در مورد : اجزای بانکداری الکترونیک در ایران:

کارتای اعتباری و بدهی: حالا بیشتر از ۲/۸ میلیون کارت ازسوی بانکهای تجاری صادر شده.

کارتای غیر بانکی: بعضی موسسات غیربانکی مبادرت به منتشر کردن کارتای خرید مانند ثمین و سایپا کارت کرده ان.

ب- شبکه شتاب

این یه شبکه Online ملیه و خدمات مربوط به کارتای بدهی رو انجام می دهد و کارتای بدهی داخلی رو بین بانکا تسویه می کنه.

ج- سیستم تسویه بین بانکی مبادلات ارزی
این سیستم با بهره گرفتن از سوئیفت روی خط بین شعبه مرکزی بانکهای تجاری عمل می کنه و بانک مرکزی نقش تسویه کننده رو رو دوش داره.

د- شبکه سوئیچ عملیات خرد بانکی و بین بانکی

این سیستم ازطریق ATM درحال حاضربین شعب مرکزی دو بانک تجاری به صورت آزمایشی در حال اجرا هستش.

و- شبکه مرکزی سوئیفت(SWIFT).

سوئیفت یه انجمن تعاونی غیرانتفاعیه که درماه می ۱۹۷۳میلادی به وسیله ۲۳۹ بانک ازپانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی شد و هدف از اون جایگزینی روشای ارتباطی غیر استاندارد کاغذی و یا از راه تلکس درسطح بین الملل با یه روش استاندارد شده جهانی بود.ایران ازسال ۱۳۷۱ به عضویت سوئیفت درآمد و درسال ۱۳۷۲ به این شبکه وصل گردید. بانک مرکزی و بقیه بانکهای ایران از این شبکه استفاده می کنن و شتاب رو به عنوان بخشی ازآن اجرا میکنه. از دیگر اجزاء بانکداری الکترونیک ایران میشه به همراه بانک، دستگاه های خودپرداز، شعب مکانیزه، PinPad، [۱]Pos، کارتهای هوشمند، تلفن بانک و فاکس بانک و چیزای دیگه ای به جز اینا اشاره کرد. (ماهنامه تدبیر، ۱۳۸۳)

 

 

 

 

 

بخش دوم:       موبایل بانک (Mobile banking )

موبایل

تعریف Mobile banking

بانکداری همراه رو میشه این جور تعریف کرد: انجام هرگونه عملیات مالی، بانکی و اعتباری به وسیله گوشی موبایل که واسطه اون بانک یا مؤسسه مالی واعتباری باشه.(کهزادی ۱۳۸۲). یا به کار گیری فناوری گوشی موبایل در میدون بانکداری رو موبایل بانک می گن.یعنی مشتری بانک به صورت ۲۴ ساعته و همه روزه و با امنیت بالا میتونه بانک رو در هر کجا که می خواد به همراه داشته باشه و بخشی از عملیات بانکی خود رو از راه دور انجام بده.(بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی اقتصاد نوین، ۱۳۸۷)

اقتصاد

چه احتیاجی به به کار گیری موبایل بانکه؟

۱- رشد روز افزون جمعیت،شلوغی شهرها،صفا طولانی بانکا،خستگی و عصبانیت رو میشه به عنوان یکی از دلایل اجتماعی حرکت به طرف به کار گیری این فناوری جدید در نظر گرفت.

عصبانی

۲- نبود دسترسی بانکا در تموم شرایط. به طور مثال تصور کنین وارد شهری شدین که نه دستگاه خودپرداز داره و شعبه ای از بانکی که شما در اون حساب دارین،شما کافیه با یه پیام کوتاه عملیات بانکی خود رو خیلی راحت انجام بدین.

۳- افزایش تبادلات بانکی و نیاز به مراجعه زیاد در طول ماه به شعبه بانک.

 

۴- حذف جا و زمان در انجام عملیات بانکی.

(بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی ۱۳۸۷).

 

 

نظر محقق:

کاهش هزینه حمل و نقل و هم اینکه صرفه جویی وقتی، با در نظر گرفتن مشغله های فراوون زندگی، یکی از دلایل روی آوردن به به کار گیری سیستم موبایل بانکه. که از این دید سریع ترین سیستم واسه انجام عملیات بانکیه. موبایل به عنوان یه وسیله لازم چون در پیش بیشتر مردم هست، امکان دسترسی به بانکا رو  به شکل شبونه روز واسه انجام امور بانکی جفت و جور میاورد. و هم سهولت دسترسی به بانکا رو افزایش می ده.

به چه دلیل گوشی موبایل؟

حالا که نیازمند به فناوری جدید هستیم کدوم فناوری، بهترین راه حل واسه ما میشه؟ شک نداشته باشین جواب تلفن همراه س. اما سوال دیگری که پیش میاد اینه که اینترنت خدمات بسیار گسترده تری رو نمی تونه ارائه دهد و تواناییای بالاتری نداره،پس به چه دلیل اینترنت نه؟ واسه داشتن راه حل ساده و بدون پیچیدگی، به کار گیری گوشی موبایل بهتره.نبود دسترسی دائم به اینترنت و تحقق عمومیت پیدا کردن گوشی موبایل در آینده ای نزدیک، نشون می ده که بهترین و قابل دسترس ترین وسیله واسه انجام امور بانکی تلفن همراه س. گوشی موبایل امروز به زندگی مردم بسیار نزدیک تر از اینترنته و در آینده هم اگه قرار باشه مردم همیشه به اینترنت وصل باشن بازم از راه تلفنای همراه میشه. از طرف دیگه، به کار گیری خدمات موبایل بانک، امنیت بیشتری نسبت به خدمات اینترنتی داره. یکی از موسسات مالی ارائه دهنده مدل گسترده بانکداری با گوشی موبایل در جهان، نظرخواهی در مورد چهار ملاک قیمت، امنیت، سهولت و سرعت در بین کاربران خود و آدمایی که با این فناوری آشنا بودن انجام داده که یافته های قابل توجه زیر رو به دست آورده:

راه حل

۷۰درصد فکر می کنند که این خدمات ارزانتره و ۹۰درصد هم فکر می کنند که این خدمات گران نیس.۶۹ درصد فکر می کنند این خدمات امن تره.۶۸ درصد فکر می کنند به کار گیری این خدمات راحت تره.۶۸ درصد فکر می کنند این خدمات سریع تره. با در نظر گرفتن چیزی که گفته شد به نظر میرسه الان بهترین راه حل واسه بهبود امر بانکداری الکترونیکی به کار گیری فناوری موبایل بانک باشه. (بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی اقتصاد نوین ۱۳۸۷)

 

نظر محقق:

در جواب به این سوال میشه گفت گوشی موبایل به دلیل توانایی حمل آسون، امنیت بیشتر، نبود نیاز به حمل کارت بانکی، تسریع انتقال پول، دسترسی سریع، هزینه کم و امکان به کار گیری اون در هر جا و زمان و به شکل شبونه روز بهترین روش واسه انجام امور بانکیه.

به کار گیری موبایل بانک از امنیت کافی برخورداره؟

سیستم موبایل بانک با تکیه بر معماری امنیت بسیار مدرن، قادر به حفاظت از خود در برابر تهدیدهای جانبی مثل دزدیده شدن رمز و اطلاعات ارسالی محرمانه س. به این صورت که رمز کاربری و یا اطلاعات در هر ارسال رمزنگاری دوباره شده و پس از هر بار به کار گیری برنامه، سابقه اطلاعات مشتری از روی گوشی و بانک اطلاعاتی در رابطه پاک می شه. فناوری امنیتی به کار برده شده در این مورد قرارداد امنیتی sslه، که الان مورد استفاده و تایید خیلی از بانکای معتبر دنیاس. (خاص نامه داخلی مسئولان نظام بانکی، ۱۳۸۷)

نظر محقق:

با در نظر گرفتن وجود هکرهای فراوون در فضای اینترنت و احتمال سوء به کار گیری حسابا و عملیات بانکی، سیستم موبایل بانک بواسطه نبود حضور هکرهای اینترنتی امنیت بیشتری رو داره. هم اینکه با در نظر گرفتن تجربه کشورای پیشرفته پروتکلای امنیتی موبایل بانک هم امنیت لازم و استاندارد رو دارا هستن.

 

 

 

 

روشای اجرا بانکداری گوشی موبایل:

کلا چهار روش اصلی جهت اجرا خدمات بانکداری با گوشی موبایل هست که به فراخور وضعیت بستر مخابراتی شبکه گوشی موبایل قابل اجرا و اجرا هستن:

– روش اول:

سرویس دهی روی بستر پیام کوتاه

– روش دوم:

سرویس دهی روی بستر سرویس دیتا(به کار گیری سرویسwap)

– روش سوم:

سرویس دهی روی بستر پیام کوتاه و بستر امن شده سرویسای IVR یا سرویسای دیتا یا روی سرویسUSSD

– روش چهارم:

سرویس دهی روی بستر اپراتور و سیم کارتا (با به کار گیری سرویس دیتا، SMS و سرویس USSD).(بولتن داخلی بانکداری الکترونیکی اقتصاد نوین ۱۳۸۷)

[۱] . PinPad، Pos

[۲] . Mobile banking

علمی