دانلود پایان نامه ارشد درمورد مزیت رقابتی پایدار

دانلود پایان نامه

نفت و صنایع وابسته امری است که مورد توجه محققان زیادی قرار گرفته است. در این راستا این تحقیق به بررسی زمینه های افزایش درآمد حاصل از صادرات غیر نفتی با توجه به رفع موانع صادراتی محصول تون ماهی بعنوان یکی از اقلام صادراتی می پردازد.به همین جهت موانع صادرات این محصول از اهداف مشخص این تحقیق می باشد. در این فصل به مرور ادبیات در این زمینه می پردازیم. این فصل شامل دو بخش است. دربخش اول مروری بر مفاهیم موانع صادرات و مزیت رقابتی خواهد شد و موانع صادراتی ارائه شده توسط محققان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین مدلهای مزیت رقابتی پورتر و الماس ملی و مدل استنتون و دیگر مدلها در این بخش مورد بحث قرار می گیرد. در بخش دوم مروری بر محصول تون ماهی، روش تولید و ارقام و آمارهای مربوط به تولید ، تقاضا ، عرضه و صادرات آن ارائه شده است.
بخش اول –موانع صادراتی و مزیت رقابتی
مروری بر نظرات محققان در مورد موانع صادراتی
اگرچه اهمیت حضور در بازارهای بین المللی و فعالیت صادراتی بعنوان موتور محرک اقتصاد کشورها آشکار شده است، ولی واقعیت آن است که بسیاری از کشورها علیرغم داشتن پتانسیلهای مناسب نتوانسته اند در حیطه صادرات عملکرد مناسبی داشته باشند . شناسایی موانع صادراتی و ارائه راهکار مناسب برای آنها موضوع مورد پژوهش محققان در این حیطه بوده است .
بیلکی و تزار در این حیطه تحقیقی انجام دادند و با توجه به دیدگاه صادرکنندگان مسائل ذیل را عمده ترین موانع صادرات دانسته اند:
1- مشخص نبودن استانداردهای محصول در خارج
تولیدکنندگان، کالا و محصولات خود را برمبنای نیازهای بازار ملی خود تولید و به بازار روانه می کنند و چون خود را در محیط بسته بازار داخلی محصور می بینند و از استانداردهای محصول مورد نظر در خارج بی اطلاعند و یا تصور می کنند که مقتضیات بازار خارجی همانند بازار داخلی است، همان محصول را جهت صادرات روانه بازار خارجی می کنند و به ایجاد تعدیل در محصول صادراتی خود جهت جذب مشتریان خارجی توجهی ندارند. عدم آگاهی از ویژگیهای کیفی مطلوب و لازم محصول در بازار خارجی نهایتا به ارائه محصولی ناکارا و بی مشتری خواهد انجامید.
2- دریافت درآمد فروش از مشتریان خارجی :
مبادلات تجاری در سطح داخل کشور به مراتب ساده تر و مطمئن تر از مبادلات بازرگانی خارجی است. بخاطر عواملی از قبیل فاصله جغرافیایی ،تفاوت قوانین حقوقی و تجاری کشورها ،عدم آگاهی کافی شرکتهای صادرکننده از پیشینه و حسن شهرت خریداران ،فرآیندهای پیچیده بانکی و …دریافت درآمد ناشی از فروش کالا به مشتریان خارجی با مشکلاتی همراه می باشد .
3- نداشتن نمایندگی های فعال در خارج از کشور
نمایندگی ها بعنوان عوامل ایجاد ارتباطات شرکت با مشتریان خارجی نقش مهمی ایفا می کنند .نمایندگی برای مشتری خارجی به منزله خود شرکت است و آنها اطلاعات بسیار ارزشمند و مورد نیاز از مشتری را به شرکت ارائه می دهند .ضمنا نمایندگی ها مسئول انجام خدمات ویژه به مشتریان و بسیاری از فعالیتهای ترفیعی و تبلیغی هستند .نداشتن نمایندگی های فعال در بازار خارجی موجب عدم امکان برقراری ارتباطات مناسب و آگاهی از بازار و مشتریان است .

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

بیلکی و تزار مجموعه عوامل فوق را به عنوان عمده ترین مشکلات بر سر راه صادر کنندگان مطرح نموده اند . Bilkey and tesar, 1971))

 
 
در پژوهش دیگری توسط الکساندریس موانع عمده بر سر راه صادرات تحت 4 عنوان زیر خلاصه شد:
1-وجود رقابت شدید خارجی
2-فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد صادرات
3-درک ناکافی از رویه های پرداخت صادراتی
4-مشکلات مربوط به یافتن بازارهای صادراتی ((Alexondirdes,1971
در مقابل تحقیقات قبلی که عمدتا بر مبنای شناسایی موانع صادرات از طریق تفحص از صادر کنندگان بود، بعضی از محققین ایراد گرفته اند و متذکر شده اند که باید دیدگاه بعضی از شرکتهایی که صادر کننده نیستند نیز مورد توجه قرار گیرد، شناسایی موانع صرفا با اتکا به نظریات صادرکنندگان بالفعل کافی نیست. اهمیت این موضوع به این دلیل است که دولت برای حل موانع صادرات باید سیاست های مختلفی را برای هر دو گروه پیش بگیرد و سیاستهای حمایتی دولت از دو گروه صادرکنندگان و غیر صادرکنندگان متفاوت است. شرکتها و سازمان ها برای ورود به صادرات مراحل ویژه ای را طی می کنندکه دولت باید در هر کدام برنامه ریزی خاصی را مطرح سازد.
یاپارک در سال2005 با بررسی شرکتهای غیر صادرکننده موانع صادرات آنها به شرح زیر می داند:
1 -کمبود اطلاعات درباره صادرات
2-تماسهای محدود با بازارهای خارجی
3-مسائل و مشکلات فردی ( اعتقاد نداشتن به صادرات) (Yaprak”,2005)
چیونگ و چانگ با انجام تحقیقی در سال 1998 موانع غیر صادرکنندگان را به شرح زیر می دانند:
1-عدم تامین نیازهای اطلاعاتی شرکتها
2-عدم موفقیت در برقراری تماس های خارجی
3-عدم تنظیم خط مشی های مدیریتی مناسب Chong,1998) , Cheong and (
کدیا و شوکار در سال 2006 عمده ترین موانع صادرات شرکتهای غیر صادرکننده را شامل موارد زیر دانسته اند:
1-فقدان دانش و اطلاعات کافی در مورد بازارهای خارجی
2-رویه های صادارتی پیچیده
3- ریسک موجود در تجارت خارجی ((Kedia, and Chhokar, 2006
در پژوهش دیگری که توسط گروت و کیرشوف در سال 2001 تحت عنوان تجزیه تحلیل موانع صادراتی شرکتهای کوچک انجام گرفته است، 5 عامل زیر به عنوان موانع اصلی صادرات مطرح نموده است:
1- مسائل مربوط با سیاستهای دولت
2- پیچیدگی فنی یا رویه ای
3-تفاوت های زمینه ای
4- محدودیت های استراتژیک
5- رقابت موجود در شرکتهای داخلی (Grote and etal, 2001)
ویلسون در سال 2002عمده ترین مشکلات شرکتهای صادر کننده را در ناتوانی شرکتها در دستیابی به قیمتهای رقابتی و هزینه های بالای حمل و نقل معرفی می کنند .) (Wilson,2002
شرینگهوس و راجسون موانع صادراتی را در دسته بندی کلی عملیاتی ،اطلاعاتی،انگیزشی و دانشی قرار داده و شرکتهای غیر صادرکننده را نیز به 4 دسته زیر تقسیم می نمایند:
1-شرکتهای بی تفاوت
2-شرکتهای ضعیف ( از نظر توان رقابتی )
3-شرکتهای با گرایش فعالیت داخلی
4-کسب و کار های کوچک (Musonda et al,2001)
کریستنز و سنتنر در سال 1987 مهمترین موانع صادراتی صادرکنندگان را شامل موارد ذیل می دانند:
1-نداشتن نیروهای متخصص
2-مشکلات مربوط به حمایت های فنی ، خدماتی پس از فروش ، دانش کم در مورد بازار جهانی
3-مقررات سخت در مورد صادرات ، بالا بودن هزینه تأمین مالی
4-قوانین و مقررات در بازار بین المللی و شدت رقابت در بازار خارجی نوسانات نرخ ارز
(christensn ,1987)
دایت و کولمایر عوامل اثر گذار بر صادرات را به موارد زیر تقسیم می کنند:
1-متغیرهای محیطی (شامل فاصله جغرافیایی،زیربنای اقتصادی،دولت)
2-متغییرهای مربوط به شرکت (شامل ویژگیهای مدیریتی و ارتباطات و فعالیتهای بازاریابی)
3-استراتژی شرکت(شامل استراتژی محصول ،استراتژی قیمت ،استراتژی کانال توزیع) (Dicht,2005)
در تحقیق دیگری بارکر و کینادر سال 1992 عوامل موثر بر عملکرد صادراتی را به شرح زیر تقسیم بندی کرده اند :
الف- عوامل ملموس (شامل :شرایط کانال توزیع ،محصول،برخورد با مشتری،تحقیق و توسعه،تکنولوژی ، مالی)
ب- عوامل نا ملموس( شامل: مسائل نگرشی (مانندتعهد مدیریت)، مهارتی(مانند مهارتهای ارتباطی و مهارتهای بازاریابی و عوامل دانشی (از قبیل دانش تخصصی در بازاریابی بین المللی)) (Barker et al,1992)
موارد مطرح شده فوق بر مبنای تحقیقات و نظرات محققان در مورد موانع پیش روی صادرکنندگان بالفعل و بالقوه در زمینه انجام فعالیت صادراتی می باشد و از آنجاکه موضوع این پژوهش بررسی موانع صادرات کنسرو تن ماهی کشورمان می باشد ، اشاره ای به سابقه تحقیقات انجام گرفته در سطح جهان در مورد مفهوم موانع صادراتی ضروری بنظر رسید؛ اما لازم به ذکر است که هر تحقیقی بر اساس موقعیت مکانی و نوع کالای صادراتی و شرایط محیطی خاص خود انجام می گیرد و صنایع مختلف در کشورهای متفاوت هر کدام با موانع و مسائل جداگانه ای برای توسعه صادراتی خود مواجه می باشند.

بعد از بررسی تحقیقات در مورد موانع صادراتی ، این مساله مطرح می شود که اصولا بر چه مبنایی کشورها در زمینه تجارت بین المللی به موفقیت جهانی دست پیدا می کنند و چگونه یک کشور می تواند در قیاس با دیگران به نوعی مزیت رقابتی دست یابد ؟چه عواملی در ایجاد و حفظ این مزیت رقابتی موثر است تایک کشور بتواند با تقویت آنها ،فضایی مناسب برای رشد صنایع خاصی را در بستر خود فراهم سازد.در این ارتباط به نظریات مختلفی که در این باره ارائه شده است می پردازیم.
حضور رقابتی پایدار
شرکتها و کشورها در جهان امروز به اهمیت توجه به بازارهای جهانی و تلاش جهت حضور موفق در آن ها پی برده اند. حال دیگر موسسات بزرگ تولیدی وخدماتی به افقی فراتر از مرزهای داخلی برای بسط و توسعه امور تجاری خویش می نگرند .در این راستا دغدغه بزرگ سازمانها و کشورهای فعال در بازار جهانی چگونگی دستیابی به یک حضور پایدار در این عرصه رقابتی است .چرا که رقابت در عرصه جهانی بسیار چالشی و تنگاتنگ است و رقبا از کوچکترین نقاط ضعف حریف در جهت تامین اهدافشان بهره می گیرند.در حیطه حضور رقابتی پایدار در بازار تحقیقات مختلفی از جانب صاحبنظران انجام گرفته که در ذیل به عمده ترین آنها اشاره می شود.
مفهوم مزیت رقابتی پایدار
باید در نظر داشت که مبنای اصلی موفقیت یک شرکت دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار و حفظ آن است. در واقع، درک اینکه چه منابعی و یا کدام رفتارهای شرکت منجر به مزیت رقابتی می شود موضوع اصلی در استراتژی بازاریابی می باشد. ( 2004، Kurien)
مزیت رقابتی زمانی پایدار خواهد بود که دیگر شرکت ها قادر نباشند مزیت های این استراتژی را تقلید کنند.(2006 ، Ponte )
یک مزیت رقابتی می تواند نتیجه به کارگیری یک استراتژی ایجاد ارزش باشد که به طور همزمان توسط رقبای فعلی یا بالقوه مورد استفاده قرار نگیرد و یا نتیجه به کارگیری همان استراتژی به شیوه ای بهتر از سایر رقبا باشد. (2006، Rudloff)
اولین مباحث مربوط به مزیت رقابتی توسط آلدرسون در سال 1937 مطرح شد و جنبه اصلی سازگاری رقابتی را تخصصی کردن عرضه کنندگان برای پاسخگویی به تقاضای خریدار دانست. بعدها، آلدرسون در سال 1965 جزء اولین کسانی بود که بیان کرد شرکت ها باید به دنبال ویژگی های منحصر به فردی باشند که بتوانند آنها را در نظر مشتری از دیگر رقبا متمایز سازد. این دیدگاه بیان می کرد که مزیت متفاوت ممکن است از طریق کاهش دادن قیمت ها، نگرش تبلیغاتی ویژه و یا بهبود کالا و نوآوری حاصل شود. در دهه های بعدی، نویسندگانی نظیر هامل و پراهالاد در سال 1989 و دیکسون در سال 1992 در خصوص نیاز شرکت ها به یادگیری چگونگی خلق مزیت های جدیدی که آنها را یک قدم از رقبا جلوتر نگه دارد بحث کردند. (دیکسون،1992) آلدرسون را می توان جلوتر از زمان خود دانست چرا که به شرکت ها پیشنهاد کرد که به دنبال راه هایی باشند که آنها را از سایر رقبا متمایز می سازد.(2005، Ponte)
حدود یک دهه بعد، نویسندگان نظیر هال در سال 2001 و هندرسون در سال 1983به این مسئله اشاره کردند که شرکت ها باید در مقابل رقبای خود از یک مزیت منحصر به فرد برخوردار باشند تا بتوانند در صحنه فعالیت تجاری باقی بمانند.(هال،2001) این مباحث مبنای اصلی دستیابی به مفهوم رقابتی پایدار را تشکیل داد.
واژه دقیق مزیت رقابتی پایدار در سال 1985 به وجود آمد وقتی که پورتر انواع اصلی استراتژی های رقابتی را که یک شرکت باید به کارگیرد (رهبری هزینه یا تمایز) تا به مزیت رقابتی پایدار در درازمدت دست پیدا کند مورد بحث و بررسی قرار دارد. ولی تعریف قابل درک رسمی از این واژه ارائه نکرد. موسوندا برای اولین بار تعریف صحیحی از این واژه را به این ترتیب مطرح کرد:« زمانی می توان گفت یک شرکت مزیت رقابتی پایدار (SCA) را بدست آورده است که استراتژی خلق ارزشی را به کار گیرد که به طور همزمان توسط رقبای فعلی یا بالقوه مورد استفاده نباشد و وقتی که دیگر شرکت ها قادر به کپی کردن این استراتژی و استفاده از مزایای حاصل از آن نباشند» (2001، Musonda)
براساس تعریف موسوندا و تعاریفی که در کتاب فرهنگ لغت در خصوص واژه مزیت رقابتی پایدار ارائه شده است، می توان تعریف رسمی و قابل درکی از این واژه به صورت زیر بیان کرد:« مزیت رقابتی پایدار یک مزیت با دوام است که در نتیجه به کارگیری یک استراتژی منحصر به فرد خلق ارزش می شود که به طور همزمان توسط رقبای بالفعل و بالقوه به کار گرفته نشود و در عین حال امکان تقلید و کپی کردن منافع حاصل از این استراتژی توسط رقبا وجود نداشته باشد»( 2000، Hoffman)
منابع مزیت رقابتی پایدار
مزیت رقابتی پایدار در گرو آن است که رقبا قادر به تقلید استراتژی شرکت و در نتیجه بهره مندی از منافع حاصل از آن نباشند. چه منابعی می توانند چنین خصوصیتی داشته باشد؟ در پاسخ به این سؤال دی و وینزلی در سال 1988 به دو گروه از منابع که می توانند مزیت رقابتی ایجاد کنند اشاره کردند:
مهارت های برتر: توانایی های ویژه کارمندان که آنها را از پرسنل شرکت های رقبا متمایز می سازد.
منابع برتر: منابع ویژه ای که شرکت در اختیار دارد و به وسیله آنها توانمندی های خود را اعمال می کند.( 2004، Kurien)
نویسندگان دیگری روی مهارت ها و منابع خاصی که به ایجاد مزیت رقابتی پایدار کمک می کنند، بحث کردند.
برای مثال، موسوندا معتقد بود که شرکت ها برای دستیابی به منابع برتر باید منابع منحصر به فرد در اختیار داشته باشند. وی 4 ویژگی برای چنین منابعی برمی شمرد، ارزشمند، کمیاب
، غیر قابل تقلید، غیر قابل جانشینی: (2001 Musonda,)
ارزشمند: یک منبع ارزشمند شرکت را قادر می سازد که از فرصت های محیطی استفاده کند و تهدیدات موجود در محیط را خنثی نماید.
کمیاب: رقبا نباید مانند منابع شرکت را داشته باشند.
غیر قابل تقلید: کپی کردن آنچه شرکت در اختیار دارد باید برای رقبا غیر ممکن یا دشوار باشد. برای مثال فرهنگ سازمانی یا روابطی که شرکت با سهامداران و دیگر شرکت ها و افراد ذی نفع دارد.
غیر قابل جانشینی: رقبا قادر نباشند منابع جانشینی برای آن منابع پیدا کنند.
پاراهالاد و هنسون در سال 2000 پیشنهاد کردند که شرکت ها منابع و مهارت های خود را در جهت دستیابی به شایستگی های هسته ای (آنچه شرکت بهتر از رقبای خود انجام می دهد) با هم ترکیب کنند.
بنابراین، شرکت ها می توانند از طریق ترکیب منحصر به فرد مهارت ها و منابعی که در اختیار دارند به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. (Henson,2004)
جف در سا

Leave a Comment