دانلود پایان نامه مدیریت در مورد و

را اعزام فرمود، او بر (اسعد بن زراره) وارد شد و با آنان به گفتگو پرداخت و برآنان قرآن را خواند، براثر تبلیغات مصعب جمع کثیری از مردم مدینه مسلمان شدند و کمتر خانه‌ای ماند که اسلام اختیار نکرده باشد. اشراف مدینه نیز مسلمان شدند، از جمله (سعد بن معاذ و عمر بن جموح) که اسلام اختیار کردند و بت‌ها را شکستند. سپس مصعب نزد پیامبر مراجعت کرد و به نام (مقریء) یعنی مبلغ و قاری موسوم گردید. پیامبر 6 بعدها از این روش (یعنی اعزام مبلغان) برای شناساندن دین مبین اسلام به فراوانی استفاده نمودند به طوری که بعد از غزوه تبوک و تسلیم طائف و در سال‌های نهم و دهم هجری که نفوذ اسلام به همه جای جزیره العرب گسترده شد و از آن پس دائماً وفدهای قبائل و اُمرای عرب به مدینه می‌آمدند و به اسلام مشرف می‌شدند، غالباً پیامبر 6 کسی را برای گرفتن صدقات و دیگری را برای تعلیم دین و قرآن همراه آنان می‌فرستاد.

2-1-2-3. منابع تبلیغ
در قسمت قبل به مواردی از ابزارهای تبلیغی اشاره شد و در ادامه ضرورت دارد که به بحث منابع تبلیغ نیز بپردازیم. این منابع عبارتند از (قرآن- سنت- حکمت) که در کنار ابزار تبلیغی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
2-1-2-3-1. قرآن
قرآن پیام اصلی اسلام است که حتی رمزگذاری آن نیز به وسیله خداوند متعال انجام شده است و به عبارتی دیگر محتوای پیام اسلام، همان محتوای قرآن است که خداوند متعال، محتوای آن را با نماد الفاظ از طریق جبرئیل بر پیامبر اکرم 6 نازل فرموده است. اما مسئله مهم در اینجا این است که انتقال پیام خداوند، با دریافت پیامبر 6 به پایان نمی‌رسد و همین که ایشان این پیام را دریافت نمود باید خود به فرستنده و ابلاغ کننده‌ای تبدیل شود و این پیام را به دیگران منتقل کند. پیامبر اکرم 6 موظف است که به وسیله این ابزار کارآمد، مردم جامعه را انذار دهدکه این امر در راستای مدیریت بهتر جامعه صورت می‌گیرد، در این مورد قرآن کریم می‌فرماید:
(تَبارَکَ الَّذی نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعالَمینَ نَذیرا)
«بزرگ [و خجسته‏] است کسى که بر بنده خود، فرقان [کتاب جداسازنده حق از باطل‏] را نازل فرمود، تا براى جهانیان هشداردهنده‏اى باشد.»
درباره ویژگی‌های قرآن این رسانه الهی و ابزار کارآمد که معجزه جاویدان رسول اکرم 6 است، امام علی 7 فرموده‌اند: ….. قرآن فرمان دهنده است و باز دارنده، خاموش است و گوینده، حجت خداست بر آفریدگانش که بدان پیمان گرفته است از ایشان، و همگان را نهاده است در گرو آن. نور، هدایت خود را با قرآن تمام گرداند و دین خود را بدان به کمال رساند و جان پیامبر خویش را هنگامی ستاند که از رساندن احکامی که موجب رستگاری آفریدگان است، فارغ ماند.
2-1-2-3-2. سنت نبوی
پس از قرآن حدیث شریف نبوی رتبه اول از لحاظ اهمیت را داراست، حدیث نبوی شامل دستورات شرعی، رهنمودهای اخلاقی، مواعظ محاوره و مناظره و …. می باشد که در مناسبت های مختلف مانند: نماز جمعه و جماعات، جنگ و صلح و … ایراد می‌شده است. این احادیث که ابزاری جهت ابلاغ دعوت بوده، به وسیله مسلمانان، زبان به زبان می‌گشته و همواره مورد احترام بوده. «مسعودی» در این زمینه می‌نویسد: کلام آن حضرت بهترین و کوتاه ترین سخن بود؛ زیرا الفاظ آن کم و معانی آن بسیار بود.
برای مثال به نمونه‌ای از برخورد آن حضرت با افراد جامعه (عداس غلام عتبه بن ربیعه و شیبه بن ربیعه) اشاره می‌شود. هنگامی که پیامبر 6 از شهر طائف مراجعت می‌کردند و خسته و کوفته کنار دیوار باغی در سایه درخت انگور استراحت کردند، ( عتبه و شیبه ) مقداری انگور به وسیله ( عداس ) برای ایشان فرستادند. عداس نصرانی بود و همین که نزد پیامبر 6 آمد و انگور را خدمت وی نهاد، آن حضرت بسم الله گفت. عداس تعجب کرد، پیامبر 6 گفت: عداس از کدام سرزمینی؟ گفت: نینوی. پیامبر 6 فرمود: شهر مرد صالح، یونس بن متی؟ عداس گفت: از کجا این شخص را می‌شناسی؟ پیامبر‌6 از داستان‌های یونس برای او گفتند. عداس با شنیدن کلمات پیامبر اکرم 6 به خاک افتاد و سجده کرد و قدم‌های آن حضرت را بوسید. همین که عتبه و شیبه جریان را دیدند، به او خندیدند و با تمسخر گفتند: مواظب باش تو را فریب ندهد و از آیین نصرانیت جدا نکند.
2-1-2-3-3. حکمت و اندرز نیکو
یکی دیگر از ابزارها که در رسالت اسلام به عنوان وسیله تبلیغ و رشد فرهنگی، مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از حکمت و اندرز نیکو است. آیات کریمه‌ای در این باره وارد شده، از جمله:

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

( ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَ الْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدین‏)
« با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‏اى‏] که نیکوتر است مجادله نماى. در حقیقت، پروردگار تو به [حال‏] کسى که از راه او منحرف شده داناتر، و او به [حال‏] راه‏یافتگان [نیز] داناتر است‏.»
رسول اکرم 6 همچنان که در تربیت مبلغان اسلامی عنایت ورزید، اساس و بنیانی را در نوع برخورد با مردم در مسئله تبلیغ پی افکند و در روایتی فرمود: من مأمورم مردم را در جایگاهشان قرار داده و با آنها به اندازه خردهایشان صحبت کنم.
2-1-2-4. سفر حاکم اسلامی به نقاط مختلف
یکی دیگر از ابزارهای تبلیغی سفر و ارتباط شخصی حاکم اسلامی به مردم عادی در سرزمین‌های مختلف است. این روش به دلیل ارتباط مستقیم و رو در رو از اثر بخشی بیشتری بررخوردار است. در سیره پیامبر6 نمونه‌هایی از این نوع دیده می‌شود.
برای مثال «عبدالله بن عمر» گوید: در سفری خدمت پیامبر 6 بودیم، به یک مرد اعرابی رسیدیم، پیامبر اکرم 6 به او گفت: می خواهی خیری به تو رسد؟ اعرابی گفت: آن خیر چیست؟ فرمود: «‌تَشهدان لا اله الّا الله وحده لا شریک له و اَنَّ محمداً عَبدهُ و رسولُه» اعرابی گفت: شاهدی بر این مدّعا دارید؟ فرمود: آری این درخت. آنگاه پیامبر 6 آن درخت را که در کنار آن وادی بود فرا خواند، درخت زمین را شکافت و نزدیک آمد، پیامبر 6 از او گواهی طلبید و آن درخت گواهی داد، آن مرد مسلمان شد و نزد قوم خود رفت که آنان را به اسلام دعوت کند.
2-1-2-5. استفاده از شعائر اسلامی برای ارتباط با عامه
از دیگر ابزارهای قدرتمند مدیریتی اسلامی در حوزه فرهنگی که حاکمان اسلامی می‌توانند از آن استفاده نمایند، احیاء و برگزاری شعائر اسلامی در سطح جامعه است. در این راستا پیامبر اسلام6 به منظور ریشه گرفتن فرهنگ اسلامی و روشن نگه داشتن نور اسلام در قلوب مسلمانان به شعائری مانند اذان، اقامه، قرائت قرآن و خصوصاً موسم حج اهتمام فراوانی داشتند. در ذیل به نمونه‌ای از این موارد (‌اذان) در سیره تاریخی پیامبر6 اشاره می‌شود:
یکی از حوادث مهم در سال دوم هجرت، تشریع اذان و اجرای آن به وسیله (بلال و ابن امّ مکتوم) در اوقات پنج گانه نمازهای یومیه به شمار می‌آید؛ زیرا بانگ اذان که هر روز حد اقل پنج بار در فضای کوچک مدینه طنین انداز می‌شد برای بسیاری از کسانی که هنوز مسلمان نشده بودند و علاقه ای نیز به این مسئله نداشتند- به ویژه یهودیان- که موقعیت خوبی در مدینه داشتند و جمع زیادی از مردم که تمایل به یهودیت داشتند، سخت نگران کننده و غیر قابل تحمل بود. از این رو از منابع متعدد چنین استفاده می‌شود که یهودیان از همان سال اول پس از چند ماه از ورود پیامبر 6 به مدینه، بنای ناسازگاری گذاشتند و بر خلاف عهد و پیمانی که با پیامبر اکرم 6 امضاء کرده بودند مخفیانه و علناً کارهایی در جهت تضعیف آیین جدید انجام می‌دادند.
ابن هشام می‌نویسد: پیش از پیدایش رسم اذان، «عبدالله بن زید» در خواب صورت اذان را مشاهده نموده، زمانی که خواب خویش را با پیامبر 6 در میان گذاشت، رسول خدا فرمود: این خواب درستی است، به پا خیز و آن را به بلال تعلیم ده. از این روایت تاریخی استفاده می‌شود که مسلمانان در برابر ناقوسی که مسیحیان و احیاناً یهودیان برای اعلان وقت داشتند، خلأیی احساس می‌نمودند و تشریع اذان را از پیامبر 6 می‌خواستند.
ازجمله شعائر اسلامی ‌که در دین اسلام به حضور مردم در آن تأکید فراوان شده و از مهمترین مراسمات مذهبی مسلمانان به شمار می‌رود موسم حج است.
پیامبر6 با ایجاد تحولی در برخی از ابزارهای موجود (قبل از آغاز عصر دعوت اسلام) آنها را در خدمت اهداف دینی قرار داد که برای نمونه مراسم حج (حج ابراهیمی تحریف شده توسط مشرکان) است. موسم‌های حج در همان سالهای نخست آغاز و گسترش دعوت پیامبر اکرم 6 (که حج ابراهیمی دوباره احیاء نشده بود) همیشه فرصت مناسبی بود که ایشان از آن برای نشر دین و دعوت قبایل استفاده می‌کردند؛ زیرا طوایف مختلف در این موسم در مکه و بازار های اطراف آن جمع می‌شدند و حرمتماه ها نیز هرگونه آسیب و آزاری را ممنوع می‌داشت و پیامبر 6 با توجه به فضای به وجود آمده، افراد سرشناسی را که دارای نفوذ در میان قوم خود بودند، وقتی وارد مکه می‌شدند، شناسایی و با آنها ارتباط برقرار می‌کرد و به دین اسلام دعوت می‌نمود؛ به طوری که تماس با زائران شهر یثرب نیز که به انعقاد پیمان عقبه اول و دوم و سرانجام هجرت مسلمانان و پیامبر 6 به شهر یثرب منجر شد، در ایام حج و از طریق عرضه دعوت پیامبر 6 بر قبایل مختلف صورت گرفت.
«عبدالله بن کعب بن مالک» می‌گوید: پیامبر خدا 6 سه سال از نخستین دوران نبوت خود را پنهانی دعوت می‌فرمود و از سال چهارم تا ده سال در مکه دعوت خود را علنی کرد، در موسم حج به سراغ حجاج در منزل هایشان در ( عُکّاظ، مجنّه و ذی المجاز ) می‌رفت و به دعوت آنها می‌پرداخت.
2-1-2-6. استفاده از مکانهای مذهبی
استفاده از مکانهای مذهبی مانند: مساجد، حسینیه‌ها و … از دیگر ابزارهای تبلیغی به منظور رساندن پیام اسلام به مردم است. این مکان‌ها که در نظام دینی پایگاه‌هایی برای عبادت فردی و اجتماعی و مرکزی برای اخذ تصمیم‌ها و مشورت‌ها و حل و فصل امور و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری حرکت‌ها است، بهتر ین مکانها برای نشر معارف دینی در ابعاد فردی و اجتماعی به شمار می‌رود. از این رو رسول اکرم‌6 پس از خروج از مکه و آغاز گسترش دعوت اسلام، قبل از ورود به مدینه نخستین مسجد را در (قبا) با یاری امام علی 7 بنا کرد. در واقع می‌توان گفت که مهمترین پدیده فرهنگی را پرستش‌گاه‌ها و عبادت‌گاه‌ها تشکیل می‌دهد و مسجد به عنوان نخستین هدیه مولود بینش اسلامی و دین شریف اسلام از سوی حضرت محمد6 به مسلمانان عطا شد. نماز جمعه نیز، نماز عمومی هفتگی اسلام است که هدف عمده از این اجتماع، شنیدن خطبه‌های آن است. و همچنین در مورد ساختن مسجد توسط آن حضرت روایاتی وارد شده که گویای فرهنگ ساخت مسجد در آن روزگار است.
1- «على بن ابراهیم» گوید: حضرت رسول 6 در بَدو ورود به مدینه در «مربد» نماز می‌گذاردند، پس از چندى به «اسعد بن زراره» فرمودند: این محل را از صاحبش خریدارى کنید، اسعد بن زراره در نظر گرفت این زمین را که متعلق به دو یتیم بود به قیمت زیادى خریداری کند، صاحبان زمین گفتند: ما او را به پیغمبر بخشیدیم، حضرت ‏فرمود: من بدون ثمن زمین را قبول نمی کنم.
بعد از این مذاکرات زمین مزبور را به ده دینار خریدند، در این محل گودالى بود و آب‏هاى اطراف در آنجا جمع می‌شد، حضرت رسول 6 با دست اشاره کردند و آن آب‏ها جارى شد و گودال خالى گردید، پس از آن امر فرمود مقدارى خشت تهیه کردند، پیغمبر 6 شخصاً بناى مسجد را زیر نظر گرفتند، ابتداء مقدارى از زمین را گود کردند و با سنگ‏هائى که از حره آورده می‌شد پایه‏هاى مسجد را استوار نمودند.
2- از هنگامى که رسول خدا 6 وارد مدینه شد و نخست در محله قبا، با اقامه نماز در محل، مسجد قبا را بنیاد نهاد، تا زمانى که آن حضرت چشم از جهان فروبست، دهها نقطه را با متبرک ساختن زمینش به اقامه نماز در آن به عنوان مسجد براى مسلمانان به یادگار گذاشت.
2-2. شیوه‌های مدیریت فرهنگی

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *