بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار – پایانامه

دانلود پایان نامه

دانلود پایانامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد : مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

تکه ای از متن پایان نامه :

 

  • دعا: خداوند مهربان، بشر را برابر مشکلات و دشواریها و در راه رسیدن به اهداف و مبارزه با بلاها و سختیها، تنها نگذاشته، او را سزاوار یاری از سوی خود قرار داده می باشد؛ به شرط اینکه او خود بخواهد و با سلاح دعا، از خدای توانا یاری جوید. امام صادق علیه السلام میفرماید:

الدعاء سلاح المؤمن[1] :

دعا، سلاح مؤمن می باشد. در روایت دیگری میفرماید

الدعاء أنفذ من السنان الحدید؛[2] ) دعا از نیزه تیز نافذ تر می باشد(

پیدا می باشد دل بستن به خدای توانا و مهربان، اراده آدمی را پولادین و او را در راه رسیدن به آرمانها و اهداف خود، استوار میسازد و به او ثبات قدم ارزانی میکند.(شهیدی ،1387)

در جای دیگر نجفی به نقل از طباطبایی روش های مربوط به تربیت معنوی را، طیف وسیعی از روش ها می داند و عمده این روش ها را، نوعی استنباط از مفاهیم دینی ، در این بعد از برنامه درسی، روش هایی نیز هست که به دلیل اهمیت و کارآیی، به طور مستقیم مورد تأیید دین قرار گرفته و مسئولان امر تربیت دینی را برای بهره گیری از آنها دعوت کرده می باشد. دو الویت اساسی روش های برنامه درسی معنوی که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند عبارت اند از روش های «محبت» و «الگوگیری» که تجلی اصلی آنها بایستی در ارتباط با معصومان (علیه السّلام) باشد. محبت به خداوند به منزله عشق حقیقی و مطلوب و به تبع آن، گرایش به مخلوقات برتر خداوند یعنی معصومان (علیه السّلام) به مثابه الگوهای کارآمد و تمام ناشدنی، و همانندی هرچه بیشتر با آنان، زمینه تحقق تربیت معنوی را فراهم می سازد. از نظر تربیتی، احساس تعلق خاطر و محبت بشر به محبوب، می تواند او را وارد عرصه تکامل و تعالی کرده، حرکت تربیتی و تکامل او را تسهیل کند. از سوی دیگر، می تواند او را در کویر سکون و ایستایی و یا نزول و قهقرایی رها کند و زمینه انفصال هرچه بیشتر او را از آرمان ها و غایت های تربیتی فراهم سازد. آن چیز که در زمینه گرایش به غیر، اهمیت تام دارد، ارزش و شخصیت محبوب و چگونگی و میزان تأثیرگذاری او بر جان و روان محب می باشد.     دیوید کار، از این لحاظ که علاقه‏مند به کاربست نظریه فضیلت در باب مسایل تربیت اخلاقی می باشد، فیلسوفی تربیتی به حساب می‏آید. وی ضمن طرح رویکرد فضیلت در تربیت اخلاقی، بعنوان رقیبی جدی برای رویکردهای کانتی و سودگرا، اذعان می‏کند که استخراج نتایج منطقی اخلاق فضیلت برای تربیت اخلاقی، خیلی مورد استقبال فلاسفه تربیتی واقع نشده می باشد؛ شاید یکی از دلایل این امر، این بوده باشد که احیای علاقه به فضایل با برنامه‏های نافذتر کولبرگ  در تربیت اخلاقی، تلاقی داشته‏اند.(غفاری، 1380)

مطلب مشابه :  پایانامه در مورد : بررسی تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

 

در نگاه کار همه حقایق و تجارب زندگی انسانی در اخلاق و مذهب اختصار نمی گردد . اصول اخلاقی ممکن می باشد ، بر اساس قواعد و توافق های اجتماعی حاصل گردد اما اصول و حقایق متعالی متمایزی ، از نوع معنوی هست که در کنار شاخه های دیگر دانش قابل طرح می باشد . معنویت مستقیم تر از اخلاق به درک حقیقت بستگی دارد و به همین دلیل ، فضایل معنوی قابل  پیاده سازی در برنامه درسی هستند . او عشق ، امیدواری و شجاعت را از فضایل معنوی بر می شمارد ، متربی پس از شناخت مطلوبیت این عناصر بایستی به دلیل ایجاد آن در درون خویش باشد(باقری نوع پرست ،1391)

[1] اصول کافی

[2] صحیفه السجادیه

 مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه

دانلود پایان نامه ارشد : مطالعه تطبیقی مفهوم ،اهداف،اصول و روش های تربیت معنوی از دیدگاه علامه طباطبایی و دیوید کار