دانلود پایان نامه ارشد درمورد درآمدهای نفتی

دانلود پایان نامه

2003)
Dickson, peter R. 1992)) (Porter, Michael E. 2003)
اول:وجود خریداران پیچیده و متقاضی اگر خریداران داخلی، پیچیده ترین و پرتوقع ترین خریداران جهان باشند یک پنجره از پیشرفته ترین و جدیدترین نیازهای خریداران به روی شرکت ها باز می کنند.
دوم: نیازهای پیش بینانه خریداران اگر نیازهای خریداران داخلی بتواند نیازهای خریداران در دیگر کشورها را پیش بینی کند، شرکت های داخلی نسبت به رقبای خود از مزیت بزرگی برخوردار می شوند. تقاضای پیش بینانه در واقع یکی از مزایای در اختیار داشتن خریداران داخلی پیچیده است.
( Garelli, Stephane. 2003)
اندازه و الگوی رشد بازار داخلی
اگر ترکیب تقاضای داخلی پیچیده و نشاندهنده تقاضای جهانی بین المللی و نه فقط داخلی باشد، اندازه و الگوی رشد تقاضای داخلی می تواند مزیت ملی را در یک صنعت تقویت کند. وجود بازار بزرگ داخلی، فرصت های خوبی را برای دستیابی به تولید انبوه و صرفه جویی های ناشی از آن و یادگیری فراهم می کند.
بازار بزرگ داخلی موجب می شود که شرکت های داخلی به سرمایه گذاری های بزرگ در تجهیزات تولیدی و بهبود تکنولوژی رو بیاورند، بدون اینکه نگران محدودیت بازار فروش محصولات خود باشند.
از طرفی بازار بزرگ داخلی به معنای تعداد خریداران بیشتر است که خود به معنای رقابت بیشتر و نیاز به نوآوری در بازار است.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

رشد سریع در بازار داخلی انگیزه سرمایه گذاری بیشتر را در شرکت ها ایجاد می کند و اگر تقاضای داخلی پیش بینی کننده تقاضای بین المللی باشد، شرکت های داخلی با وجود سرمایه گذاری های سنگین و نوآوری می توانند از مزیت رقابتی بهتری نسبت به رقبای خود برخوردار باشند.
علاوه براین، بلوغ زود هنگام بازار داخلی که به اشباع آن منجر می شود شرکت ها را وادار می کند که به بازارهای بین المللی بیندیشند. Dickson, peter R. 1992))
مکانیزم هدایت تقاضای داخلی به خارج از کشور
ترکیب تقاضای داخلی و همچنین الگوی رشد بازار در تقویت مزیت ملی نقش مهمی دارند، اما در کنار اینها مکانیزم هایی که این تقاضای داخلی را بین المللی می کند هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آیا وقتی افراد و بازرگانان کشور به خارج مسافرت می کنند، در آنجا متقاضی کالاها و خدمات کشور خود هستند؟
اگر خریداران داخلی یک محصول یا خدمت به کشورهای دیگر سفر کنند و یا از شرکت های چند ملیتی باشند، یک مزیت برای شرکت های داخلی ایجاد می شود چرا که خریداران داخلی در عین حال خریداران خارجی هستند.
خریدارانی که از کشوری به کشور دیگر می روند، به مشتریان وفادار برای بازارهای خارجی تبدیل می شوند. از سوی دیگر، روابط حرفه ای، علمی و سیاسی بین کشورها در انتقال تقاضای داخلی به بازارهای بین المللی نقش مهمی دارد. Yaprak, A. 2005))
صنایع وابسته و پشتیبانی کننده
سومین عامل تعیین کننده مزیت ملی در یک صنعت، وجود صنایع وابسته و پشتیبانی است که در سطح بین المللی بتوانند رقابت کنند.
وجود صنایع پشتیبانی کننده ای که در سطح بین المللی قادر به رقابت باشند به شرکت ها فرصت دسترسی سریع، کارا و به هنگام داده هایی که می تواند در فرایند نوآوری و بهبود مورد استفاده قرار گیرد را می دهد. امروزه دسترسی سریع و راحت به ماشین آلات و مواد اولیه یک مزیت محسوب نمی شود.
چرا که در رقابت جهانی، ماشین آلات و ورودی ها را می توان در بازارهای جهانی یافت. اما آنچه مهم است، امکان ایجاد هماهنگی مناسب بین شرکت با صنایع وابسته و پشتیبان است، چنانچه در قسمت قبل در مورد زنجیره ارزش شرکت ها به این مطلب اشاره شد که هماهنگی بین بخش های مختلف این زنجیره یک مزیت رقابتی برای شرکت ها فراهم می آورد.
روابط نزدیک بین شرکت ها در یک زنجیره ارزش موجب می شود که صنایع پشتیبان نظیر عرضه کنندگان مواد اولیه، به شرکت ها در شناخت فرصت های جدید تکنولوژیکی، ایده های جدید و نوآوری کمک می کنند. Dickson, peter R. 1992))
وقتی صنایع وابسته رقابتی در یک کشور وجود داشته باشد، مزیت مشابهی به وجود می آورند. وجود صنایع وابسته که در سطح بین المللی موفق هستند، فرصت هایی را برای جریان یافتن اطلاعات و تعامل تکنیکی با شرکت ها فراهم می کند. درست مثل حالت عرضه کنندگان داخلی، وجود صنایع وابسته رقابتی، احتمال شناسایی فرصت های جدید در صنعت را بیشتر می کند. (همان منبع)
استراتژی، ساختار و وضعیت رقابتی شرکت ها
عامل مهم دیگری که برای صنایع مزیت رقابتی ایجاد می کند شرایطی است که شرکت ها در آن ایجاد می شوند، سازمان پیدا می کنند و مدیریت می شوند. اهداف، استراتژی ها و روش های سازماندهی شرکت ها و صنایع در کشورهای مختلف، متفاوت است. مزیت ملی نتیجه تطابق درست بین این انتخاب ها و منابع مزیت رقابتی در یک صنعت است.
اهداف افراد و شرکت ها توسط محیط داخلی شکل می گیرد و روی استراتژی های سازمان اثر عمیقی می گذارد. در حقیقت، بسیاری از جنبه های یک ملت در روش سازماندهی و مدیریت شرکت ها اثر می گذارد. برخی از جنبه های مهم شامل گرایش به اقتدار، هنجارها در روابط فردی، نگرش کارگران به مدیران و به عکس، هنجارهای اجتماعی در مورد رفتارگروهی یا فردگرایی و استانداردهای حرفه ای می باشند. اینها به نوبه خود از سیستم آموزشی، تاریخ مذهبی و اجتماعی، ساختارهای آموزشی، تاریخ مذهبی و اجتماعی، ساختارهای خانواده و بسیاری از دیگر شرایط ملی نامحسوس اما منحصر به فرد ایجاد می شوند.
رقابت داخلی بیشترین اثر را روی مزیت رقابتی می گذارد. رقابت داخلی صنعت را به صورت پویا نگه می دارد و تأثیرات مستمری را بر بهبود و نوآوری شرکت ایجاد می کند.
در حقیقت یکی از نتایج تجربی قوی که در تحقیق پورتر مشخص شد این بود که بین رقابت داخلی جدی و ایجاد و حفظ مزیت رقابتی یک رابطه عمیق وجود دارد. فشار از سوی رقبا، ترس از عقب افتادن را بیشتر و نوآوری را به مراتب بیشتر می کند.
رقابت داخلی نه تنها مزیت ایجاد می کند بلکه از برخی عدم مزیت ها جلوگیری می کند. وقتی که گروهی از رقبای داخلی، استراتژی های رقابتی متنوعی را دنبال می کنند، نوعی مراقبت در برابر دخالت دولت که مانع از نوآوری می شود، ایجاد می گردد. حمایت های دولت تضمین می شود و فقط به یک شرکت محدود نمی شود. Dickson, peter R. 1992))
شانس
شانس نقش مهمی در ایجاد محیط رقابتی ایفا می کند. شانس عبارتست از: اتفاقاتی که خارج از کنترل شرکت ها، صنایع و معمولاً دولت ها قرار دارند. عواملی که نقش عمده ای را در ایجاد شانس ایفا می کنند عبارتند از : جنگ، پیشرفت های فن آوری، جابجایی های بزرگ در بازارهای مالی جهانی یا تغییرات نرخ ارز، اختراعات و غیره .
شانس از آن جهت دارای اهمیت است که وقفه ایجاد می کند و موجب می شود ملت ها و شرکت هایی که فاقد مزیت های رقابتی لازم هستند رشد کنند و حتی رهبری صنعت را در دست گیرند. شانس می تواند موجب تغییر شرایط ال
ماس ملی شود. Dickson, peter R. 1992))
نقش دولت ها
بسیاری نقش دولت ها را حیاتی می دانند(اگر مهم ترین نباشد). برخی معتقدند که دولت ها در ایجاد مزیت رقابتی در سطح ملی نقش تعیین کننده ای دارند، اما در حقیقت، نقش واقعی دولت ها در مزیت رقابتی به دلیل اثر گذاری بر عوامل دیگر است، دولت می تواند برهر یک از سه عامل تعیین کننده استراتژی، ساختار و وضعیت رقابتی شرکت ها اثر مثبت یا منفی بگذارد.

 
 
شرایط عوامل تولید از طریق سوبسیدها و سیاست هایی در قبال بازار سرمایه، آموزش و تحصیلات و مانند آنها تحت تاثیر قرار می گیرند.
نقش دولت ها در شکل دهی به شرایط تقاضای داخلی نقشی اساسی است. دولت استانداردهای محصولات داخلی یا قوانینی که روی نیازهای خریداران اثر می گذارد را تعیین می کند. به علاوه دولت معمولاً خریدار اصلی بسیاری از محصولات در یک کشور است، بعبارتی مصرف کننده تولیداتی است که اگر نباشد بایستی از طریق واردات نیاز به آن بر طرف شود. از جمله کالاهای دفاعی، تجهیزات مخابراتی، هواپیما و مانند آن.
دولت می تواند شرایط مربوط به صنایع وابسته و پشتیبانی کننده را از روش های دیگری نظیر، کنترل رسانه های تبلیغاتی یا قوانین مربوط به خدمات پشتیبانی و … تحت تاثیر قرار دهد.
سیاست های دولت روی استراتژی، ساختار شرکت ها و رقابت داخلی از طریق قوانین بازار سرمایه، سیاست های مالیاتی و … می تواند اثر بگذارد.
از سوی دیگر سیاست های دولت هم ممکن است تحت تاثیر این عوامل چهارگانه قرار گیرد. انتخاب دولت برای سرمایه گذاری های آموزشی، برای مثال، می تواند توسط شرکت های داخلی و تعدد آنها تحت تاثیر قرار گیرد. تقاضای داخلی شدید برای یک محصول ممکن است منجر به معرفی سریع استانداردهای ایمنی از سوی دولت شود. Chong, K.W. 1998)) Garelli, Stephane. 2003))
دولت نقش مهمی در مزیت رقابت ملی دارد. سیاست های موفق در صنایعی موثرند که عوامل مربوط به مزیت رقابتی حضور داشته باشند و دولت هم آنها را تقویت کند. در مجموع همه عوامل به هم وابسته هستند و به هم اثر متقابل دارند. Dickson, peter R. 1992))
نظرات ویلیام جی استنتون در خصوص اقتصادهای نفتی
در تحقیقی که توسط استنتون در موسسه تحقیقات استراتژیک و رقابتی در سال 2003 صورت گرفته است، ویژگی های اقتصادی نفتی نظیر ایران به خوبی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در این بررسی از مدل الماس ملی برای دسته بندی ویژگی ها بهره گرفته شده است. (2003، Stanton )
خلاصه ای از آنچه در این تحقیق آمده است به شرح زیر است:
در مورد عوامل تولید استنتون این ویژگی ها را در نظر گرفته است:
هزینه های انرژی فوق العاده پایین است.
سیستم قانونی بسیار محدود کننده و ساختار اداری بسیار طولانی است.
نیروهای تحصیل کرده کشور عمدتاَ در بخش دولتی مشغول به کار هستند.
کارگران با مهارت پایین یا بیسواد هستند و یا از تحصیلات کمی برخوردار هستند.
تعداد مدارس و دانشگاه های دولتی با کیفیت عالی بسیار کم است.
بازارهای مالی بسیار ناکارآمد هستند.
میزان مطالعات تحقیق و توسعه(R&D) و ظرفیت نوآوری بسیار پایین است.
دسترسی به اطلاعات بسیار مشکل است.
در کشورهای غنی نفتی که اقتصاد تا حد زیادی وابسته به درآمدهای نفتی است صنایع دیگر رشد مطلوبی ندارند. از جمله ویژگی های این محیط عبارتند از :
دخالت وسیع دولت در فعالیت های اقتصادی، اقدامات بخش خصوصی را تا حد زیادی محدود می کند.
سرمایه گذاری و مالکیت خارجی محدودیت بسیاری دارد.
ساختارهای تشویقی کمتر بر اساس شایستگی و بهره وری است.
اقتصاد کشور از رقابت بین المللی دور نگه داشته می شود.( به دلیل توان رقابتی پایین شرکتها)
تعداد شرکت ها در صنایع مختلف که توان صادرات دارند، کم است .
سیستم های اجرایی بسیار ضعیف هستند و تضاد منافع بین بخش های مختلف بسیار رایج است.
درمورد ویژگی های تقاضای داخلی در این کشورها می توان به این موارد اشاره کرد:
(Hall, William K.2001)
تقاضای داخلی کمتر پیچیده است.
اگر تقاضای پیچیده و جدیدی وجود داشته باشد توسط شرکت های خارجی پاسخ داده می شود. (مثل بازار موبایل)
دولت در خرید اجناس نقش مهمی دارد.
ویژگی های شرکت هایی که درهر صنعت فعالیت می کنند تابعی از شرایط اقتصادی است:

( Kedia, B.L. and Chhokar, J. 2006)
گروه های کمی از این صنایع در بخشهای غیر نفتی اقتصاد فعالیت می کنند.
میزان تلفیق بین صنایع داخلی و سرمایه گذاری خارجی بسیار محدود است.
عرضه کنندگان متخصص و ارائه کنندگان خدمات حرفه ای وجود ندارند.
مناطق آزاد تجاری که در کشورها وجود دارد پیشرفت در مجموعه اقتصاد کشور را تضعیف می کند.
اگرچه همه این ویژگی ها در خصوص ایران صدق نمی کند اما ویژگی های مشترک بسیاری را هم می توان پیدا کرد که در نتیجه وابستگی کشورهای نفت خیز به درآمدهای نفتی و اکتفا کردن به آن ایجاد شده است. این امر موجب بی توجهی به سایر صنایع در این کشورها می شود.
بخش دوم- صادرات تون ماهی
مقدمه
در سالهای قبل از انقلاب بدلیل پایین بودن جمعیت و تمرکز آنها در روستاها اکثر مواد غذایی بصورت سنتی و بدون فرآوری خاص مصرف می شد. در آن زمان محصولات فرآوری شده به شکل کنونی وجود نداشت و تون ماهی بعنوان محصولی لوکس در بازار موجود بود که عمدتا از کشورهای استرالیا ، ویتنام و تایلند وارد می شد.
در سالهای پس از انقلاب بدلایل مختلف از جمله افزایش جمعیت، تمرکز جمعیت در شهرها، جنگ تحمیلی، تغییر الگوی مصرف و … تقاضا برای تون ماهی افزایش یافت، لذا ضمن توسعه و تکمیل واحدهای موجود تعداد زیادی واحدهای جدید ایجاد شده اند که مهمترین آنها عبارتند از شرکتهای تون ماهی شیلتون، شیدان، چینود، تون جنوب، زاگرس، مهرآذر، تولید و گسترش کیافرین . بقیه واحدها اکثراً تولید کننده تون ماهی بودندکه طبق ضوابط مربوطه جهت آنها گواهی استاندارد و مجوزهای مربوطه صادر شده و از نظر تعداد مجموعاً بیش از 150 واحد می باشد. www.shilat.com
لازم به ذکر است که در سال 1371 با حمایت بی دریغ اداره شیلات ، چند خط مدرن- برای تولید تون ماهی- وارد شیلات بندر عباس شد که خود نقش اساسی در بهبود کیفیت داشته است. در زمینه تولید قوطی تون ماهی نیز در سالهای اخیر بخش خصوصی نسبت به ورود ماشین آلات مدرن قوطی سازی و لاک و چاپ اقدام نموده که تعدادی نصب و راه اندازی شده است و تعدادی در حال نصب می باشد. در نتیجه مشکل کمی قوطی کاملاً حل شده و امروزه توان تولید قوطی غذایی در کشور بیش از نیاز می باشد و از نظر کیفی هم واحدهای بزرگ سازنده قوطی غذایی موفق به کسب مهر استاندارد گردیده اند. با وجود پیشرفتهایی که در صنعت تولید تون ماهی حاصل گردیده ولی هنوز مشکلات و حلقه های مفقوده ای وجود دارد که اساسی ترین آنها عدم وجود یا محدودیت امکانات تحقیق، آزمایشگاههای مجهز، کتب و منابع علمی به زبان فارسی، کلاسهای آموزشی، نیروی انسانی کارآزموده و … و همچنین گرانی هزینه برای دسترسی به منابع علمی خارجی و دانش و تکنولوژی روز می باشد. www.shilat.com
محصول تون ماهی
کنسرو تن ماهى به عنوان غذاى آماده و مقوى براى خانواده ها، محیطهاى کارى، مسافرتى و… استفاده می گردد. تاریخچه کنسروسازی به سال 1790 که دولت فرانسه با کشورهای اروپایی در حال جنگ بود، برمی‌گردد. در آن زمان، طولانی بودن مسافت سبب شده بود تا داشتن غذای سالم که بتواند تا رسیدن به منطقه جنگی همان کیفیت اولیه‌اش را داشته باشد، به مشکلی بزرگ مبدل شود. ناپلئون برای حل این مشکل جایزه‌ای به مبلغ 12 هزار فرانک برای کسی که بتواند این مشکل را حل کند، تعیین کرد. این جایزه تشویقی بود تا محققان گوناگون برای حل این مشکل بسیج شوند اما

Leave a Comment