رشته مدیریت-دانلود پایان نامه با موضوع رقابت در بازار

ن اقلام تأیید شده می‌توانند از مزایای مربوط به بازاریابی و ارتباطات به عمل آمده یونسکو و شرکای فرهنگی – هنری منطقه‌ای آن استفاده نمایند؛ به عنوان مثال چاپ و انتشار بروشور، کاتالوگ و برچسب محصول به زبان‌های مربوط از سوی یونسکو، به معرفی مطلوب آن‌ها و استفاده از فعالیت‌های بازاریابی منجر خواهد شد.
د) معرفی در سایت و مزیت تجارت الکترونیک

تمام اطلاعات مربوط به اقلام تأیید شده به همراه اطلاعات سازنده و تولیدکننده آن‌ها از طریق سایت دفترهای منطقه‌ای یونسکو جهت ایجاد ارتباط مستقیم خریداران و ارائه سفارش به آن‌ها در اختیار خریداران مشتاق قرار خواهد گرفت.
ه) آموزش و ظرفیت سازی:
یونسکو برای مساعدت به صنعتگرانی که موفق به اخذ مهراصالت شده‌اند، کارگاه‌های آموزشی طراحی، بازاریابی و شیوه‌های پشتیبانی- در سطوح ملی و منطقه‌ای- برگزار می‌کند.
و) حقوق مالکیت معنوی و حق کپی برداری
یونسکو به منظور ثبت آثار هنرمندان و صنعتگرانی که اقلام صنایع دستی آن‌ها مهر اصالت اخذ کرده‌اند، نزد سازمان جهانی مالکیت فکری اقدام خواهد نمود تا از این رهگذر حقوق معنوی صنایع دستی تأیید شده به نام سازنده آن‌ها ثبت شود (حاجی‌پور شوشتری، 1386، ص 159-160).

2-2-2-1-3. طرح کالا
ویژگی‌های فراگیری است که در ظاهر و کارکرد یک کالا بر حسب نیازهای مشتری، تاثیر می‌گذارد. مفهوم طرح و شکل ظاهری کالا را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت. طرح، مفهومی ‌است به مراتب وسیع‌تر از شکل ظاهری. شکل کالا فقط گویای ظاهر کالا است (کاتلر،۱۳۸۵،ص۳۲۰).

2-2-2-1-4. ویژگیهای کالا
مشخصاتی که وظیفه‌ی اصلی کالا را مشخص می‌کنند ویژگی‌های کالا نامیده می‌شود. یک کالا را می‌توان با ویژگی‌های مختلفی به بازار عرضه داشت .یک مدل کالاکه فاقد هرگونه ویژگی اضافی یا
فوق العاده باشد، نقطه آغاز تولید کالا محسوب می‌گردد. یک شرکت می‌تواند با افزودن بعضی از ویژگی‌ها، مدل‌های سطح بالاتری را ایجاد کند. این ویژگی‌ها، خود ابزار رقابتی بسیار مناسبی برای متمایز کردن کالای شرکت از کالاهای رقبا، بحساب می‌آیند (کاتلر و آرمسترانگ،۱۳۸۶،ص350-۳۴۷).

22-2-1-5. نام ونشان تجاری کالا
شاید بتوان گفت که با ارزش ترین مهارت حرفه‌ای بازاریابان قابلیت و توانایی آنها در ایجاد، حفظ، مراقبت و ارتقای نام تجاری است .نام تجاری می‌تواند یک نام، یک علامت تجاری، نشان و یا سمبل دیگری باشد. فروشنده براساس قانون علامت تجاری حق استفاده همیشگی از نام تجاری را در اختیار دارد. بدین ترتیب نامهای تجاری جدای از دارایی‌هایی نظیر مجوز بهر‌ه‌برداری، حق طبع و غیره، که دارای اعتبار زمانی می‌باشند. (کاتلر،۱۳۸۵، ص 483-482) اسامی‌ تجار می‌توانند ارزیابی
مصرف کننده را نسبت به کیفیت و ویژگیهای محصول تحت تأثیر قراردهند (کوهلی و لیوتزر ، 2000، ص 245).

2-2-2-1-6. بسته‌بندی کالا
بسته‌ بندی محصول عبارت است از هرگونه ظرف یا بسته‌ای که محصول در آن برای فروش به بازار عرضه می‌شودیا به وسیله آن اطلاعات لازم در مورد محصول به مصرف کنندگان منتقل می‌شود، معمولا اولین چیزی که مصرف کنندگان هنگام خرید مشاهده می‌کنند بسته بندی محصول است. بسته بندی محصول از عوامل پرهزینه و مهم استراتژی بازاریابی است.( روستا و همکاران، 1389، ص 242)
بسته‌بندی کالا کلیه فعالیت‌هایی است که شامل طراحی و تولید ظرف، پوشش و یا لفاف برای محصول می‌شود (اسماعیل پور،۱۳۸۰،ص۲۰۲). گاهی بسته بندی از محتوای داخل بسته نیز مهم‌تر است. بسته‌ بندی به محصولات ظاهری زیبا می‌بخشد، و موجب تقویت مارک تجاری آن می‌شود. بسته بندی محصول به مشتری می‌گوید که محصول چیست و چرا باید مشتری آن را خریداری کند (ونوس و همکاران،۱۳۸۰،ص۴۱(

2-2-2-1-6-1. ضرورت‌ های بسته بندی در صنایع دستی
بسته بندی محصولات، علی رغم هزینه‌های زیاد آن ضروری است، زیرا مزایای بسیاری برای
تولید کننده، خرده فروش، و مصرف کننده نهایی دارد. مزیت اصلی بسته بندی اطلاعاتی است که به مصرف کننده منتقل می‌کند؛ بسته بندی اغلب در سهولت کاربرد، نقل و انتقال حفاظت و انبار کردن محصول کاربرد دارد. (روستا و همکاران، 1390، 242)
یکی از مشکلات مهم بر سرراه محصولات صادراتی کشورمان در سالهای اخیر عدم برخورداری از
بسته بندی مناسب در بازارهای داخلی و جهانی می‌باشد. این موضوع اگرچه در بسیاری از محصولات صادراتی مانند پسته، زعفران و غیره به علت تقاضاهای بازارهای مقصد و مسائل بهداشتی این اقلام شکل مناسبتری نسبت به گذشته به خود گرفته است ولی در محصولات صنایع دستی که نمونه آشکار میراث فرهنگی این مرز و بوم به شمار می‌آیند هنوز بسته بندی مقوله ای است غریب که همت همگان را می‌طلبد تا بتوان جامه‌ای نو در خورشان این اقلام به یادگار مانده از نیاکانمان بر تن آنها پوشاند.
بسته بندی حلقه رابط محصول و خریدار است. اولین عنصر بصری که با خریدار یک محصول ارتباط برقرار می‌کند رنگ و فرم بسته بندی آن است. خیلی از دوست داران اقلام صنایع دستی به نیت خرید محصول خاصی وارد فروشگاه نمی‌شوند و اگر در این میان کالایی با عنصر جاذبی به نام بسته بندی بتواند به سلیقه زیبایی شناسی ایشان پاسخ دهد و با اطلاعاتی که از محصول در اختیار خریدار داخلی و خارجی قرار می‌دهد مانند شناسنامه محصول و برند می‌تواند به عامل مهمی‌ در خرید محصول تبدیل گردد. اقلام صنایع دستی معمولا به قصد هدیه دادن خریداری می‌شوند نه به قصد مصرف شخصی و یکی از عناصر اصلی اهداء یک کالا داشتن بسته بندی مناسب می‌باشد. تمامی‌خریدان داخلی و به ویژه مصرف کنندگانی که شناخت کافی از محصول کشور هدف ندارند چه شامل توریستی که وارد کشور می‌گردد یا بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های صنایع دستی خارج از کشور زمانی حاضرند مبلغی را برای خرید یک محصول فرهنگی نسبتا پربها بپردازند که نسبت به محصول مورد نظر شناخت حاصل نمایند که تمامی‌ این موارد می‌تواند با شناخت سلایق و علایق فرهنگی کشور مقصد و با فراهم نمودن بسته بندی مناسب تحقق یابد.

2-2-2-1-6-2. دلایل عدم وجود بسته بندی در صنایع دستی
با مقایسه‌ای اندک بین کیفیت پائین عرضه صنایع دستی با کیفیت نسبتاً مناسب عرضه محصولاتی مانند مواد غذایی و محصولات بهداشتی از سویی و ماهیت فرهنگی و بومی ‌محصولات صنایع دستی و لزوم تشخص بخشی و هویت سازی به این گونه محصولات از سوی دیگر، نیاز به
بسته بندی در این محصولات بیش از پیش آشکار می‌شود. نیاز مادر تمام ابتکارات بشر در طول تاریخ بوده است. آیا در این محصولات نیاز به این مورد احساس نشده است یا عوامل دیگری هم دخالت دارند. این یک آسیب شناسی است برای دستیابی به راه حل سازنده در آینده تا بتوان با بهره گیری از هنر- تکنولوژی بسته بندی جامه‌‌ای نو بر تن هنر – صنعت صنایع دستی نشاند. در مجموع عواملتاثیر گذار بر عدم وجود بسته بندی در صنایع دستی کشورمان را می‌توان در موراد زیرخلاصه کرد:
1- ماهیت تولید سنتی این محصولات که تفکر اشتباه عرضه سنتی را به همراه دارد.
2- عدم احساس نیاز از سوی تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی و رضایت و عادت به وضع موجود.
3- تنوع سایز و اندازه در رشته ها و محصولات صنایع دستی و نبود استاندارد محصول.
4- نبود توقع خرید محصولات صنایع دستی همراه با بسته بندی مناسب در خریداران این محصولات.
5- تفکر غلط هزینه بر بودن بسته بندی و نبود بینش تبلیغاتی و آگاهای از مزایایی بسته بندی در تولیدکنندگان و فروشندگان صنایع دستی.
6- وضعیت موجود فروش صنایع دستی از نظر بازار در بعضی از رشته ها و محصولات .
7- نبود قوانین الزام آور فروش، عرضه و صادرات محصولات صنایع دستی جهت رقابت در بازارهای داخلی و خارجی.
8- عدم فرهنگ سازی و برنامه‌های ترویج و تشویق از سوی نهادهای اجرایی .
9- نبود برنامه‌های حمایتی جهت ایجاد و گسترش بسته بندی در تولیدات صنایع دستی.
10- کمبود متخصص و عدم دسترسی تولیدکنندگان صنایع دستی به طراحان و تولیدکنندگان حرفه ای بسته بندی.
11- مبهم بودن موضوع بسته بندی در این محصولات و نبود متولی اصلی در این بخش (رحمانی، 1392، ص 27)

2-2-2-1-6-3. الزامات طراحی و تولید بسته بندی صنایع دستی
جهت شروع کار عملی در این بخش نیاز به داشتن اطلاعات و خلاقیت در سه بخش است:

