علائم و نشانه های اختلال اشتها

Eating-Disorder

خیلی از ما در مورد خوردن یا نخوردن همه تقصیر رو بر گردن اشتها میندازیم و طبیعیه در صورت داشتن اشتها میخوریم و اگه هم اشتهایی نباشه نمیخوریم! اما اگه اشتهای ما یه ریز آماده خوردن باشه طبیعیه و باید هرچیزی رو که دم دستمون بود بخوریم؟

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ خصوصا در میان خانوما و واسه داشتن اندام متناسب همیشه دشواریای تغذیه ای هست که در بعضی از موارد می تونه به طور جدی، سلامت فرد رو به خطر بندازه. در بعضی از موارد «مشکلات اشتهایی» می تونن بسیار آسیب زننده و جبران ناپذیر باشن و در زمانی هم منتهی به مرگ شن.

در هر کدوم ساعت، یه آمریکایی بر اثر مشکلات مربوط به غذا خوردن جای خود رو از دست میده. دونستن اولین نشونه های این مشکل می تونه به شما کمک کنه تا از آسیبای فراوون این مریضی در امان بمونین.

در ادامه این نوشته شما رو با نشونه های اینجور اختلالی آشنا می کنیم. با ما همراه باشین:

ممکنه به صورت ژنتیکی به فردی به ارث رسیده باشه

در مورد مشکلات اشتهایی که بسیار هم عادی هستن نقش ژنتیک و اثرات اجتماعی بسیار موثر هستن. دکتر «بونی برنان» مسئول مرکز «ایتینگ ریکاوری» دنور در کلورادو در این باره میگه: “در مورد قضیه مشکلات اشتهایی، ژنتیک مثل اسحله ایه که ماشه اون همون عوامل محیطیه.”

ایشون ادامه میده: “نه حتما و همیشه اما در مورد اینجور اختلالاتی ژنتیک نقش بسیار مهمی رو اجرا می کنه.”

در تحقیق عملی انجام شده در سال ۲۰۱۱ میلادی، نشون داده شد که زنان سفیدپوست، بیشتر به اینجور اختلالی گرفتار می شن. البته پژوهشای بیشتری در این مورد لازمه و نژاد هم می تونه اثر داشته باشه با این حال و به گفته برنان این نوع مشکل در تموم جمعیتای جهان دیده می شه.

یه تغییر بزرگ در زندگی می تونه به مشکل اشتها برسه

شاید متوجه اون نباشین که این مشکل اشتهایی می تونه شروع یه جور مریضی خطرناک به نام «انورکسیا» یا «بی اشتهایی عصبی» باشه. افراد درگیر با این روند بیشتر با مشکلات روحی هم درگیرن و در برابر عوامل استرس آور و نگرانیایی در مورد اندازه و وزن هستن.

هم اینکه این مشکل در جواب به تغییرات دوران بلوغ هم در افراد اتفاق میفته.

تنها «آنورکسیا» نیس که می تونه کشنده باشه

آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی که یه جور رفتار ناجور تغذیه ای با بدن حساب می شه، فرد گرفتار اندازه کالری دریافتی خود رو بی اندازه کم می کنه تا بتونه به سوزوندن چربیا برسه.

در این مریضی پس از مصرف مواد غذایی، فرد گرفتار مبادرت به بالا آوردن هر چیزی که خورده می کنه تا بتونه تا اونجا که می تونه چربیا رو کاهش و وزن رو هم کم کنه. در این مریضی فرد فقط به خوردن غذاهای سالم فکر می کنه و هیچ کنترلی بر وضعیت غذا خوردن خود نداره.

همه نشونه هایی که در ادامه این نوشته برشمرده می شن می تونن زنگ خطری واسه فرد به حساب روند. این نشونه ها از قرار زیر هستن:

نشونه اول: تموم مدت به غذا فکر می کنین

به چند ساعت گذشته زندگی خود فکر کنین. وقتی که کار می کنین یا با دوستان تون زمان رو می گذرونین که افکاری از ذهن شما میگذره؟

برنان میگه، وقتی که غذا همیشه بخشی از افکار شما رو به خود مشغول کرده باشه، در راه ناسالمی قدم گذاشته اید. هرچقدر بیشتر درگیر افکار این چنینی باشین، نشونه های خاموش تری از مشکلات اشتهایی در شما هست.

این مطلب را هم بخوانید :
عوارض نخوابیدن در شب

اگه توجه کنین می فهمید که چقدر واسه این موضوع انرژی مصرف کردین. می تونین تموم این اندیشه ها رو با دکتر مطرح کنین و اون می تونه در این مورد به شما کمک کنه.

نشونه دوم: هر اندازه بیشتر در رژیم غذایی توفیق بدست بیارید اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنین

در میان موارد بررسی شده در مرکز «ایتینگ ریکاوری» نشون داده شد که بیشتر از اینکه افراد گرفتار به این مشکل به وضعیت جسمی و فیزیکی خود فکر کنن با روشای نادرست تغذیه واسه توجیه خود روی میارن و این روند بیشتر جنبه روانی داره.

در واقع افراد گرفتار با پیگیری روشای نادرست تغذیه اندازه استرس و اضطراب خود رو کاهش میدن و با این راه حل خود رو آروم می کنن.

نشونه سوم: از اینکه با یه جریان مهم و مهم درگیرین گریزان هستین

مهم نیس که زندگی شما واسه دیگرانی که اون رو در شبکه های اجتماعی دنبال می کنن چقدر قشنگتر به نظر برسه، اما بخشی از زندگی افراد، مواجه شدن با پایین و بالاهای زندگیه.

اینجور مشکلات اشتهایی ای ممکنه بر اثر از دست دادن یکی از افراد خونواده، یه تصادف یا حتی یه شکست عاطفی به وجود اومده باشه. به جای روی آوردن به رژیمای نادرست و مضر، هر چی سریع تر باید قدمایی رو واسه به دست گرفتن کنترل زندگی انجام بدین.

برنان در این مورد میگه، هر چی سریع تر باید مکان امنی رو واسه خود پیدا کنین که بتونین در مورد دردها، غما، نگرانیا، استرسا و چالشای زندگی خود با کسی حرف بزنین. با این کار به خود لطف بزرگی می کنین و از روی آوردن به اینجور مشکلات آسیب زنده ای جلوگیری به عمل میارید.

نشونه چهارم: از همه برچسبای مواد غذایی انتقاد می کنین

همیشه به دنبال این هستین که از اجناس فرآوری شده و شکر اضافه شده به موادی که برچسب روی اون رو می خونین دوری کنین. وقتی هم که به داخل سوپر یا فروشگاه می رید که خرید کنین همیشه نگران مواد تشکیل دهنده موجود در کالاهایی که خریداری می کنین هستین.

برنان تاکید می کنه که در مرکز «ایتینگ ریکاوری» همیشه بر سلامت بودن و تعادل موجود در مواد غذایی تاکید می شه چون که افراد گرفتار به آنورکسیا همیشه تلاش می کنن تا خیلی از مواد غذایی رو از فهرست موادی که مصرف می کنن حذف کنن.

برنان بر این موضوع هم تاکید داره که در زمان طولانی و با جا دادن تموم ترکیبات در رژیم غذایی خود می تونین روند سلامت و بدون آسیبی رو پی بگیرین.

نشونه پنجم: بیشتر از اندازه در مورد انتخاب مواد غذایی سختگیری می کنین

اگه در هر بار که با دوستای خود به رستوران می رید تا غذایی رو سفارش بدید، دچار مشکل میشین بهتره در این روند تغییری به وجود بیارید. هر اندازه سختگیری بیشتری در مورد انتخاب داشته باشین لذت کمتری میبرین.

در بعضی از موارد هم افراد اونقدر با این روند سختگیرانه برخورد می کنن که حتی غذای خود رو با خود به محل دیگری می برن و اینجوری بقیه شروع به انتقاد از اونا، خونواده و فرزندان شون می کنن.

این مطلب را هم بخوانید :
علائم اضطراب چیست؟

این وقتیه که شما نیاز به کمک گرفتن از یه متخصص تغذیه دارین تا بتونه تعادل مناسبی رو در رژیم غذایی تون به وجود آورد.

نشونه ششم: همیشه نگران وزن خود هستین

اگه تازگیا نگرانی شما در مورد وزن تون بیشتر از اندازه شده، به گفته برنان شاید دچار مشکل رابطه با وزن خود شده باشین. مثلا اگه تازگیا و مخفیانه بیشتر از اندازه خود رو وزن می کنین می تونه نشونه خاموشی از مشکلات اشتهایی در شما باشه.

وقتی که به این موضوع وسواس فراوون نشون بدید واسه اون عدد روی وزنه رو به عدد مورد نظر خودتون برسونین شاید روشای نادرست تغذیه ای رو پیش میگیرین.

نشونه هفتم: شاید واسه کاهش وزن از ملینایی هم استفاده کنین

این مواد ملین در زمانی واسه بعضی از مشکلات گوارشی تجویز می شن و این بدون معنا نیس که واسه کاهش وزن گزینه مناسبی باشن. قرصا و خوراکیای ملین بیشتر هم بوسیله آدمایی مصرف می شن که از دیدن وزن خود روی ترازو احساس خوبی ندارن.

برنان پیشنهاد می کنه به جای اینکه دائم روی وزنه برید و نگران وزن خود باشین به باشگاه یا داروخونه نزدیک منزل اونم تنها یه بار در هفته رفته و خود رو وزن کنین. به جای اینکه خودتون رو دائم با رفتن روی وزنه قضاوت کنین از یه متخصص و به روش درست این کار رو انجام بدین.

نشونه هشتم: وقتی غذا می خورید که دیگه تحمل گرسنگی شدنی نیس و دیگه هم نمی تونین دست از خوردن بکشین

آدمایی که با نشونه های اختلالاتی چون «آنورکسیا» درگیرن، چیزی نمی خورن و خیلی از خوراکیا رو حذف می کنن. آدمایی هم هستن که وقتی که شروع به خوردن می کنن نمی تونن دست از خوردن بکشن.

برنان میگه: “در مورد هممون پیش میاد که بعضی وقتا پرخوری کنیم اما اگه الگوهای نادرست غذایی دائم در حال ادامه پیدا کردنه، فرد کنترل خود رو بر خوردن از دست میده و این می تونه از نشونه های خاموش مشکلات اشتهایی باشه.

خیلی از افراد ممکنه از دوران کودکی از مواد غذایی پرشکر و پر از کربوهیدرات استفاده کرده باشن اما این روند خیلی راحت قابل برگشته. برنان میگه بهتره جایگزینایی چون دوش آب گرم، سونا، حیوانات خونگی یا ورزشای چون یوگا واسه ایجاد تغییراتی در سبک زندگی استفاده شه.

نشونه نهم: اگه ورزش یا فعالیت بدنی تون رو انجام ندین خودتون رو سرزنش می کنین

بسیار پیشنهاد شده که ۳ تا ۴ بار در هفته به انجام فعالیتای ورزشی مبادرت کنین. اما اگه یه روز و به هر دلیلی این کار رو انجام ندادید واسه تناسب اندام به سراغ رژیمای نادرست نرید.

برنان با تاکید بر این موضوع میگه که بعضی از افراد واسه لاغر شدن و کم کردن وزن در زمانایی که تمرینای ورزشی خود رو انجام نمی دن به رژیمای بسیار نادرست غذایی روی میارن.

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

اگه شمام در همین گروه هستین، باید به یه متخصص تغذیه یا روانشناس ورزش مراجعه کنین تا بتونین رژیم غذایی متعادلی رو پی گیری کنین.

نشونه دهم: از برنامه های نادرست غذایی شبکه های اجتماعی پیروی می کنین

برنان میگه از اونجایی که خیلی از برنامه های تناسب اندام و لاغری موجود در شبکه های اجتماعی پایه های علمی تایید شده ای ندارن و بیشتر جنبه های تبلیغی دارن، باید مراقب رژیمایی موجود در اونا باشین.

نشونه یازدهم: از خودتون خجالت می کشید

هیچوقت و هیچ وقت از خودتون، غذایی که می خورید و اندام تون خجالت نکشید. چون که بعضی وقتا کنار نیامدن با خودتون می تونه مشکلات جدی رو به دنبال داشته باشه.

برنان میگه: “تلاش کنین که با خودتون خوب برخورد کنین و از یه متخصص واسه ایجاد تعادل در زندگی و داشتن رابطه بهتر با خودتون کمک بگیرین.”

چیجوری اشتهای کاذب رو از بین ببریم؟

چیجوری کمتر غذا بخوریم؟

اشتها ما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *