اولین دلیل شکست یک کسب وکار نوپا؛ تعریف اشتباه از رقابت

قدم های لازم بیشماری واسه شروع یه سرمایه گذاری هست. بعضی از اون ها لذت بخش هستن. اما بعض دیگه، مانند یه تحلیل رقابتی و ایجاد یه مدل مالی مناسب لذت بخش نیستن.

خیلی از ما دوست داریم این مراحل رو انجام نداده و از اونا گذر کنیم، چون برنامه ریزی واسه یه مهمانی ناهار بسیار شاد کننده و باحال تر از انجام این مراحله. با این حال، در بیشتر وقتا، این قدم های اولیه همون چیزایی هستن که برنده ها رو از بازنده ها جدا می کنن. بدون باخبر شدن از چشم انداز کار و کاسبی تون، شانس شما  واسه ساختن یه محصول واقعا جدا تقریبا برابر با هیچه.
برنامه ریزی

موارد بسیار زیادی بوده که یه کارآفرین با یه ایده به من مراجعه کرده، تصمیم به راه اندازی کار و کاسبی خود کرده، پول و منابع خود رو خرج کرده، و بدون اینکه حتی رقبای خود رو بشناسه کارش رو شروع کرده. زیادی این موارد اونقدر زیاد بوده که اگه قرار بود به ازای هر کدوم از اونا یه سکه ۱۰ سنتی کنار بذارم، حالا جوری پولدار بودم که می تونستم به تنهایی سرمایه همه اونا رو تأمین کنم.
پولدار

بدترین قسمت اون است که وقتی از اونا می پرسم «رقبای شما چه کسائی هستن؟»، نه نفر از ده نفر اون ها جواب میدن که «ما هیچ رقیبی نداریم».

من به تک تک آدمایی که به من می می گن که هیچ رقیبی ندارن پیشنهاد می کنم که به مرحله برنامه ریزی برگردن و یه ماه رو صرف انجام تحلیل رقابتی کنن. اگه فکر می کنین که شما هیچ رقیبی ندارین، یا به طور کامل از مرحله پرتین و یا اینکه واسه محصولی که شما می سازید به طور کامل هیچ بازاری وجود نداره.

در هر دو حالت، شما باید تولید رو متوقف کرده و شروع به تحلیل کنین، چون ممکنه شما در حال تولید یه محصول نامتمایز باشین.

چه کسائی در تلاش واسه جلب توجه مشتری های بالقوه شما هستن؟

این مطلب را هم بخوانید :  علل و درمان کیسه و پف زیر چشم

بعد از اینکه این کارآفرینان به من می می گن که هیچ رقیبی ندارن، معمولا بدون این دست اون دست کردن این جمله رو هم می می گن که «شرکت های زیادی در این بخش کار می کنن، اما هیچکی کاری که من انجام می دهم رو انجام نمی دهد.»

جواب من چیه؟ «این موضوع مهم نیس.»

سال ها پیش با مؤسس جوون یه کار و کاسبی نوپا که می خواست یه پلتفرم اشتراک گذاری عکس بسازه ملاقات کردم. وقتی که از اون پرسیدم که متوجهه که اینستاگرام چقدر بزرگه و به درستی آماده رقابت با اون هستش؟، جواب اون چیزی مثل این بود «نه، ما بواسطه این نوع فیلتر که داریم با اینستاگرام فرق داریم. اینستاگرام اون رو نداره.»

روشنه که اون فیلتر غیر ربط داره و نمی تونه به عنوان یه عامل تفاوت کافی واسه ایجاد یه شرکت موفق بکنه. این یه مثال روشن از برداشت های اشتباه یه کارآفرینه، اما خیلیا همین اشتباه رو، فقط به روش کمتر روشن، انجام میدن.

این موضوع که هیچکی دقیقا کاری که شما انجام می بدید رو انجام نمی دهد اصلا مهم نیس. چیزی که مهمه طرح کار و کاسبی شما، جایگاه ارزشی شما و مشتریان هدف شما هستش. نگاهی به این موارد بندازید و حالا کسائی که در این موارد با شما رقابت دارن رو پیدا کنین.

اگه شما با وعده افزایش بازدید از صفحات سایت، از یه ناشر بزرگ بخواین که محصول شما رو در سایت خود ترکیب کنه، و شرکت دیگری با محصولی به طور کامل متفاوت همون وعده رو به همون ناشر بده، شما و اون شرکت دیگه رقبای مستقیم هستین.

در سطح وسیع تر، اگه شما می خواهید شبکه ای با عامل اجتماعی بسازین که کاربران باید روی پلتفرم شما محتوا آپلود کنن، بخواین یا نخواهید، شما باید با کله گنده ها رقابت کنین. در انتهای روز، اون ناشر وسایل زیادی رو واسه نگه داشتن خواننده ها روی صفحات خود استفاده نمیکنه و کاربران هم در طول روز وقت نامحدود واسه صرف کردن در شبکه های اجتماعی ندارن.

این مطلب را هم بخوانید :  علل پرش پلک چشم چیست؟

اگه می خواهید کاربران رو به پلتفرم اجتماعی خود ببرین، باید اونا رو از یه جای دیگری جدا کرده و به شبکه خود جذب کنین. این یه وضعیت حاصل جمع صفره. با در نظر گرفتن وقتی که مشتری ها در فیسبوک، توییتر، اسنپ، اینستاگرام، و دیگه شبکه ها می گذرونن، نمی تونن شبکه دیگری رو اضافه کنن. شما باید اون ها رو از فیسبوک جدا کرده و به سایت خود بیارین. این رقابته.

توجه مردم ارزشمنده چون درخواست واسه اون به مراتب بیشتر از عرضه س.

واسه اینکه کسی رو، چه یه نفر یا یه شرکت، تشویق به به کار گیری محصول خود کنین، باید توجه اون ها رو جلب کنین. قبل از ساخت محصول واقعی خود، از خود سوال کنین که چه کسان دیگری تلاش می کنن تا توجه جمعیت هدف شما رو جلب کنن.

واسه هر شرکتی که در فضای کاری شما فعاله یه چشم انداز رقابتی کامل جفت و جور کنین، و منظور از«فضای کاری شما»، هر شرکتیه که در جلب توجه مشتری با شما رقابت داره. اگه در مورد یه شرکت شک دارین، از خودتون سوال کنین که چه آدمایی رو اونا هدف گرفته ان و برنامه اون ها چیه. اگه جامعه هدف و برنامه اون ها مثل شما هستش، اونا رو به نقشه اضافه کنین.

چشم انداز خود رو بشناسین، بعد اطلاعات خود رو به تیم تولید محصول منتقل کنین.

وقتی که چشم انداز رقابتی خود رو تکمیل کردین، نگاه دقیق دوباره ای به اون داشته باشین، اون رو بخونین، اون رو بخاطر بسپارین، و از خود سوال کنین « حالا که من می دانم با چه کسائی رقابت می کنم، به اندازه ای جدا هستم که منتهی به موفقیتم شه؟ هنوز می خواهم که این کار رو انجام دهم؟»

اگه جواب این سوالات مثبته، پس حالا، و فقط حالا، شما واسه شروع پروسه طولانی سرمایه گذاری خود آماده هستین.

منبع : INC