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

الف) آگاهی نسبی از محصولات صنایع دستی کشورمان که در قالب 14 گروه و 250 رشته تعریف
شده اند. در یک تقسم بندی با رویکرد ایجاد بسته بندی می‌توان آنها را به سه دسته آسیب پذیر درجه یک (محصولات گروه سفال، سرامیک و شیشه)، آسیب پذیر درجه دو (محصولات گروه چوبی، فلزی،سنگی، چرمی، دریایی و صنایع مستظرفه) و آسیب پذیر درجه سه (محصولات گروه بافته‌های داری و زیر اندازها، نساجی سنتی، رودوزی های سنتی، پوشاک سنتی،چاپ های سنتی) که به طورکلی می‌توان تاشدنی نامید، تقسیم نمود.
ب) برخورداری از دانش و خلاقیت طراحی و تولید بسته بندی به طور عام
بنابراین می‌توان این الزامات را در این موارد خلاصه نمود:
1- فرم بسته بندی: محصول تعیین کننده فرم است. این همان عاملی است که بیشترین اشتباهات و سخت گرفتن‌ها در مورد آن صورت می‌گیرد. اصلا بیایید به مکعب مستطیل فکر کنیم بعد هر تغییری خواستیم در فرم آن ایجاد کنیم. خلاقیت در طراحی نباید منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید
بسته بندی و طولانی شدن و سخت شدن پروسه تولید گردد. در واقع فرم تابع عملکرد است. فرم
بسته بندی کارکرد و ابعاد و اندازه آن را نیز تعیین می‌کند و تعبیه دسته مناسب در صورت لزوم، سهولت در باز و بسته شدن، ایستایی و عدم جدا شدن دو بخش بسته در صورت کشویی بودن آن از جمله مواردی است که در طراحی فرم بسته بندی باید درنظر گرفته شود. یکی از مزیت ها و
ویژگی هایی که بسته بندی صنایع دستی باید از آن برخوردار باشد ترانسپارنت یا شفاف بودن قسمتی ازآن است تا بتواند تا حدی که از استحکام آن نکاهد محصول داخل آن را نمایش دهد (وجود پنجره در بسته بندی).
2- گرافیک بسته بندی: گرافیک شامل رنگ، نقوش و تمام نوشته جاتی است که در بسته بندی هایی چاپی بر روی بسته می‌نشیند و شامل موارد زیر میباشد:
رنگ: اثرگذارترین عنصر جاذب بسته بندی از نظر بصری و در دید اول رنگ آن است. رنگ باید در
بسته بندی صنایع دستی در عین جذاب و زیبا بودن با هویت محصول فرهنگی داخل آن تناسب داشته و رنگ نوشته جات و دیگر عناصر باید در رنگ حاکم بسته خود را نشان دهد. توجه به رنگ مورد پسند فرهنگ کشورهای مقصد صادرات صنایع دستی حائز اهمیت می‌باشد.
شناسنامه: شناسنامه محصول بسته بندی شده عامل بسیار مهمی‌است که در شناساندن و در نهایت خرید محصول به ویژه توسط توریست و خریداران خارج از کشور نقش حیاتی ایفا می‌کند. مواردی همچون سابقه و تاریخچه تولید محصول در منطقه، مواد اولیه، روش تولید و غیره در شناساندن محصول به خریداران موثر است (به زبان کشور مبداء و مقصد فروش و صادرات کلاهای صنایع دستی).
نقش: بکارگیری نقوش سنتی و ملی ما مانند اسلیمی، بته جقه، ختایی و غیره به صورت محو یا نمایان یکی از راهکارهای نشان دهنده محصول فرهنگی محتوی درون است. نقوش محلی هر استان نیز می‌تواند در کنار این نقوش و یا به صورت مستقل بکار گرفته شود.
المان تاریخی، طبیعی و فرهنگی : این عناصر نشان دهنده سابقه ذهنی از هر استان است که می‌تواند به عنوان سفیر در شناسایی استان به کل دنیا موثر واقع شوند. به طور مثال گنبد سلطانیه نماد تاریخی استان زنجان، بلوط نماد طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد و چادرهای عشایر، آداب و رسوم و پوشش آنها نماد فرهنگی استان های عشایر خیز.
نشان تجاری : نشان تجاری یا برند می‌تواند برای معرفی تولید کننده، شرکت ها و غیره که بسته را سفارش می‌دهند برای نمایش هویت آنها بر روی بسته بندی نشانده شود. این مورد انگیزه‌ایی است تا کیفیت محصولات صنایع دستی تداوم داشته باشد. بسته بندی محلی است برای حضور و ظهور برند.
نماد: در بین شهرهای ایران تنها اصفهان دارای نماد است. برج قوس (آذرماه) نماد اصفهان است. این نگاره تاریخی نقش تصویر فرد تیراندازی را با سر انسان و تنه ببر یا شیر و دم اژدها نشان می‌دهد.
الزامات فروش: یکی از مواردی که ضرورت ایجاد بسته بندی را در زمان حال و آینده ثابت می‌کند الزامات فروش کالاست.درج ایران کد، شماره ثبت، بارکد و… مواردی از این دست می‌باشند. این امر زمانی محقق می‌گردد که محصولات صنایع دستی دارای بسته بندی باشند. این موارد به صورت گرافیکی بر روی بدنه بسته بندی چاپ می‌شود.
علائم هشداردهنده: علائم هشدار دهنده در بسته‌های استاندارد به صورت گرافیکی و توسط طراح و شرکت هایی که در چاپ و تولید بسته بندی فعالیت دارند لحاظ میگردد. در محصولات صنایع دستی به ویژه سفال و سرامیک و دیگر اقلام شکستنی این علائم نشان دهنده محتوی و ویژگی این محصولات می‌باشند. شکستنی بودن، دوری از حرارت و رطوبت و نیز توجه به مسائل بازیافت و زیست محیطی
نمونه ای از این علائم می‌باشد. طراحی و چاپ این علائم بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است.
3- نوع محصول: نوع محصول تعیین کننده تمام ویژگی های نام برده در طراحی و تولید بسته بندی می‌باشد. به طور مثال گلیم یک محصول فراگیر می‌باشد که تقریبا تمامی ‌استان ها از آن برخوردار می‌باشند و تولید کنندگان بسته بندی با توجه قابلیت تا خوردن، سهولیت بسته بندی و با ارزش بودن زیراندازها و دست بافته ها می‌توانند برای شروع این محصولات را هدف طراحی و تولید قرار دهند. در یک تقسیم بندی و با توجه به میزان و معیار آسیب پذیری محصولات صنایع دستی می‌توان آنها را به سه گروه آسیب پذیر درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم نمود. به طور مثال محصولات سفال و سرامیک و شیشه در گروه یک، محصولات سنگی و چرمی‌ در گروه دو و دست بافته‌ های داری و زیراندازها در گروه سه قرار می‌گیرند.
4- مواد اولیه: در حال حاضر رویکرد ایجاد و گسترش بسته بندی در دو بخش1) بسته بندی صنعتی 2) بسته بندی سنتی متمرکز گردیده است. در بسته بندی صنعتی مواد اولیه‌ایی همچون مقوا، کارتن و غیره با هدف تولید انبوه، تحمل و حفظ محتوی بسته و با قیمت مناسب توسط شرکت تولیدی تعریف می‌گردد. در بسته بندی سنتی که توسط هنرمندی که برای کالای خود یا دیگری به صورت دست ساز بسته بندی تولید می‌کند، مواد اولیه شامل مواد اولیه محصولات صنایع دستی از قبیل حصیر، پارچه ها، دست بافته‌های سنتی و مواد بومی‌استان و منطقه می‌باشد.
5-وزن محصول: وزن محصول با مواد اولیه و طراحی فرم محصولات صنایع دستی ارتباط مستقیم دارد. در محصولاتی مانند ظروف سنگی و یا سفالی بایستی طراح و تولید کننده جهت افزایش مقاومت بسته ها به مواد اولیه آن توجه ویژه نماید.
6- تولید انبوه: در نظر گرفتن قابلیت تولید انبوه در طراحی بسته بندی صنایع دستی بسیار با اهمیت است. متاسفانه کارهای صورت گرفته اخیر در همین جا متوقف شده و به تولید انبوه نرسیده است. داشتن قابلیت تولید انبوه در بسته بندی محصولات صنایع دستی با در نظر گرفتن امکانات ساخت، مواد اولیه با قیمت مناسب، و دورریز کم و زمان تولید پائین می‌تواند در نهایت به کاهش قیمت بسته بندی‌ها منجر گردد.
7- ضربه‌گیرها: به ویژه در محصولات شکستنی مانند سفال، سرامیک و شیشه ضربه گیرها باید حتما در بسته بندی در نظر گرفته شوند تا بسته بندی مهمترین وظیفه خود در این کالاها یعنی حفاظت را انجام دهد. این ضربه گیرها از اجناس فوم، مقوا و … در اندازه‌های مختلف توسط شرکت های تولید کننده
بسته بندی های صنعتی بکار گرفته می‌شود.
8- انبارداری: یکی از مسائلی که فروشگاه‌ های صنایع دستی در خصوص بسته بندی با آن روبرو هستند فضایی است که این بسته ها در فروشگاه یا انبار اشغال می‌کنند. اگر در طراحی و تولید این بسته‌ ها تمهیدی اندیشیده شود که قبل از اینکه کالایی در هنگام فروش داخل آن قرار گیرد تا شود و روی هم قرار گیرد می‌تواند در انبارداری بسته بندی‌ها سهولت ایجاد کند.
یکی از وظایف

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *