یادداشت: شما فیلتر می‌کنید، کسب‌وکارها می‌میرند

نویسنده این یادداشت، «شایان نوبرانی» کارشناس دیجیتال مارکتینگ و مدیر آژانس دیجیتال آبانگانه. 

بیشتر از شش ماهه که با فیلتر شدن تلگرام، شوک بزرگی به کار و کاسبی های آنلاین در ایران وارد شده؛ خصوصاً کسب وکارهایی که به طور کامل بر بستر شبکه های اجتماعی ساخته شدن و یا از این پلتفرما به عنوان یکی از پایانه های اصلی فروش و سرویس دهی خود استفاده می کنن.

طی ماه های گذشته آمار و ارقام مختلفی از تعداد کار و کاسبی های متأثر از فیلتر شدن تلگرام و هم اینکه تعداد مشاغل در بخش آنلاین، از ۱۰ هزار کسب وکار تا ۲۰۰ هزار شغل از طرف نهادهای رسمی کشور اعلام شد. فارغ از دقت و صحت و سقم این اعداد، تموم اونا نشون از شدت و عمق تاثیرگذاری این اتفاق بر بدنه کار و کاسبی های آنلاین داشت.

حالا پس از گذشت چند ماه از این اتفاق ناخوشایند، زمزمه هایی مبنی بر فیلتر شدن اینستاگرام به گوش می رسه. هرچند این شایعات هنوز از سمت مسئولان در رابطه تأیید نشده و البته وزیر جوون ارتباطات و فناوری اطلاعات این موضوع رو منکر شدن، اما بهتره قبل اینکه اتفاق مشابهی واسه اینستاگرام اتفاق بیفته، در مورد اثرات قابل پیش بینی این اتفاق اطلاع اطلاع رسانی شه.

پر روشنه که فیلتر شدن اینستاگرام، در صورت اتفاق، اثراتی به مراتب جدی تر، عمیق تر و طولانی تر از فیلتر شدن تلگرام، روی کار و کاسبی های آنلاین و کلا کار و کاسبی های فعال در این بخش داره که بعضی از این اثرات رو تقدیم حضوتون می کنیم.

تعدد کار و کاسبی های فعال در اینستاگرام به نسبت تلگرام

هر چند آمار دقیقی از تعداد کار و کاسبی های فعال در هیچ از این دو وجود نداره، اما با یه گشت و گذار ساده در اونا به روشنی مشخصه که فعالیت کار و کاسبی های ایرونی در اینستاگرام به مراتب رونق بیشتری داره و قابل مقایسه با تلگرام نیس. در صورت فیلتر شدن اینستاگرام، باید انتظار آمارهای بیکاری و خساراتی به مراتب شدیدتر از تلگرام رو داشته باشیم.

سرمایه هایی که دود می شن

فارغ از خسارتا و مشکلاتی که در دوره بعد از فیلتر شدن اینستاگرام گریبان گیر کار و کاسبی های ایرونی می شه، سرمایه ای که این فعالان طی سالای گذشته و با هزینه های میلیونی (یا شاید هم میلیاردی) که صرف تولید محتوا، تبلیغات، جوایز و … کردن تا کاربران صفحات خود رو به چند ده و چند صد هزار نفر برسانند؛ همه از بین میره.

نبود وجود بستر مشابه قابل رقابت

در زمان فیلتر شدن تلگرام، موضوع بسترهای ایرونی (و غیر ایرونی) مشابه مطرح شد. اعلام شد که اگه تلگرام نباشه، شبکه های دیگه هستن که با صرف زمان می تونن جانشین تلگرام باشن و فعالیت کاربران و کسب وکارها در اون بسترها ادامه پیدا کنه. تجربه چند ماهه گذشته اما نشون داد که این بسترهای مشابه اصلا نتونستن حتی گوشه ای از فضای خالی به وجود آماده پس از فیلتر شدن تلگرام رو پر کنن. با تکیه به این تجربه شکست، شاید با قطعیت بیشتری بشه شرایط مشابه رو در زمان فیلتر شدن اینستاگرام پیش بینی کرد.

دیجیتال مارکتینگ

امروزه، بخش مهمی از فعالیتای دیجیتال مارکتینگ کسب وکارها در دنیا به شبکه های اجتماعی و پیام رسانای جور واجور اختصاص داره. در ایران از یه طرف محدودیتای داخلی و از طرف دیگه تحریمای خارجی، شرایط رو به به شکلی پیش برده که نه فقط فعالیتای دیجیتال مارکتینگ در بیشتر بخشای اون محدود شده، بلکه این روزا در بخش شبکه های اجتماعی، همه فعالیتای کسب وکارها فقط به اینستاگرام منحصر شده و اونو به تنها راه رابطه مستقیم برنده ها و مخاطبان در شبکه های اجتماعی تبدیل کرده.

حال با تصور فیلتر شدن اینستاگرام، اگه این گزینه هم وجود نداشته باشه، نه فقط بخش فعالیتای شبکه های اجتماعی و رابطه مستقیم برنده ها با مخاطبان به طور کامل از چرخه دیجیتال مارکتینگ کار و کاسبی های ایرونی حذف می شه، بلکه با در نظر گرفتن وزن و مهم بودن این بخش کل فعالیتای دیجیتال مارکتینگ و حتی مارکتینگ (کلا) آسیب جدی می بینه. امیده مسئولین با تامل و درایت بیشتر و توجه به اثرات عمیق و جبران ناپذیر این اتفاق، تصمیم مناسب رو اتخاذ کنن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *