مشکل شما پیشنهاد می کنن عبارتند از اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی.

درمان خونگی کمردرد

کمردردهای شدید به وجود اومده از طریق فشارهای عضلانی خود به خود برطرف می شن. با این وجود، درمانای خونگی که می تونن آرامش دهنده باشن عبارتند از استحمام با آب گرم و به کار گیری کیسه آب گرم.

دعوا استراحت مطلق

پزشکان بیشتر پیشنهاد می کنن تا هرچه سریع تر فعالیتای عادی و روزمره خود رو از سر بگیرین. تحقیقات گذشته نشون دهنده اون هستش که استراحت مطلق بیشتر باعث طولانی شدن یا خیلی بد شدن کمردرد می شه.

یوگا

نقش مفیدی در بهبود کمردردهای طولانی داره. کششای عادی هم می تونن موثر واقع شن. یه مربی با تجربه که درک صحیحی از مشکل کمردرد داره، هم می تونه با کم شدن حرکات ورزشی به درد بخور کمک زیادی به کمردرد شما کنه.

دستکاری ستون فقرات

دستکاری ستون فقرات از راه پزشکانِ فن ماساژ ستون فقرات و متخصص ماساژِ استخون مفاصل واسه درمان کمردرد در مریضایی خاص استفاده میشن. دستکاری ستون فقرات با فشارهای دست بر نقاطی از کمر شکل میگیره تا عضلات آسیب دیده آرامش یابد و از شدت درد کم بشه.

ماساژ درمانی

تحقیقات نشون میده که درمان با ماساژ به آرامش کمردردهای طولانی کمک می کنه. ماساژ درمانی فرد رو واسه انجام فعالیتای عادیِ روزانه احیا می کنه و از شدت درد کم می کنه.

طب سوزنی

هرچند یافته های حاصل از تحقیقات علمی در مورد بهبود کمردرد با طب سوزنی فرق داره، این روش بیشتر واسه آدمایی استفاده می شه که درمانای سنتی تاثیری در بهبودشان نداشته و فقط واسه آدمایی خاص می تونه اثر داشته باشه.

داروهای خوراکی

واسه آرامش کمردرد میشه بدون تجویز دکتر داروهایی رو از داروخونه گرفت، این داروها عبارتند از استامینوفن(تایلنول) و ناپروکسن(ادویل) . پمادهای مسکن هم بی تاثیر نیستن. بعضی وقتا واسه بهبودهای دردهای شدیدتر میشه از داروهای تجویزی بهره برد.

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

البته تحقیقات جدید ادعا می کنن، استامینوفن تاثیری در بهبود کمردرد نداره!

چهارشنبه، ۲۳ جولای،۲۰۱۴ … براساس تحقیقات گذشته در استرالیا ” با اینکه به کار گیری استامینوفن با نام تجاری تاینلول به عنوان مسکن از طرف پزشکان پیشنهاد می شه، اما این دارو تاثیری در درمان کمردرد نداره…

داروهای تزریقی

داروهای تزریقی

تزریق داروهای خاصی از جمله شل کننده های عضلانی یا داروهای که موجب ترشح کورتیزون می شن، می تونن در بهبود شکلای جور واجور خاصی از کمردرد موثر واقع شن.

جراحی

جراحی کمر

در مواردی که کمردردهای طولانی کارکرد روزانه شخص رو دچار مشکل کنه و درمانای دیگه( دارویی و تزریقی) موفقیت آمیز نباشه، جراحی ممکنه موثر واقع شه. هرچند عمل جراحی طبق مشکلات افراد متنوعه اما این تنوع تنها شامل برداشتن استخون و نسوج دور و بر نخاع، رفع دیسک و پیوند( چفت کردن با پیچ) مهرها می شه.

درمان فیزیکی

روشای توانبخشی نه فقط در درمون درد بلکه در کاهش خطر آسیبای دوباره به کمر کمک زیادی می کنه. درمانای فیزیکی هدایت شده با انجام حرکات کششی، تقویت عضلات و ورزشای سبک واسه حصول یافته های بهینه در کوتاه مدت و دراز مدت استفاده می شه.

تقویت کمر

ورزشایی مبنی بر کشش مفاصل به سمت جلو وعقب از معمولی ترین حرکاتی هستن که در پیشگیری از دچار شدن به کمردرد تاثیردارن. قبل از هرگونه اقدام حتماْ با دکتر خود مشورت کنین.

پیشگیری از کمردرد

از جمله قدمای موثر در کاهش خطر دچار شدن به کمردرد هم جهت با افزایش سن، میشه به انجام فعالیتای ورزشی منظم( و نه بی نظم)، حفظ تناسب اندام و وزن، بلندکردن اجسام با خم کردن پاها و نه خم کردن کمر و بهتر شدن وضعیت و جایگاه نشستن اشاره کرد.

روشی موثر واسه خلاص شدن از کمردرد

چیجوری درد لگن رو درمان کنیم؟

درد کمر مجله سلامت کمردرد