دانلود پایان نامه مدیریت در مورد و

پیامبر6 به مدینه اشاره داشت. ایشان پس از عقد اُخوت میان مهاجران و انصار یا قبل از آن در صدد برآمد تا با انعقاد پیمانی در میان گروه‌های مختلف مردم مدینه، مسئولیت امنیت و محافظت از شهر را وظیفه همه شهروندان و ساکنان مدینه قرار دهد. «ابن هشام» متن این پیمان را چنین آورده است:

« بسم اللَّه الرحمن الرحیم، هذا کتاب من محمد النبیّ 6، بین المؤمنین و المسلمین من قریش و یثرب، و من تبعهم، فلحق بهم، و جاهد معهم، إنهم أمه واحده من دون الناس‏…..»

2-1-1-3. اجرای حدود و مجازات‌های شرعی
(هُوَ الَّذی أَخْرَجَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مِنْ دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ یَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ فی‏ قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ)
«اوست کسى که، از میان اهل کتاب کسانى را که کفر ورزیدند در نخستین اخراج [از مدینه‏] بیرون کرد. گمان نمى‏کردید که بیرون روند و خودشان گمان داشتند که دژهایشان در برابر خدا مانع آنها خواهد بود، و [لى‏] خدا از آنجایى که تصوّر نمى‏کردند بر آنان درآمد و در دلهایشان بیم افکند، [به طورى که‏] خود به دست خود و دست مؤمنان خانه‏هاى خود را خراب مى‏کردند. پس اى دیده‏وران، عبرت گیرید.»
اصولاً در دین اسلام نخستین برخورد با دشمنان گفتگوی مسالمت آمیز و سپس (در صورت نپذیرفتن و ایجاد فتنه در بین مسلمانان) علاوه بر جنگ و نیروی نظامی و در نهایت تبعید به منظور قطع ارتباط آنها با سزرمینهای اسلامی و جلوگیری از فتنه انگیزی‌های آنان است.
ما دراین قسمت به بحث تبعید به عنوان یکی از حدود و مجازات های شرعی اشاره می‌کنیم.
برای مثال می‌توان به تبعید (بنی قینقاع) از مدینه به شام اشاره کرد که از موارد مهم در تاریخ اسلام به شمار می‌رود؛ که در تحولات جامعه اسلامی (به ویژه فتنه‌های پس از بعثت) نباید از پیامدهای آن غافل بود. مسئله قابل توجه در این روایت تاریخی، جدیّت و قاطعیت پیامبر اکرم 6 است که در این مورد اجرا شد.
داستان از این قرار است که بعد از محاصره این قبیله یهودی، پیامبر 6 با این گروه اتمام حجت کرده و بعد از مدتی به اسارت آنان ختم می‌شود که البته شخصی به نام (عبدالله اُبَی) اصرار بر آزادی اُسرای این قبیله داشت که پیامبر 6 در خواست او را ابتدا با نثار لعنت بر آنان و در نهایت فرمان آزادی آنان را به شرط ترک مدینه قبول کردند. (عباده بن صامت کسی که در این جریان مصلحت جامعه را فدای تعلقات عاطفی و سیاسی کرد) وقتی خشم و قاطعیت پیامبر اکرم 6 را در این مورد دید، پیوند خود با آن خشم زدگان را از یاد برد؛ چنانکه گویا آنان را نمی‌شناخت. او بی هیچ مجامله و ملاحظه پیامبر 6 را مخاطب ساخت و گفت: ای پیامبر خدا، من برآنم که پیوند خود با خدا، پیامبرش و مؤمنان پاس دارم و آشکارا از پیوند و پیمان این کافران بیزاری خویش را اعلام می‌کنم.
بر حسب روایتی از ولید- یکی از نوادگان عباده – شأن نزول آیه‌هایی از سوره مائده را که در آن از ولایت یهود و نصاری به مؤمنان هشداری داده است و از هرگونه سازش- بر پایه محاسبه‌های سیاسی – انتقاد شده است، در این روایت تاریخی باید جستجو کرد.
2-1-1-4. نیروی نظامی
یکی از ابزارهای مدیریتی پیامبر6 در عرصه فرهنگی استفاده از تمامی نیرو و توان نظامی مسلمانان در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی- اسلامی و همچنین دفاع در برابر دشمنان به شمار می‌رود. این مقوله به دو جهت می‌تواند مورد توجه قرارگیرد: یکی اینکه، مشاهده توان نظامی نیروهای اسلامی موجب ارتقاء روحیه مسلمانان و افزایش توان مقاومتی آنها در برابر دشمن و همچنین موجب نهادینه شدن فرهنگ مقاومت اسلامی در بین مسلمانان می‌شود و دیگری عاملی هشداردهنده و به عبارتی نیرویی بازدارنده در برابر دشمنان به حساب می‌آید و علاوه برآن موجب می‌شود تا با ارائه و به رخ کشیدن توان نظامی مسلمانان در برابر دشمن اهداف فرهنگی اسلام در سرزمین‌های دیگر به پیش برود.
با این مقدمه در ذیل به برخی از نمونه‌های مدیریتی پیامبر6 در این حوزه اشاره می‌شود:
ابن هشام می‌گوید: پیامبر 6 تا پیش از بیعت عقبه، مأذون به جنگ و اقدامات دفاعی نبود و اجازه خون‌ریزی به او داده نشده بود بلکه تنها مأمور به دعوت مردم و تحمل آزار و شکنجه از سوی آنان و گذشت و بردباری در برابر آن گروه نادان بود. قریش پیروان آن حضرت را مضمحل نمودند تا آنجا که عدّه‌ای در اثر شکنجه از اسلام دست برداشتند و گروهی نیز تبعید شدند؛ بنابراین مسلمانان در یکی از حالت‌های زیر قرار داشتند: یا به اجبار به ارتداد کشیده شدند و یا در شکنجه به سر می‌بردند و یا از وطن خویش آواره شدند، به کشور یا شهرهای دیگر پراکنده شدند، گروهی نیز به حبشه و افرادی نیز به مدینه و یا جاهای دیگر متواری شدند. هنگامی که قریش از پذیرش اسلام سر باز زدند و نعمت الهی را که به آنان روی آورده بود، کفران نموده، پیامبر 6 اجازه داد با کسانی که به آنان ظلم نموده‌اند و بر ضد آنان طغیان نموده‌اند، جنگ نماید. اولین آیه‌ای که درباره جواز جنگ با دشمنان نازل شده است، آیه (39تا41) سوره حج است، که می‌فرماید:
( أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ “الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ بِغَیْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ یَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ “الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْک َرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ)‏
« به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده، رخصت [جهاد] داده شده است، چرا که مورد ظلم قرار گرفته‏اند، و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست”همان کسانى که بناحق از خانه‏هایشان بیرون رانده شدند. [آنها گناهى نداشتند] جز اینکه مى‏گفتند: «پروردگار ما خداست» و اگر خدا بعضى از مردم را با بعض دیگر دفع نمى‏کرد، صومعه‏ها و کلیساها و کنیسه‏ها و مساجدى که نام خدا در آنها بسیار برده مى‏شود، سخت ویران مى‏شد، و قطعاً خدا به کسى که [دین‏] او را یارى مى‏کند، یارى مى‏دهد، چرا که خدا سخت نیرومند شکست‏ناپذیر است”همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم، نماز برپا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و به کارهاى پسندیده وامى‏دارند، و از کارهاى ناپسند باز مى‏دارند، و فرجام همه کارها از آنِ خداست.»
بنابراین مانورهای نظامی پیامبر و انعقاد پیمان نظامی با غیر مسلمانان از مردم مدینه و احیاناً تهدید کاروان تجاری آنان و …. کاملاً امری طبیعی و در قالب دفاعی بوده است.
جهاد به معنای عام، وسیله‌ای است در طریق دعوت، چه با حالت تدافعی که پاسخ دادن به دشمن و برداشتن سَد و رفع مانع از مسیر خداست و چه جهاد ابتدائی که حرکتی است برای رها سازی انسان‌های مستضعف از سلطه کفر و جور. در این مورد چند آیه وارد شده است:
( وَ قاتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ الَّذینَ یُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لایُحِبُّ الْمُعْتَدین)
«و در راه خدا، با کسانى که با شما مى‏جنگند، بجنگید، و [لى‏] از اندازه درنگذرید، زیرا خداوند تجاوزکاران را دوست نمى‏دارد.»
( إِنَّ عِدَّهَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فی‏ کِتابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَهٌ حُرُمٌ ذلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلا تَظْلِمُوا فیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ وَ قاتِلُوا الْمُشْرِکینَ کَافَّهً کَمایُقاتِلُونَکُمْ کَافَّهً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقین‏)
« در حقیقت، شماره ماه‏ها نزد خدا، از روزى که آسمانها و زمین را آفریده، در کتاب [علمِ‏] خدا، دوازده ماه است از این [دوازده ماه‏]، چهار ماه، [ماهِ‏] حرام است. این است آیین استوار، پس در این [چهار ماه‏] بر خود ستم مکنید، و همگى با مشرکان بجنگید، چنان که آنان همگى با شما مى‏جنگند، و بدانید که خدا با پرهیزگاران است.»
و آیات دیگری مانند:(توبه 12، توبه 29، انفال 39).
برای مثال «ابن عباس» می‌گوید: پیامبر خدا 6 با جمعیتی نبرد نکرد تا آنان را به اسلام دعوت فرمودند.
2-1-2. ابزارهای ارتباطی

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

منظور از این ابزارها، ابزارهایی است که به وسیله آن حکومت با مردم ارتباط برقرار می‌کند تا بدین وسیله فرهنگ اسلامی در جامعه منتشر شود. برخی از این موارد عبارت‌اند از:
2-1-2-1. دیدارهای مردمی
از جمله ابزارهای تبلیغی و کارآمد در حوزه مدیریت فرهنگی که تأثیر بسزایی در افکار عمومی دارد برگزاری دیدارها و ارتباطات مردمی با حاکم اسلامی و انتقال معارف غنی اسلامی به آنها است.
به عنوان مثال: از جمله افراد و گروههایی که وسیله انتقال پیام اسلام به دیگران شدند، هیئت‌هایی به نمایندگی عرب بودند که از اطراف و اکناف عازم مدینه شده و به دیدار پیامبر 6 می‌شتافتند تا ضمن کسب اطلاع از آیین جدید، خبری برای قبیله خود ببرند. رسول خدا 6 ضمن تماس با اینان محتوای دعوت جدید را مطرح می‌ساختند و از آنان می‌خواستند که حاضرین به غائبین برسانند و این سخن از آن حضرت است:
« لِیُبْلِغِ الشَّاهِدُ مِنْکُمُ الْغَائِبَ وَ أَبْلِغُونِی حَاجَهَ مَنْ لَایَقْدِرُ عَلَى إِبْلَاغِ حَاجَتِه‏.»
این سخن بیان کننده ارتباط مردمی از طریق افراد است که پیامبر اکرم 6 کاملاً از اثر گذاری و کارآمدی آن با خبر بودند.
2-1-2-2. ابزارهای تبلیغی
قرآن کریم همه انبیاء را دارای شأن تبلیغی و در نتیجه همه ادیان را تبلیغی می‌داند و تمام پیامبران را حامل پیامهایی معرفی می‌کند که باید آنها را به مردم برسانند و هر یک از آنان نیز پیروانی داشتند که در همه امور از جمله تبلیغ دین از آنان پیروی می‌کرده اند. بنابراین تبلیغ جزو اصول و مبانی دعوت و خصوصاً مدیریت جامعه بوده و فرهنگ اسلام را به گوش هر انسان آزاده‌ای می‌رساند. در دیدگاه قرآن همه انبیاء و رسولان و به خصوص پیامبر اکرم 6 دارای شأن و وظیفه تبلیغی می‌باشد. از جمله ابزارهای تبلیغی پیامبر اکرم 6 به مواردی در ذیل اشاره می‌شود.
2-1-2-2-1. استفاده از ارتباطات رسانه‌ای (مکاتبات)
از جمله وسایل ارتباطی که پیامبر6برای انتقال معارف اسلامی از آن استفاده می‌نمود ارسال نامه‌های حاوی دعوت به نقاط مختلف بود. دکتر محمد حمید الله نامه‌های پیامبر اسلام 6 را از نظر محتوایی به هفت گروه تقسیم کرده است که عبارت‌اند از: 1- اقطاع و بخشش‌ها 2- امان نامه‌ها 3- پناه نامه‌ها 4- دعوت به اسلام 5- بیان احکام اسلامی 6- پیمان صلح با مشرکان 7- نامه نگاری با دشمنان.
همچنین بر اساس بررسی‌های وی این هفت گروه محتوایی نامه‌های پیامبر اکرم 6 به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر چشم‌گیری در پویایی و اثر بخشی دعوت اسلام بر جای گذاشته است و به نظر وی در مجموع اتحّاد این امر، یک راهبرد تبلیغی هوشمندانه بی نظیر در تبلیغ احکام الهی در تاریخ بشریت به شمار می‌رود به طوری که (اقطاع ملک و اعطای اموال) که به عنوان بخشش‌هایی از سوی پیامبر 6 نسبت به مسلمانان و گاه غیر مسلمانان انجام یافته است و شمار بسیاری از نامه های پیامبر‌6 را در بر می‌گیرد، بیشتر با شرط پذیرفتن اسلام و انجام کارهای واجب اسلامی بوده است و یا امان نامه‌هایی که از سوی رسول اکرم 6 به کسانی داده شده است، همراه با شرط پذیرش اسلام و انجام کارهای واجب اسلامی بوده است. در گروه دیگری از نامه‌های پیامبر اسلام 6 که شمار آنها نیز کم نیست و پناه نامه‌ها نامیده می‌شوند، شروطی نه چندان دشوار یاد شده است و نیک اندیشی و پاک‌دلی نسبت به مسلمانان یکی از آنهاست، ولی در بیشتر این گونه پیمان نامه‌ها، گرویدن به آیین اسلام یکی از شرط‌های بنیادین از سوی پناه دهنده است و یا نامه‌هایی که محتوای آنها بیان احکام اسلامی بوده است، رسول اکرم 6 احکام عبادی و بیشتر احکام اقتصادی اسلام را نشر و اشاعه داده است. اما در پایان سال ششم هجری و پس از امضای پیمان صلح حدیبیه که پیامبر اکرم 6 تلاش‌های تبلیغی و سیاسی خویش را بر چهار محور: 1- عرضه محتوای کلی آیین اسلام به فرمان روایان مقتدر همسایه عرب 2- فراخوان قدرت‌های مسیحی منطقه به اتحاد سیاسی در پرتو اصل مشترک اعتقادی 3- پیشنهاد اتحاد و برخورداری از حمایت سیاسی و نظامی به مجامع کوچک اهل کتاب در مناطق مختلف شبه جزیره 4- دعوت قبایل مشرک به اسلام و یا به اتحاد سیاسی با حکومت مدینه و برخورداری از حمایت های مالی و نظامی مسلمین متمرکز نمودند، بخش مهمی از نامه‌های پیامبر اکرم 6، همان طور که اشاره شد، به موضوع دعوت مردم جهان (فرمان روایان امپراطوری غیر عرب و فرمان روایان محلی و قبایل عرب) و اهل کتاب به اسلام اختصاص پیدا کرد. به طوری که در نامه‌ها و پیمان نامه‌ها و امان نامه‌های پیامبر اکرم‌6 ضمن فراخوان اهل کتاب (یهود و مسیحیان) به اسلام، در آنان از شعائر و آئین های آنها نیز یاد شده است.
همچنین در همه نامه‌هایی که پیامبر 6 برای فرمان روایان امپراطوری‌های وقت روم و ایران و فرمان روایان قبایل محلی و منطقه‌ای نوشته و با مأمور کردن سفیرانی، برایشان ارسال کرده است، فراخوان کردن آشکار آنها به توحید و اسلام به چشم می‌خورد و در آنها به گیرنده نامه تأکید شده است که؛ « چنانچه به اسلام نگروید، گناه مردم کشورت به گردن تو خواهد بود.»
2-1-2-2-2. اعزام مبلغین و هیئت های تبلیغی
یکی دیگر از وسایل تبلیغاتی که عموماً از آن در راستای انتقال فرهنگ استفاده می‌شود پرورش و تربیت و آماده سازی افراد خبره به منظور تربیت و پرورش مردم و آگاه سازی آنان نسبت به دین اسلام است. از ویژگی‌های برجسته این روش ارتباط مستقیم مبلغین با آحاد مردم و بررسی مشکلات و موانع فرهنگی است.
پیام بر6 در زمان رهبری خویش از این روش استفاده نموده و نمایندگان خود را به سرزمین‌هایی که اسلام در آنها راه یافته بود، اعزام می‌کردند تا مسائل اسلامی و قرآن را به مردم مسلمان یا متمایل به اسلام، بیاموزند و گاهی نیز به سرزمین‌های غیر اسلامی اعزام می‌شدند تا ندای اسلام را به گوش دیگران برسانند، برای مثال هنگامی که جمعی از مردم مدینه مسلمان شدند، انصار از پیامبر اکرم 6 درخواست کردند فردی را جهت دعوت به اسلام به مدینه اعزام فرماید. حضرت، «مصعب بن عمیر»

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *