دانلود پایان نامه درباره افراد مبتلا، اختلال اضطراب منتشر، کاهش اضطراب

غریب و خارج از محیط فرهنگی بیمار است . وجه تمایز خود بیمار انگاری از اختلال ساختگی وجود علایم جسمانی است و وجه افتراق آن از تمارض این است که در خود بیمار انگاری ،‌بیماران واقعاً نشانه هایی را که گزارش می کنند حس می کنند و ادای انها را در نمی آورند .
اضطراب 1
اضطراب هیجانی است که از ناکامی حاصل می شود و معمولاً با دلواپسی و یا یک یا چند تا از احساسهای جسمانی همراه می گردد . مثل احساس خالی شدن سر دل ، طپش قلب ، تعریق ، سردرد ، یا میل جبری ناگهان برای دفع ادرار ،‌بی قراری ، تنگی قفسه سینه و میل برای حرکت نیز از علایم شایع است . مهمترین مشخصات نوروز اضطاب عبارتند از :
شک و تردید ،‌احساس بیچارگی ، حساسیت و عصبانیت زیاد ،‌عدم قدرت به اتخاذ تصمیم .
این افراد همیشه از آینده می هراسند و این ترس در رفتار و فعالیت آنها تأثیر گذارده اغلب باعث حمله های عصبی در او می شود اغلب در شک و تردید بسر می برند و نمی توانند در هر هیچ موردی به سرعت تصمیم بگیرند زیرا از اشتباه کردن می ترسند و عدم تصمیم را به تصمیم غلط ترجیح می دهند .ٍ
افراد مبتلا به نوروز اضطراب از شکست معنوی به شدت هراس دارند و هنگامی که بعد از مدتها تردید بالاخره عملی را انجام می دهند از کرده خود پشیمان می شوند و همچنین متکی به دیگران بودن از دیگر خصوصیات افراد مبتلا به نوروز اضطراب است . این احساس ها باعث می شود که این افراد نسبت به دیگران احساس کینه و عناد کنند اضطراب نیز مانند سایر هیجانات معمولاً در سه سطح وجود دارد به این ترتیب صعودی در سطح عصبی ـ غددی ،‌سطح حرکتی احساسی و سطح هوشیاری آگاهانه به طور کلی شخص مضطرب فقط از وجود یک احساس نامطبوع آگاه بود و ندرتاً ناراحتی شدیدی احساس می کند و معمولاً شخص از علت اضطراب خود آگاه نیست . احساس نامطبوعی که این افراد می کنند معمولاً به دو صورت ، آگاهی از احساس های فیزیولوژیک و آگاهی از وجود عصبانیت یا ترسی می باشد .
شروع واکنش نوروز اضطراب ممکن است ناگهان ویا تدریجی باشد . در هر دو صورت ، حالت مزمن اضطراب بیمار توسط حمله های اضطرابی تشدید می گردد . این حمله ها ناگهان شروع می شود به اوج می رسد و پس از سپری شدن چند دقیقه یا ساعت فروکش می کند ، در حمله اضطرابی ، وحشت و ترس وجود شخص را فرا می گیرد ، دستگاه سمپاتیک او بسیار فعال می شود به شدت عرق می کند ، در حمله اضطرابی ، قلبش سریعتر می زند و قادر به تنفس عادی نیست . بعضی از آنها در مغزشان سرو صدا می شنوند ،‌احساس می کنند که زیر پایشان سست است . دهانشان خشک می شود ، اندامشان به لرزه می افتد دچار سرگیجه می شوند . اسهال ، تکرار در ادرار ، تیره شدن دید ، به هم خوردن خواب و غذا از علائم دیگر مله اضطرابی است ( قلی زاده کلان،1376) .
در منبع دیگری آمده است : اختلال اضطرابی یک حالت بیمار گونه مشخص است که با احساس بیم و نگرانی همراه نشانه های جسمی حاکی از وجود دستگاه عصبی اتونومیک بیش فعال می باشد ( پور افکاری، 1372 ) .
اضطراب به منزله بخشی از زندگی انسان ،‌در همه افراد در حد اعتدال آمیز وجوددارد و در این حد به عنوان پاسخی سازش یافته تلقی می شود به گونه ای که می توان گفت” اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان به خواب می رفتیم” (استیفن 1981 ،‌به نقل از کامر ، 1955 )‌. فقدان اضطراب ممکن است ما را با مشکلات و خطرات قابل ملاحظه ای مواجه کند ،‌اضطراب است که ما را وادار می کند تا برای معاینه ای کلی به پزشک مراجعه کنیم ، کتاب هایی را که از کتابخانه به عاریت گرفته ایم باز گردانیم ،‌در یک جاده لغزنده با احتیاط رانندگی کنیم و بدین ترتیب زندگی طولانی تر ، سازند هتر و بارورتری داشته باشیم . به عبارت دیگر می توان گفت که : اضطراب درپاره ای از مواقع سازندگی و خلاقیت را در فرد ایجاد می کند امکان تجسم موقعیت ها و سلطه بر آنها را فراهم می آورد و یا آنکه وی را بر می انگیزد تا به طور جدی با مسئولیت مهمی مانند آماده شدن برای یک امتحان یا پذیرفتن یک وظیفه اجتماعی مواجه شود . پنج نوع اختلال اضطرابی وجود دارد :
1- اختلال هراسی 2- اختلال فوبیک 3- اختلال اضطراب منتشر 4- اختلال وسواسی ،‌جبری 5- اختلال استرسی پس از سانحه . (پور افکاری 1372)‌ .
حالات اضطرابی
حالات اضطرابی شامل ترکیبهای مختلف نشانه های جسمی و روانی اضطراب هستند که نمی توان آنرا به خطر واقعی نسبت داد و به شکل حمله یا حالتی پایدار منجر می شوند ، معمولاً اضطراب پراکنده است به وحشت زدگی تبدیل می شود ، که در این صورت حمله های وحشت زدگی بخش از تصویر بالینی را شکل می دهند . ممکن است دیگر جنبه های نورتیک ، مانند دیگر نشا نه های نورتیک ،‌مانند نشانه های وسواس فکری و یا هیستر یابی نیز وجود داشته باشند لیکن تصویر بالینی به شمار نمی روند (پژمان، 1378)‌.
علل اضطراب از دیدگاه های مختلف روانشناسی
دیدگاه زیست شناختی
به نظر می رسد علل محیط در ایجاد اختلالات اضطراب نقش داشته ،‌مثلاً آنکار شده که داروهای آرام بخش در کاهش اضطراب موثرند و موضوع دیگر نقش وراثت در اضطراب ،‌مثلاً هماهنگی بالایی که در بین دوقلوهای یک تخمی از نقطه نظر ابتدا به این اختلال ملاحظه می شود و همچنین دستگاه عصبی افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به ویژه به محرک ها حساس ترند .
دیدگاه روان پویایی
در این دیدگاه علت اضطراب به تعارض های درونی و تکان ه های ناخودآگاه نسبت داده می شود ، تحلیلی روانی آشکار ساخت که علت اختلالات اضطراب وجود تکانه های غیر جنسی غیر قابل قبول است که این نوع احساس اضطراب طغیان روانی نامیده می شود .
دیدگاه شناختی
بر اساس دیدگاه اختلالات اضطرابی نتیجه افکار و باورهای نادرست غیر منطقی هستند به ویژه باورهای غیر منطقی اغراق آمیز نسبت به خاطرات محیطی ،‌مشابه و تفاوت اختلالات اضطرابی تری است . که هم در خوبی و هم در وسواس ملاحظه می شود به همین دلیل است که این سه اختلال ، اختلال اضطرابی نامیده اند . اما تفاوت عمده بین اضطراب و خوبی آن است که در اضطراب هیچ منبع مشخصی برای ترس وجود ندارد و هر زمان موضوع ترس ممکن تغییر کند و در خوبی ترس روی اشیاء و یا در موارد معینی متمرکز شده اند .
درمان اختلالات اضطرابی
دیدگاه زیست شناختی
آرام بخش ها در تسکین اضطراب تا حدی موثرند و در کاهش شکایات بدنی و تنظیم خواب نقش موثر و به سزایی دارند . هر چند تأثیر آنها در کاهش شکایات بدنی و تنظیم خواب موقت است . تحقیقات نشان داده است که پرامین دارویی است که برای درمان افسردگی موثر است و در جلوگیری از حملات عصبی موثر است .
دیدگاه روان تحلیلی
در این دیدگاه حل تعارضات درونی که ریشه در اختلالات محسوب می شود از اهمیت خاص برخوردار است مثلاً برای درمان وسواس به فرد کمک می کند تا تمایلات منع شده خود را بشناسد .
دیدگاه یادگیری
روشها درمانگر مبتنی بر درمانگری مواجهه سازی و مدلسازی
شیوع
حالتهای اضطرابی هم در میان مراجعان به روانپزشک و هم مراجعان به پزشک عمومی ، فراوان یافت می شود ،‌لدر1ومارکسی2 (1971) نظر می دهد که تقریباً 8 درصد کلیه بیماران روانی سرپایی مبتلا به حالتهای اضطرابی هستند . این روند میزان اختلالهای هراس ( 3 درصد )‌و یا اختلالهای وسواس فکری و عملی (2-1 درصد )‌بیشتر است . پیمایشهایی که برای جمعیت های عمومی صورت گرفته اند (وایس من و هری کن گیس ، 1986) حکایت از آن دارند که میزان شیوع یکساله اختلال آسیمگی ،‌دامنه ای از 5% تا 3% دارد ، در حالی که این میزان درباره استفاده از خدمات بهداشتی بعمل آمد نشان داد که بیماران مبتلا به آسیمگی ،‌پر بسامدترین استفاده کننده از خدمات سرپایی بهداشت روانی به شمار می روند . (بوید ،‌1986 ) (قاسم زاده )‌ .
شیوه ی شروع
احتمال آسیمگی معمولاً به طور ناگهان آغاز می شود و شایعترین دوره سن شروع بیماری از اواسط تا آخر دهه سوم زندگی است (ریپن 1985) . برخی از حالتهای اضطراب فراگیر نیز شیوع ناگهانی دارد ،‌اما اکثر به طور تدریجی در ده دوم زندگی آغاز می شود و در هر دو مورد ،‌وجود رویدارهای استرس زای زندگی در اوان شروع بیماری امری شایع است ،‌اکثر این رویدادها شامل ترس از یک بحران آینده می شوند ،‌اما در حالتهای آمیخته اضطراب و افسردگی ،‌رویداها غالباً عنصری از فقدان را نیز در بر می گیرند (قاسم زاده )‌.
نوروز وسواس
وسواسها عبارتند از افکار ،‌تصاویر ذهنی و تکانه ای ناخواسته و مزاحم ، این وسواسها معمولاً از جانب فرد به عنوان افکار تصاویر و تکانه های سازگار ،‌بی معنی ، ناپذیرفتن ، و مقاومت ناپذیر تلقی می شوند (قاسم زاده )‌.
وسواس فکری1
عبارتند از یک سلسله افکار پوچ و بیهوده تکراری است که گر چه بیمار به بیهودگی آن اطمینان دارد ولی برای جلوگیری از آن هیچگونه اقدامی نمی تواند بکند . شخص دارای وسواس فکری احتمالاً از فکر ابتلا به سرطان یا سفلیس و یا کشتن خود یا دیگران رنج می برد و در موارد خفیف تر افکار یا عبارات بی معنی کرار ذهن بیمار را اشغال می کند و تا زمانی که فرد می تواند چاره مفیدی بیندیشد همچنان این وضع ادامه خواهد داشت .
وسواس علمی2
عبارتند از یک رشته اعمال و رفتارهایی است که قطع نظر از منطقی نبودن آنها ، جنبه تکراری به خود می گیرد ، (نوابی نژاد 1372) .
بیمار مبتلا به وسواس ممکن است تنها مبتلا به وسواس فکری و یا فقط مبتلا به وسواس عملی باشد و یا نه هر دو مبتلا باشد . هر چند که عمل وسواس ممکن است به منظور کاستن از اضطراب مربوط به وسواس صورت بگیرد با وجود این نتیجه همیشه این طور نیست . عمل وسواسی نه تنها ممکن است از اضطراب بیماری نکاهد ،‌بلکه موجب تشدید آن نیز می شود .
تفاوت این دو نوع وسواس در نوع و چگونگی تظاهرات آن در بیمار است . در وسواس فکری ،‌افکار ودر وسواس عملی ، رفتار نقش اساسی دارد . در وسواس فکری شخص ممکن است از فکر ابتلای به سرطان یا سفلیس یا کشتن خود و یا دیگران ،‌رفتار ضد اجتماعی مانند : دزدی وسواسی ، آتش زدن وسواسی و غیره رنج ببرد . در موارد خفیف تر افکار یا عبارات بی معنی تر ذهن بیمار را اشغال می کند . و تا زمانی که فرد نتواند چاره مفیدی بیندیشد همچنان این وضع ادامه خواهد یافت . در وسواس عملی نیز بیمار اگر عملی را تکرار انجام ندهد ،‌احساس ناراحتی خواهد نمود . مثلاً ممکن است زمانی که دستش را به چیزی بزند چند بار دست خود را بشوید و یا هنگام ترک خانه چندین بار بازگردد تا ببیند که در را بسته یا نه . گفته می شود که وسواس واکنشی است جهت کنترل موقت واکنشهای اضطراب آمیز ( قلی زاده کلان، 1376)‌ .
انواع رفتارهای اجباری
موضوع مشترک در بسیاری از بیماران مبتلا به اختلال وسواسی ، نگرانی دوباره صدمات آینده و میل به جلوگیری از آنهاست . این میل معمولاً با کوشش هایی همراه است اما معلوم شده است که بیماران مبتلا به پاک گردانی وسواسی با بیمارانی که عمدتاً رفتارهای وسواسی از خود نشان می دهند فرق دارند . ( راچس و هاج سون 1980 ) وسواسهای پاک گردان همانند هراسها هستند . از مشخصات آنها از صدمه دیدن است وقتی اجتناب عملی نمی شود بیمار از طریقشستن یا پاک گردانی ، “مسأله را حل می کند ” . در وسواسهای وارسی بیمار می خواهد مطمئن شود مه در رسیدن آسیب به خود و دیگران هیچ نقشی ندارد .
چنین تمایزی را می توان در مورد وسواسهای فکری بدون رفتارهای آشکار ، مطرح کرد . اجبارهای ذهنی (ناآشکار) را می توان به طور کلی به دو دسته جبرانی (برگرداندن به حالت اول )‌و اثبات و تأیید (وارسی ) تقسیم کرد (قاسم زاده )‌ .
الگوی نشانه ها
وسواسها و اجبارها در بزرگسالان و نیز در کودکان و

مطلب مشابه :  منابع مقاله درموردگردشگری شهری، مسابقات ورزشی، حمل و نقل

Leave a Comment