دانلود پایان نامه مدیریت در مورد روابط اجتماعی

اسلامی و راهکارهای سیاسی فرهنگی پیامبر اکرم، حسینی، سید حسین‏، صفحه: 100- 87، نشریه: معرفت‏، موضوع: سیره سیاسی پیامبر(وحدت اسلامی- راهکارهای سیاسی و فرهنگی پیامبر اسلام)، کتابنامه: 98- 100.

8- فرهنگ اسوه‏، حبیبیان، زهرا، صفحه: 23، نشریه: فرهنگ کوثر، موضوع: سیره اخلاقی پیامبر‌- سیره عملی،‏ کتابنامه: 23، قسمت دوم‏.
9- قضاوت‌های پیامبر ناقد و توصیف کننده: فاضل، محمود صفحه: 49- 46 نشریه: نشر دانش‏ موضوع: سیره سیاسی پیامبر (بررسی و تحقیق‏ قضاوتهای پیامبر اسلام).
10- کار و اشتغال در سیره نبوی، پاک‏نیا، عبدالکریم، صفحه: 62- 53 ، نشریه: فرهنگ کوثر، موضوع: اندیشه اقتصادی پیامبر (حقوق- قانون مدنی- ماده 365- چگونگی اعمال آن- دیدگاه‌ها- بررسی)، کتابنامه، 12، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
11- گوشه‏ای از اخلاق عظیم پیامبر، مهری، سید محمد جواد، صفحه: 28- 26، نشریه: پاسدار اسلام،‏ موضوع: سیره اخلاقی پیامبر (ویژگیهای اخلاقی)، پایگاه اطلاع رسانی سراسری اسلامی(‌پارسا).
در ادامه به نمونه‌هایی از پایان‌نامه‌های کار شده در مورد سیره نبوی اشاره می‌شود:
1- برخورد پیامبر اسلام با یهود مدینه و وادی القری‏، استاد راهنما: بیات، عزیز الله‏، استاد مشاور: پورگل، محمد مهدی،‏ نویسنده: اخویان، محمد علی، دانشگاه: آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مرکز تحصیلات تکمیلی، صفحه: 114، مقطع: کارشناسی ارشد، موضوع: قوم یهود.
2- بررسی و تحلیل معاهدات سیاسی پیامبر اسلام و ائمه اطهار در قرآن و حدیث‏، استادراهنما: معرفت، محمد هادی،‏ استادمشاور: محقق داماد، سید مصطفی،‏ نویسنده: محقق، مریم السادات،‏ دانشکده: اصول دین قم،‏ صفحه: 327، مقطع: کارشناسی ارشد، موضوع: سیره سیاسی پیامبر.
3- تحلیل شخصیت پیامبر اکرم از دیدگاه امام علی، استادراهنما: مهدوی‏راد، محمد علی،‏ استادمشاور: حجتی، سید محمد باقر، نویسنده: نقیب پور، سیده علیه‏، دانشگاه: تهران‏، دانشکده: الهیات و معارف اسلامی، صفحه: 300، مقطع: کارشناسی ارشد، موضوع: فضائل پیامبر.
4- جاذبه و دافعه در سیره نبوی‏، استادراهنما: جعفری، یعقوب، استادمشاور: جباری، محمد رضا، نویسنده: مظفری، حسن،‏ دانشگاه: مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی،‏ صفحه: 287 مقطع: کارشناسی ارشد، موضوع: فضائل پیامبر.
5- جنگ روانی از دیدگاه قرآن و سیره نبوی،‏ استادراهنما: آشتیانی، محمد رضا، استادمشاور: نجفی، زین‏العابدین،‏ نویسنده: قاسمی، غلامرضا، دانشکده: محلاتی‏، صفحه: 193، مقطع: کارشناسی ارشد، موضوع: سیره سیاسی پیامبر.
6- رفتار پیامبر با مشرکان و اهل کتاب، استادراهنما: مظاهری، عبدالرضا، استادمشاور: سپهری، محمد، نویسنده: جلیلی، سعیده‏، دانشگاه: آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران،‏ دانشکده: الهیات و فلسفه و معارف اسلامی،‏ صفحه: 201، مقطع: کارشناسی ارشد، موضوع: سیره سیاسی پیامبر.
1-1-5. جنبه جدید بودن و نوآوری پژوهش
با توجه به عدم وجود مجموعه‌ای مستقل در زمینه مدیریت فرهنگی پیامبر‌6 و نیز نگاه نو و جدید و همه جانبه به مدیریت فرهنگی پیامبر‌6 در سطوح (جغرافیایی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی) می‌توان بیان داشت که نتیجه نهایی این تحقیق در واقع معرفی رفتارهای یک مدیر موفق و رهبر کاردان و دانا است. از این نظر نسبت به آثار نگاشته شده در این زمینه یک برتری دارد و آن هم همین پرداختن به مسئله فرهنگ است که جداً مسئله‌ای مهم در عرصه‌های مختلف زندگی بشری است. البته در بررسی‌هایی که در بخش سابقه پژوهش به عمل آمد این نتیجه حاصل شد که در آثار مختلفی که در مورد زندگی و نحوه اداره جامعه توسط پیامبر اکرم 6تدوین شده، به کارها و برنامه‌های مهم ایشان اشاره شده است و باید به این امر توجه داشت که بحث از نحوه مدیریت جامعه توسط پیامبر اکرم6 خصوصاً بحث مدیریت فرهنگی، یک بحث تازه است و تقریباً می‌توان گفت در عصر معاصر به آن پرداخته شده است.

1-1-6. فواید تحقیق
مهم‌ترین فایده این پژوهش آشنا شدن علاقه‌مندان با مدیریت فرهنگی پیامبر اکرم‌6 به عنوان یک مدیر کارآمد و موفق است. به عبارت دیگر می‌توان گفت دغدغه اصلی امروز جامعه اسلامی مسئله فرهنگ و اجرای فرهنگ ناب اسلامی در سطح جامعه است لذا معرفی یک الگوی مدیریتی منحصر به فرد ضروریمی کند؛ چرا که با تحلیل سیره مدیریتی ایشان از ورود فرهنگ‌های صادراتی و مخرب به جامعه جلوگیری می‌شود. به هر حال آشنایی با بحث مدیریت پیامبر‌6 خصوصاً در زمینه فرهنگی به افراد کمک می‌کند تا به مطالعه بیشتر و دقیق‌تر در مورد شخصیت آن حضرت بپردازند و نسبت به این موضوع حساس‌تر شوند. پس می‌توان گفت که این دست از پژوهش‌ها می‌تواند در راستای اداره و کنترل بهتر خانواده و جامعه اسلامی کمک شایانی را داشته باشد.
1-1-7. پرسش اصلی
مدیریت فرهنگی جامعه توسط پیامبر اسلام‌6 از دیدگاه قرآن کریم و روایات به چه نحوی صورت پذیرفته است؟

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید

رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

1-1-8. پرسش‌های فرعی پژوهش
1. ابزار‌ها و شیوه‌های مدیریت فرهنگی پیامبر اسلام6کدام‌اند؟
2. عرصه‌های مدیریت فرهنگی پیامبر اسلام6در قرآن و روایات کدام‌اند؟
1-1-9. فرضیه‌های پژوهش
1-1-9-1. فرضیه اصلی
1- با بررسی سیره و زندگانی پیامبر اسلام6و همچنین آیات قرآن کریم در این راستا می‌توان به مهم‌ترین عرصه‌های مدیریتی ایشان (عرصه های جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی) با ابزارها و شیوه‌هایی منحصر به فرد اشاره داشت.
1-1-9-2. فرضیه‌های فرعی
1- مطالعه تاریخ و تتبع در زندگی بشر ضرورت مدیریت فرهنگی را اثبات می‌کند زیرا از آغاز تا به امروز در هر کجا که چند نفر انسان به گرد یکدیگر جمع می‌شدند تا زندگی خود را بر اساس تعاون و همکاری تکمیل نمایند نیاز به مدیریت در راس نیازهایشان قرار می‌گرفته است و در نخستین گام و قبل از هر چیز آگاهانه و یا غیر آگاهانه، مدیریت محور و موضوع کلیه حرکت‌ها می‌شده است.
2- با توجه به دید جامع این پایان‌نامه مهم‌ترین عرصه‌های اجتماعی مدیریت فرهنگی پیامبر اسلام6 عبارت‌اند از: جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی. توضیح این نکته نیز ضروری است که فرهنگ مقوله‌ای عام است و تمامی شئونات اجتماعی بشر را در برمی‌گیرد؛ بنابراین در لایه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و جغرافیایی او به خوبی قابل ملاحظه است.
3- پیامبر اسلام6در سیره مدیریتی خویش از ابزار‌ها و شیوه‌های مختلفی استفاده نمودند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: صداقت، صبر و مدارا در برابر ناملایمات، تلاش برای وحدت با ادیان الهی، مبارزه با جنگ‌های روانی، مبارزه با عقاید خرافی، استفاده از منطق و استدلال در تبیین معارف اسلامی، بیان صدق و راستین با مردم، پایبندی به قانون، برخورد قاطع با منافقان و دشمنان اسلام، استفاده از ارتباطات رسانه‌ای، استفاده از مکان‌های مذهبی، استفاده از ابزارهای تبلیغی، تدوین و اجرای قانون در جامعه، احیای شعائر اسلامی، تصمیمات راهبردی در مواجهه با فتنه‌های دشمنان، نیروی نظامی بازدارنده.
1-1-10. پیش فرض‌های پژوهش
1- شخصیت و ابعاد مختلف پیامبر اکرم‌6 خصوصاً ابعاد مدیریتی ایشان به عنوان والاترین الگوی مدیریتی قابل بررسی و معرفی است.
2- قرآن و روایات مهم‌ترین منابع در زمینه‌های مختلف بشری هستند.
3- ارائه یک مجموعه مدیریتی خصوصاً در زمینه فرهنگی نیازمند بررسی‌های دقیق در رفتارها و کردارهای آن حضرت است.
4- به کار‌گیری مجموعه فرهنگی به دست آمده در جامعه اسلامی موجب کاهش و حتی از بین رفتن مشکلات عمیق و ریشه دار در نظام اسلامی می‌شود.
1-1-11. اهداف پژوهش
1-1-11-1. اصلی
بررسی مدیریت فرهنگی جامعه توسط پیامبر اسلام‌6 از دیدگاه قرآن کریم و روایات.
1-1-11-2. فرعی
بررسی ابزار‌ها و شیوه‌های مدیریت فرهنگی پیامبر اسلام6.
بررسی عرصه‌های مدیریت فرهنگی پیامبر اسلام6 در قرآن و روایات.
1-1-12. روش گردآوری اطلاعات
در گرد‌آوری این پژوهش ابتدا اطلاعات به صورت کلی و پراکنده از کتب مختلف و در صورت لزوم از نرم افزار‌های مربوطه جمع‌آوری شده است و سپس با بررسی و ارزیابی مطالب، قسمت‌های مورد نیاز فیش برداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای بوده و در انجام این پژوهش از کتابخانه‌های (‌پژوهشگاه فرهنگ و معارف قرآن و کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام آیت الله سیستانی) استفاده شده است.
1-1-13. نتایج علمی و عقلی پژوهش
از آنجایی که پیامبر اکرم‌6 یک الگوی کامل برای همه افراد جامعه به شمار می‌رود و همچنین عدم وجود مجموعه مدوّنی در مورد مدیریت فرهنگی پیامبر6، پژوهش حاضر می‌تواند به عنوان یک راهنمای مفید به کار گرفته شود و آغازی برای آثار بعدی به شمار برود. علاوه بر این، مخاطبان می‌توانند از این مطالب در مدیریت زندگی روزمره خویش استفاده کرده و به کار گیرند.
1-2. مفهوم شناسی
1-2-1. معنای لغوی و اصطلاحی«مدیریت»
واژه «مدیر» در زبان عربی از ریشه (دَوَرَ) به معنای «چرخیدن یا چرخش دور چیزی» آمده است. این لغت اسم فاعل از مصدر (اداره) و به معنی «اداره کننده» می‌باشد و مصدر آن (دَوَران) به معنای (گردیدن) است.
در زبان فارسی نیز به همین معنا و همچنین معانی دیگر از جمله: مباشر، رئیس، سرکار، کارگردان، اداره کننده کاری یا موسسه‌ای آمده است.
بنابراین «مدیر» یعنی گرداننده و «مدیریت» به معنای گرداندن یک سازمان در جهت هدفی خاص است.
مدیریت، علمی است که دانشمندان مختلف از جمله روان‌شناسان و جامعه شناسان و برخی از شاخه‌های علوم انسانی از آن استفاده کرده و مسائل آن را مورد بحث و تحقیق قرار داده‌اند.
در مفهوم اصطلاحی مدیریت معانی مختلفی آمده است از جمله:«دستیابی به هدف های سازمانی از طریق هدایت و رهبری.»، « به کار‌گیری مجموعه‌ای از آگاهی‌ها به منظور افزایش بازدهی سازمان»، «کاربرد تکنیک‌های مختلف اداره و هماهنگ کردن یک گروه انسانی و فعالیت‌های آنها به منظور نیل به هدف معین.»، «‌فراگرد برنامه‌ریزی و سازماندهی و رهبری بر فعالیت‌های سازمان به منظور دستیابی به هدف»، «‌تعیین کردن مجموعه‌ای از باید‌ها و هست‌ها به منظور نیل به هدف.»
باتوجه به آنچه گفته شد، تعریف برگزیده خویش از مدیریت را اینگونه بیان می‌کنیم: «‌مدیر از ماده (دَوَرَ) و به معنای گرداندن در لغت می‌باشد» و در اصطلاح عبارت است از «‌رهبری و هدایت جامعه، سازمان، گروه و یا مجم وعه‌ای به سمت هدف مطلوب (رشد و کمال) با به کار‌گیری عوامل و نیروهای مادی و معنوی در کل ساختار مجموعه».
1-2-2. معنای لغوی و اصطلاحی «فرهنگ»
یکی از واژگانی که در علوم اجتماعی تعاریف و مفاهیم متعددی از آن گفته شده، واژه فرهنگ است. دانشمندان از این واژه بیش از چهارصد تعریف را در کتاب‌های خود آورده‌اند. بنابراین در این پروژه قصد بیان همه این تعاریف را نداشته بلکه می‌خواهیم با توجه به موضوع و بضاعت علمی و همچنین با توجه به تفاوت حوزه تحقیقی این پروژه (تاریخی- توصیفی) با حوزه تخصصی فرهنگی در علوم اجتماعی تعریفی برگزیده از فرهنگ داشته باشیم. بنابراین پس از بیان معانی لغوی آن ، تعاریفی چند از برخی دانشمندان بیان کرده و سپس تعریف پیشنهادی خود را می‌آوریم.
واژه «فرهنگ» در زبان لاتین در ابتدا به صورت culture به معنای کشت و کار و پرورش به کار می‌رفت و این معنا هنوز در کلماتی مانند agriculture (کشاورزی)، horticulture (باغبانی)، cult و cultus (آیین) دیده می‌شود. در زبان فارسی واژه فرهنگ از «فر» که پیشوند است و «هنگ» از ریشه «ثنگ» به معنی «کشیدن» و نیز به معنی «تعلیم و تربیت» و «فرهنج» (که علم و دانش و ادب باشد) است. در فرهنگ بزرگ سخن چهار دسته از معانی برای واژه فرهنگ ذکر شده است:
1- پدیده کلی پیچیده‌ای از آداب، رسوم، اندیشه، هنر و شیوه زندگی که در طی تجربه تاریخی اقوام شکل می‌گیرد و قابل انتقال به نسل‌های بعدی است.
2- مجموعه‌ای از آگاهی فردی درباره هنر، ادبیات، علم، سیاست و مانند آنها که کسی برای ارتقاء فکری و تربیتی خود می‌آموزد.
3- ادب، شعور یا تربیت اجتماعی.
4- علم و معرفت، عقل و خرد، تدبیر و چاره.
فرهنگ در زبان عربی با واژه «الثقافه» بیان می‌شود. این واژه در اصل به معنای «چوب یا آهنی است که آهنگر و نیزه گر به وسیله آن شئ کج را تساوی می‌بخشد» به کار می‌رفته است و سپس در معانی دیگری همچون «تیزهوشی»، «زیرکی»، «پیروزی»، «اخذ کردن»، «جنگ و پیکار»، «پیدا کردن و مصادف شدن» و «مهارت و دانش» توسعه مفهومی پیدا کرده است. با دقت در این معانی به نظر می‌رسد این واژه محصول دوره‌های اخیر عرب باشد.
در قرآن کریم نیز یک آیه به چشم می‌خورد که گفته شده واژه «لسان» به کار رفته در آن به معنای فرهنگ است؛ یعنی پیامبران با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنها تبلیغ می‌کرده‌اند.
(وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللَّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیم)
اولین تعریف اصطلاحی و در واقع جامعه شناسی واژه فرهنگ را «ادوارد بارنت تایلور» به عنوان کل پیچیده‌ای در نظر گرفت که شامل شناخت‌ها، باورها، هنر، اخلاق، حقوق، آداب و رسوم و دیگر توانایی‌های اجتماعی و عادت شده، می‌گردید.
پس از آن دانشمندان علوم اجتماعی نیز تعاریفی متعدد بیان نمودند. در ذیل به برخی از این تعاریف اشاره می‌کنیم:
1- علامه جعفری: فرهنگ کیفیت بایسته یا شیوه شایسته‌ای است برای پدیده‌های حیات انسان‌ها، به عبارت کوتاه‌‌تر فرهنگ کلمه‌ای است حامل ارزشی والا.
2- دکتر علی شریعتی: از میان تعاریف گوناگونی که برای فرهنگ شده است یک وجه اشتراک می‌توان استنباط کرد و آن اینکه فرهنگ به هر معنی و هر تعریفی یک شاخصه ملی است.
3- فرهنگ مجموعه‌ای است از دانش‌های انباشته شده و انتقال یافته به وسیله بشریت در طول تاریخ خود؛ مجموعه‌ای همچون یک کل تلقی می‌گردد.
4- ماکس وِبِر: فرهنگ از یک سلسله روش‌ها و زمینه‌ها متأثر است که آن روش‌ها و زمینه‌ها، افراد جامعه را به هم می‌پیوندند و در رفتار و کردار و روابط اجتماعی آنها منعکس می‌شود.
5- روت بندیکت: فرهنگ شناختی است برای رفتار آموخته، رفتاری که با آدمی زاده نمی‌شود و بر خلاف رفتارهای زنبور‌ها و مورچه‌های اجتماعی توسط یاخته‌های نطفه تعیین نمی‌شود. بلکه هر نسل باید آن را از مردم بالغ بیاموزند.
6- راد کلیف براون: فرهنگ فرایندی است که از راه آن در یک گروه یا طبقه اجتماعی معین زبان، باورها، تصورات، پسندها، دانستنی‌ها، چیره دستی‌ها و انواع عرف‌ها دست به دست از شخصی به شخصی و از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌شود.
7- جوزف روسک: فرهنگ به نحوه زیستی گفته می‌شود که هر جامعه‌ای برا

]]>

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *