دانلود پایانامه ارشد : بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

<![CDATA[

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

تکه ای از متن پایان نامه :

نکته مهم : برای دانلود متن کامل فایل پایان نامه ها به سایت sabzfile.com مراجعه نمایید

     سلحشوری در سال  ۹۰ پژوهشی را با عنوان حدود و ثغور تربیت معنوی  –  تربیت دینی و اخلاقی انجام داده می باشد  که در آن با در نظر داشتن ویژگی های سه مفهوم ذکر گردیده یاد آور می گردد که پله نخست تربیت، تربیت اخلاقی می باشد و هدف غایی تربیت اخلاقی، تربیت معنوی می باشد و هدف تربیت معنوی، تربیت دینی می باشد.  پس، بالاترین درجه ی تربیت، تربیت دینی می باشد و از آنجایی که مهمترین بعد وجودی بشر روح می باشد و همه بشر ها در این جنبه مشترکند و روح دارای قدرت بسیار زیادی می باشد، پس معنویت می تواند هم تعالی دهنده باشد و هم در خدمت فرهنگ ماده گرایی قرار گیرد.  براین اساس می توان  از دو نوع معنویت سخن گفت: معنویت دینی و معنویت غیر دینی ، در معرفت غیر دینی فرد به دلیل وجود قدرت های روح ، اگر بتواند محسوسات را تحت کنترل درآورد می توان تا حدی به نیرو های روح دسترسی پیدا کند، اما بهترین شکلی که می توان تمام نیرو های روح را بالفعل درآورد تربیت دینی می باشد. (سلحشوری، ۱۳۹۰، ص۴۷ )

همچنین در سال ۱۳۹۱ باغگلی و همکارانش به مطالعه جهت گیری ها نسبت به تربیت معنوی در پژوهشی به نام نقد مفهوم معنویت در تربیت معنوی معاصر، معنویت دینی و نو پدید تشابه ذاتی یا اشتراک لفظی دو جهت گیری را ارائه میدهد:

  • جهت گیری دینی که در آن دین خاص مورد توجه می باشد و تلقی معنویت عبارت از ارتباط با خالق و آماده شدن برای قرب اوست.
  • جهت گیری فارغ از دین که ضمن تشکیک در مفروضه های دینی، بشر در وضع جاری مورد توجه می باشد و معنویت تلاشی برای دست یابی آرامش در موقعیت عدم تعین موجود می باشد.

پژوهش دیگری که با روش مصاحبه و مشاهده میدانی انجام گرفته برنامه درسی معنوی (گفتمان جدید) را به عنوان یکی از حلقه های بنیادین تحولات نظام برنامه درسی در قرن ۲۱ در نظر گرفته و نتایج این پژوهش نشان می دهد که برنامه درسی معنوی (گفتمان جدید) می تواند به ساری انجام گرفت که مهم ترین یافته های آن که عبارت بودند از: بین هوش معنوی و روان نژندی ارتباط ی معنادار منفی هست و بین هوش معنوی و عامل های شخصیتی برونگرایی و با وجدان بودن ارتباط ی معنادار مثبت هست.

در پژوهشی که توسط محمد احسانی در سال ۱۳۹۳در سایت کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افقانستان با عنوان عوامل رفتاری تربیت معنوی در تربیت فرزندان در اسلام منتشر گردید پژوهشگر به این  نتیجه رهنمون گردید که قرآن و اسلام کودک را به مثابه بشر بزرگ دانسته، از او به عنوان جانشین خدا در زمین ستایش می‌کند. کودک به مثابه بشر بزرگی می باشد دارای درک و فهم و رفتارهایی که در برابر او انجام می¬گیرد آنها را مشاهده و در ذهن خود منعکس می سازد. ازاین‌رو، تربیت معنوی کودک از نظر قرآن بسیار مهم می باشد و این کتاب الهی هدف اصلی بعثت انبیا را در طول تاریخ تربیت و تزکیه نفوس انسانها معرفی کرده می باشد و در این زمینه سرمایه گذاری فراوانی انجام داده می باشد. در بخش عبادت رفتار والدین همانند نماز و روزه و در حوزه اخلاق، تقوا، صداقت  و فضای مساعد تربیتی مانند نمونه¬هایی رفتاری هستند که بی تردید بر رفتار فرزند تأثیر گذار هستند.

تجارب شخصی نشان می دهد که در ایران نیز بسیاری از اختلالات روانی  عاطفی و حتی شخصی، در تعامل با مسائل معنوی و مذهبی قرار دارد و بدون در نظر داشتن حساسیت به این تعامل، تشخیص و درمان موفقیت آمیز نخواهد بود؛ برای نمونه، اختلال هایی مانند وسواس، اضطراب، افسردگی، احساس گناه، تعارض های درونی و بین فردی، در تعامل با باورها و توجه های مذهبی قرار دارد؛ پس، می توان راهبرد معنوی را نوعی ابزار مکمل در کنار رو کیردهای دیگر در نظر گرفت و از آن با دقت و حساسیت ویژه ای بهره گیری نمود (اعتمادی، ۱۳۸۴ )

 

 

رهبری تراکنشی رفتارهای خود با معنویت مطالعه شده می باشد. در این مطالعه که با بهره گیری از نظر سنجی آن لاین انجام شده بود، ۶۹ معلم شرکت کرده بودند. نظر سنجی اصلی شامل سه بخش بود.

  • پرسشنامه ی رهبری چندعاملی مقایسه ی اصلاح رفاه

 مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

]]>